Vaarles gevraagd Zeewolde

algemene discussies

Re: Vaarles gevraagd Zeewolde

Berichtdoor heuvels » 01 Mei 2026, 19:06

Lig je aan stuurboord tegen te steiger? Dan zou het fijn zijn als je een linksdraaiende schroef hebt. In z'n achteruit trekt de kont dan naar de steiger toe.
Als de kont achteruit van de steiger weg trekt dan heb je een rechtsdraaiende schroef.
Als je dit weet kun je gebruik maken van het wieleffect.
En misschien een andere box vragen aan de havenmeester...
Gebruikers-avatar
heuvels

ligplaats: SW Vlietland
info: Vechtkruiser 7,20 meter
STAATSIE

Berichtdoor pascall » 02 Mei 2026, 06:01

Mijn ervaring met een schip, uitgerust met één motor en een boegschroef is dat het achteruit varen in een box je meer controle over het schip hebt.

Mvg,

Pascal
pascall

ligplaats:
info:

Berichtdoor nanova » 02 Mei 2026, 17:19

heuvels schreef:Lig je aan stuurboord tegen te steiger? Dan zou het fijn zijn als je een linksdraaiende schroef hebt. In z'n achteruit trekt de kont dan naar de steiger toe.
Als de kont achteruit van de steiger weg trekt dan heb je een rechtsdraaiende schroef.
Als je dit weet kun je gebruik maken van het wieleffect.
En misschien een andere box vragen aan de havenmeester...

Nee aan bakboord.
We wilde eigenlijk graag aan stuurboord, daar zit namelijk ook een instapbeugel en de meeste ruimte.
Het stuur zit ook aan bakboord.
We hadden al mazzel met dit plekje, en ik denk zelf dat de kont naar stuurboord trekt. Maar dat is opzich geen probleem als we gewoon om de paal draaien. Als ik vanuit de kajuit de paal pak aan stuurboord en hij geeft een tik met de beogschroef naar links draait de kont tussen de palen door en kan ik vanaf achter de steiger wel pakken. Zo hebben we het de vorige keer gedaan en dat ging eigenlijk prima.
Alleen gisteren werden we door de wind steeds van de palen af geblazen naar bakboord, dus ik kon de paal niet pakken.
nanova

ligplaats: Zeewolde
info: waterland 700 1980

Berichtdoor heuvels » 02 Mei 2026, 18:36

Hoe handig ben je met een touw om de paal gooien? Niet? Kijk dan naar onderstaand filmpje en oefen totdat je het onder de knie hebt. Alle schippersen zouden dit moeten kunnen.
https://www.youtube.com/watch?v=CGAKAK3lDNw
Een dun soepel touw gooit anders dan een dik stugger touw, kun je uitproberen.
Gebruikers-avatar
heuvels

STAATSIE

Berichtdoor nanova » 02 Mei 2026, 21:22

heuvels schreef:Hoe handig ben je met een touw om de paal gooien? Niet? Kijk dan naar onderstaand filmpje en oefen totdat je het onder de knie hebt. Alle schippersen zouden dit moeten kunnen.
https://www.youtube.com/watch?v=CGAKAK3lDNw
Een dun soepel touw gooit anders dan een dik stugger touw, kun je uitproberen.

Dat is een hele goede!
Dat kan ik dus niet, of tenminste nooit aan gedacht.....
Dat zou al een hoop schelen. Dan kan ik de boel nog redden voor we wegwaaien.
Bedankt voor de tip. Dit ga ik oefenen!
nanova

Berichtdoor Sapper_Morton » 03 Mei 2026, 07:02

Wat wij wel eens doen is een lijn pakken met aan één kant een lus (landlijn koop je kant en klaar met lus of je maak zelf een lus) die je om de kikker / bolder van de boot legt en dan met een pikhaak de lijn over de paal of kikker / bolder steekt. Zit de lijn gelijk al aan één kant vast aan de boot en aan de wal waardoor je de boel af kunt remmen. Heeft ook enige oefening nodig maar werkt prima.

Btw, we hebben vergelijkbare boten. Die van ons is 7,8 meter bij 2,9 meter, polyester, inboord diesel en een boegschroef. Waarom zeg ik dit, uit ervaring weet ik dat een boegschroef bij een beetje zijwind al niet veel meer in te brengen heeft. Oefen dus zonder de boegschroef te gebruiken. Dat is lastiger maar zorgt er wel voor dat je bij enige wind, en dat hebben we helaas genoeg in ons lage landje, aan kan meren zonder boegschroef. En ik lees regelmatig dat snelheid, of het gebrek eraan, een dingetje is. Accepteer dat voor nu en zorg er voor dat jullie de tijd krijgen om je ding te doen. Dus op tijd een plannetje maken (hoe gaan we de aanmeerplaats benaderen ivm de wind e.d.), vervolgens langzaam aan doen maar het gemaakte plannetje gestaag uit blijven voeren, vraag op voorhand hulp als je mede watersporters bij de aanmeerplaats ziet, is geen schande. De snelheid komt vanzelf wel.

