Hulp gevraagd ijsselmeer

algemene discussies

Re: Hulp gevraagd ijsselmeer

Berichtdoor quichot » 30 Mrt 2025, 10:36

Amersfow schreef:Mijn ergste tocht was over de Westerschelde. Bij zeezeilen (gekomen tot Boulogne) ben ik maar opstapper. Ik was ook blij dat op de Westerschelde, met niet bezeilde wind 7bf, de kapitein voer en dat we uiteindelijk heelhuids de haven bereikten. Eigenlijk is dat dan niet leuk meer. Hoewel ik een liefhebber van groot water ben. En niet die flutwatertjes als bij Kalenberg. Daar kan ik met 16m loa bijna niet varen zonder de kant te raken.

Waarschijnlijk heeft de schipper daar gaand tij afgewacht, en dan krijg je het voor Terneuzen voor je kiezen van die loodsteile golven waar wind en tij tegengesteld zijn. Dat is echt niet leuk meer!
Wie vaart zit niet aan de grond.

Met schippersgroet, Guido
Gebruikers-avatar
quichot

ligplaats: wsv Swaenenburght Halfweg
info: motorbokschip Jonge Willem
H.Haring Wilnis 1910
20,56 x 4,10
verpl 40 ton
DAF dd575 1964
reg. varend erfgoed 2639

Berichtdoor kajoe » 30 Mrt 2025, 15:04

het blijft dus gewoon een verrassing ,wij moesten vroeger wel ongeacht het weer geladen of leeg .
het kwam er op neer dat je alles moest zien waterdicht te krijgen een hele opgaaf bleek wel vaak .
vaak werd de ontluchting achter de roef vergeten en heel stom de deur van de machinekamer of een deurtje in de voor roef .
of een luik voor bv de voorpiek wij hadden soms het water in de stuurhut staan ,maar grote waters op zeeland en IJsselmeer dat wit je van te voren ,
wat op zeeland tussen Vlissingen en Antwerpen kon gebeuren was dat een groot zeeschip je opliep met enorme golven die dan van achteren inkwamen en over het schip rolden als je dat niet goed in de gaten had liep de heleboel ook onder en ja geladen kon je dan heel wat water innemen en kon het fout gaan .was altijd spannende je kon niet even opdraaien de kop op de golven .
vaak was men dan touwen en wrijfhouten en spul kwijt staaldraden hadden er geen last van .
met een jachtje lag je dan wel te steigeren ,maar je op de rivieren had je daar ook last van als die zeer grote jachten met ver over de 25 km je te gemoed kwamen .
kajoe

ligplaats: terherne
info:

Berichtdoor RuudM » 30 Mrt 2025, 17:29

Broekie,

Even reagerend op je bijdrage van vanmorgen. Dat was ook de reden waarom ik mij een heb stilgehouden. En ik ben blij dat je weer de moeite neemt om deel te nemen zelfde geldt voor Guido.
Jullie beiden ontbraken al een poosje als zichtbare deelnemers

En ik ben ook blij met de komst van pascal als zeer kundig man met goede positieve en toevoegende bijdragen.

Laten we het weer oppakken met positieve bijdragen. Zonder dat ik denk dat hier iemand kwaadwillend is maar de reacties waren niet altijd opbouwend.

Gr
Ruud

.
Ancora Imparo
Gebruikers-avatar
RuudM

ligplaats: wisselend
info:

Berichtdoor peter jansen » 31 Mrt 2025, 13:55

Hoi Femke,

veel is inderdaad al gezegd maar ik hanteer het volgende als onze boot het ijsselmeer over moet:

weersvoorspelling 3 dagen rustig. de dag voor de oversteek, tijdens en daarna. dan weet je zeker dat het water relatief rustig is.
techniek moet in orde zijn, ga ook niet ineens anders varen (vol gas ofzo) hou gewoon snelheid zoals altijd.
bovenstaande is natuurlijk lastig maar je hebt al enige uren op de boot zitten begrijp ik.

verder wil ik je meegeven om in de buitenhaven te gaan liggen in stavoren. Dan kun je weg wanneer je wilt. en dit is juist de meest belangrijke tip: zet je wekker om 5 uur en ga kijken op de dijk. wind/water is dan vaak erg rustig. start de motor en vaar op normaal tempo over. Op medemblik staat een grote windmolen met lampje bovenop. Goed te zien bij normaal weer. uiteraard digitale vaarkaart ook erbij!

op deze manier ga je ontbijten in medemblik en kan de dag beginnen!

succes en laat het ons weten. waar gaat de boot naar toe straks? kom zelf uit den helder en doe deze oversteek ook met onze kleine dobber!
Gebruikers-avatar
peter jansen

ligplaats: Uitwellingerga
info: Project Para Siempre opgestart!

Berichtdoor Amersfow » 31 Mrt 2025, 17:19

Met als kaart een app, hoef je niet meer op zicht objecten te sturen. Je ziet op de app gewoon exact waar je vaart. Heel handig.
Gebruikers-avatar
Amersfow

ligplaats:
info:

Berichtdoor Renegade » 31 Mrt 2025, 19:55

Amersfow schreef:Met als kaart een app, hoef je niet meer op zicht objecten te sturen. Je ziet op de app gewoon exact waar je vaart. Heel handig.

Kan je dan in een lijn het meer oversteken?
Stel je steekt 120 cm diep, is het dan overal buiten de vaargeulen diep genoeg?
Getijden zijn er niet ,zoals op de Waddenzee.
Daar heb je geen last van.
Renegade

ligplaats:
info:

Berichtdoor Amersfow » 31 Mrt 2025, 20:27

Inderdaad (op de map staat ook de diepte. Rare motorboot van 10m die 1,20 diep steekt ;-))
Gebruikers-avatar
Amersfow

ligplaats:
info:

Berichtdoor Renegade » 31 Mrt 2025, 20:42

Amersfow schreef: Rare motorboot van 10m die 1,20 diep steekt ;-

Ik heb het niet over een motorboot van 10 meter . :?
Maar überhaupt dat ,en zijn toch genoeg zeilers die meer steken?
Renegade

ligplaats:
info:

Berichtdoor Amersfow » 01 Apr 2025, 07:05

TS had het daarover. Ik zou best een zeiljacht om willen bouwen naar een motorjacht. Maar de diepgang (tot 2m!) weerhoud mij daarvan. Als zieler heb je je ook te houden aan een koers met bezeilde wind.
Gebruikers-avatar
Amersfow

ligplaats:
info:

Berichtdoor Renegade » 01 Apr 2025, 10:02

Amersfow schreef:Als zeiler heb je je ook te houden aan een koers met bezeilde wind.

Wat een gezeur allemaal.
Je haalt er zaken bij aan die totaal irrelevant zijn aan de vraag.
Daarom nogmaals de vraag :
Kan je met een boot ,dat 120 cm diep steekt ,in rechte lijn van Stavoren naar Medemblik varen ,of moet je rekening te houden met de vaargeulen.
Is het IJsselmeer overal ruim diep genoeg zodat je dan nergens vastloopt.
Renegade

ligplaats:
info:

VorigeVolgende

Terug naar Steigerpraat