Wat wij wel eens doen is een lijn pakken met aan één kant een lus (landlijn koop je kant en klaar met lus of je maak zelf een lus) die je om de kikker / bolder van de boot legt en dan met een pikhaak de lijn over de paal of kikker / bolder steekt. Zit de lijn gelijk al aan één kant vast aan de boot en aan de wal waardoor je de boel af kunt remmen. Heeft ook enige oefening nodig maar werkt prima.
Btw, we hebben vergelijkbare boten. Die van ons is 7,8 meter bij 2,9 meter, polyester, inboord diesel en een boegschroef. Waarom zeg ik dit, uit ervaring weet ik dat een boegschroef bij een beetje zijwind al niet veel meer in te brengen heeft. Oefen dus zonder de boegschroef te gebruiken. Dat is lastiger maar zorgt er wel voor dat je bij enige wind, en dat hebben we helaas genoeg in ons lage landje, aan kan meren zonder boegschroef. En ik lees regelmatig dat snelheid, of het gebrek eraan, een dingetje is. Accepteer dat voor nu en zorg er voor dat jullie de tijd krijgen om je ding te doen. Dus op tijd een plannetje maken (hoe gaan we de aanmeerplaats benaderen ivm de wind e.d.), vervolgens langzaam aan doen maar het gemaakte plannetje gestaag uit blijven voeren, vraag op voorhand hulp als je mede watersporters bij de aanmeerplaats ziet, is geen schande. De snelheid komt vanzelf wel.
En met plannetje maken bedoel ik het volgende, elke situatie is anders en heeft een eigen aanpak nodig. Blaast de wind de boot van de kant af of blaast hij deze er juist naartoe? Is er stroming waar je rekening meer moet houden? Meer ik aan met de punt in de wind? Dat is sowieso aan te raden, maakt het aanmeren al makkelijker. En pak een ruime plek als die er is, je boot tussen twee andere boten proppen lijkt logisch maar doe dat maar zodra er genoeg ervaring is.
Bovenstaande tips zijn gebaseerd op eigen ervaring, Youtube filmpjes en behulpzame mede watersport liefhebbers en mogen zo vaak worden gebruikt (en verbeterd) als je wil