En met plannetje maken bedoel ik het volgende, elke situatie is anders en heeft een eigen aanpak nodig. Blaast de wind de boot van de kant af of blaast hij deze er juist naartoe? Is er stroming waar je rekening meer moet houden? Meer ik aan met de punt in de wind? Dat is sowieso aan te raden, maakt het aanmeren al makkelijker. En pak een ruime plek als die er is, je boot tussen twee andere boten proppen lijkt logisch maar doe dat maar zodra er genoeg ervaring is.

Bovenstaande tips zijn gebaseerd op eigen ervaring, Youtube filmpjes en behulpzame mede watersport liefhebbers en mogen zo vaak worden gebruikt (en verbeterd) als je wil :D
Gebruikers-avatar
Sapper_Morton

ligplaats: Barendrecht
info:

Berichtdoor kajoe » 03 Mei 2026, 09:14

touwtje om de paal of bolder gooien jammer dat die kant en klare gevallen een veels te klein oog hebben .
i vermaak ze toet wat ik gewend was in de binnenvaart dus een stuk groter lengte zeg maar ongeveer 50 cm daar om trend .
ook veel makkelijker om op afstand los te gooien .
ik zie soms mensen worstelen om dat touwtje op een bolder te krijgen maar ook om los te gooien ,ook zie je gevallen die blijkbaar niet kunnen splitsen en er dikke knopen in hebben gelegd.en dan word het nog moeilijker dit uiteraard voor geslagen touwwerk .
kajoe

ligplaats: terherne
info:

Berichtdoor heuvels » 03 Mei 2026, 13:23

Sapper_Morton schreef:Wat wij wel eens doen is een lijn pakken met aan één kant een lus (landlijn koop je kant en klaar met lus of je maak zelf een lus) die je om de kikker / bolder van de boot legt en dan met een pikhaak de lijn over de paal of kikker / bolder steekt. Zit de lijn gelijk al aan één kant vast aan de boot en aan de wal waardoor je de boel af kunt remmen. Heeft ook enige oefening nodig maar werkt prima.
In je eigen box is het inderdaad handig om alvast een stuk touw met lus (op maat) aan palen en ringen klaar te hebben liggen. Die kun je dan tijdens het aanleggen met de pikhaak oppikken en om je eigen bolder leggen. Klaar!
In een vreemde box of in een sluis komt het lassowerpen heel goed van pas.... Zorg wel dat je het touw vanaf je eigen boot weer los kunt maken,.
Gebruikers-avatar
heuvels

STAATSIE

Berichtdoor nanova » 03 Mei 2026, 14:13

Bedankt voor alle tips!
Daar gaan we mee aan de slag.

We hebben aan de steiger wel 2 vaste lijnen.
Maar aan de palen niet.

Inmiddels ben ik wel handig geworden in het splitsen van lijnen, dus die kan ik zelf op maat maken.

Met de pikhaak de lijn om de paal doen klinkt makkelijk. Maar ik ben dan snel bang dat ik mijn evenwicht verlies. Ik gebruik hem wel om de steiger of beugel vande paal te pakken vanuit de kajuit. Op de punt sta ik met dat ding te klooien. Maar ik ga in ieder geval oefenen met dat lasso werpen. Denk dat een heel stuk scheelt. Ik heb de lijnen inderdaad bast aan de kikkers van de boot, en dan netjes om de reling hangen. Dus ik heb wel altikd zowel links als rechts voor en achter lijnen klaar hangen.
nanova

Berichtdoor heuvels » 03 Mei 2026, 14:41

De pikhaak is niet echt bedoeld om de boot naar de kant te trekken. Ze zijn meestal telescopisch en het kan gebeuren dat je ineens een halve pikhaak in je handen hebt. En de haak wurmt zich weleens vast in een ring of zo en dan weet je het even niet meer....
Pikhaak is wel prima om een lijntje te pakken, af te houden in een sluis of voorwerpen uit het water te vissen.
En heel soms komen wel eens pikhaakgevechten voor...
Gebruikers-avatar
heuvels

STAATSIE

VorigeVolgende

Terug naar Steigerpraat