Aan de bar

algemene discussies

Re: Aan de bar

Berichtdoor vuuren1 » 18 Jan 2014, 12:19

Bericht door vuuren1 » ma 20 aug 2012, 22:01

@quichot,

Niks aan toe te voegen, je kan er een boekje over schrijven ;)

Wat de meeste mensen niet weten is dat een groter en zwaarder vaartuig in de praktijk eigenlijk veel gemakkelijker alleen te varen is dan bv. een 7 meter polyester kruiser.
Die lichte dingen zijn vreselijk beweeglijk en waaien meteen alle kanten op, met staal en ook groter gaat alles vele malen rustiger en is dan ook meer beheersbaar.

Ik heb eens een lang weekend op en neer naar Antwerpen gevaren met een tot jacht verbouwde luxe motor van 25 meter.
De boegschroefdiesel was op dat moment buiten bedrijf (storing).
Het varen ( met sluizen, aanmeren etc.) was eigenlijk gemakkelijker dan met een vletje van 5 meter...

(ik heb daarnaast nog wat ervaring met loodstenders, dat is overigens weer een heel andere ervaring en ook niet te vergelijken)
Groet, Hans van Vuuren
vuuren1

ligplaats:
info:

Berichtdoor Jan Huibers » 18 Jan 2014, 12:19

Bericht door Jan Huibers » ma 20 aug 2012, 22:43

Wat Hans zegt kan ik beamen, ik kan met mijn valkruiser ook prima alleen uit de voeten (of is 12mtr valkruiser geen grote boot 8-) ?) vlotjes de sluis intuffen, een brul achteruit geven naast de juister bolder, zorgen dattie nog langzaam vooruit drijft, touw in de muur gooien, schroef stationair vooruit met roer recht... En dan kan ik net zo rustig aan doen als ik wil... Blijftie strak aan de muur liggen..

Het is wel handig als je het alleen doet dat je wel goed gooien kan met de touwen, ik ben misch cowboy geweest in me vorige leven ofzo hahah want een meter of 4/5 gooi ik nog wel... :D
Gebruikers-avatar
Jan Huibers

ligplaats: Heukelum
info:

Berichtdoor quichot » 18 Jan 2014, 12:19

Bericht door quichot » di 21 aug 2012, 09:27

Jan Huibers schreef:
Wat Hans zegt kan ik beamen, ik kan met mijn valkruiser ook prima alleen uit de voeten (of is 12mtr valkruiser geen grote boot 8-) ?) vlotjes de sluis intuffen, een brul achteruit geven naast de juister bolder, zorgen dattie nog langzaam vooruit drijft, touw in de muur gooien, schroef stationair vooruit met roer recht... En dan kan ik net zo rustig aan doen als ik wil... Blijftie strak aan de muur liggen..

Het is wel handig als je het alleen doet dat je wel goed gooien kan met de touwen, ik ben misch cowboy geweest in me vorige leven ofzo hahah want een meter of 4/5 gooi ik nog wel... :D

Niet overal wordt het geduld dat je de schroef laat bijstaan, maar meestal mag het wel als je alleen in de kolk ligt, of achter een vrachtschip die dat ook doet. Maar 14 dagen terug lag ik met een kegelschip in de Beatrixsluis, een gigantische bak, en die schipper kreeg daarvoor toch een standje van het sluispersoneel!

Overigens: als jij van zo'n afstand een lus over een kluisbolder in zo'n muurnisje kan werpen, dan neem ik m'n petje voor je af, want dat heb ik nog nooit iemand zien presteren!

@Hans, dat zeg je nou, een boekje schrijven, maar als ik het 'lesmateriaal' van de anwb of watersportbond wel eens zie, dan denk ik: zó moet het dus beslist niet, tenzij je ernstig in de problemen wilt komen! :lol:
Wie vaart zit niet aan de grond.

Met schippersgroet, Guido
Gebruikers-avatar
quichot

ligplaats: wsv Swaenenburght Halfweg
info: motorbokschip Jonge Willem
H.Haring Wilnis 1910
20,56 x 4,10
verpl 40 ton
DAF dd575 1964
reg. varend erfgoed 2639

Berichtdoor Jan Huibers » 18 Jan 2014, 12:20

Bericht door Jan Huibers » di 21 aug 2012, 10:15

Ik laat de schroef er alleen opstaan tot ik ik voor een touwtje gestrikt heb, dan gaan de schroef er natuurlijk af en motor uit.

En met het gooien bedoel ik het touw dubbel over een kikker of bolder op steiger of wat dan ook gooien, dus de lus aan boord houden. Als ik em in een sluismuur moet gooien word et lastiger, dat kan alleen als je er recht voor staat en dan is 2/3 meter wel max.. Dan moet je het genoeg touw zo hard mogelijk boven de sluisbolder in de muur gooien dan valtie er meestal wel omheen.
Gebruikers-avatar
Jan Huibers

info:

Berichtdoor quichot » 18 Jan 2014, 12:20

Bericht door quichot » di 21 aug 2012, 17:27

Jan Huibers schreef:
Dan moet je het genoeg touw zo hard mogelijk boven de sluisbolder in de muur gooien dan valtie er meestal wel omheen.

Je zit er toch altijd naast? ;) ;) ;)

De schroef erop houden tot je echt vastligt werkt idd prima.
Die lus aan boord houden kan alleen als je dubbele bolders hebt. Anders loop je het risico dat bij afschutten de lus het slipeind beklemd.
Wie vaart zit niet aan de grond.

Met schippersgroet, Guido
Gebruikers-avatar
quichot

ligplaats: wsv Swaenenburght Halfweg
info: motorbokschip Jonge Willem
H.Haring Wilnis 1910
20,56 x 4,10
verpl 40 ton
DAF dd575 1964
reg. varend erfgoed 2639

Bericht door Jan Huibers » di 21 aug 2012, 17:48

Mijn onderschrift slaat op mijn beroep... Ik ben namelijk rij-instructeur :D

En tuurlijk gooi ik welles mis... Da's meestal als er een berg mensen staan te kijken.. :roll:
Gebruikers-avatar
Jan Huibers

info:

Bericht door Jan Huibers » di 21 aug 2012, 23:16

Het moet niet gekker worden jongens:

http://www.nauticlink.com/nieuwsdienst/ ... ren-boete/

Na het zeilmeisje nu de zeilbroertjes... En gohh... Ze zijn NOG jonger!!!

Ik heb sinds de nieuwe rijbewijslijn ook kinderen van 16 achter het stuur van de lesauto zitten en dan presteren de dames toch opmerkelijk beter dan de jongens... De meiden lopen qua ontwikkeling, inschattend denkvermogen en gevaarherkenning gewoon 1,5 tot 2 jaar voor op jongens!!

En dan vond ik het met een 16 jarig meisje al gewaagd, dit is echt onverantwoordt zeg!!!
Gebruikers-avatar
Jan Huibers

info:

Berichtdoor vuuren1 » 18 Jan 2014, 12:21

Bericht door vuuren1 » di 21 aug 2012, 23:40

Puber meisjes lopen voorop ten opzichte van puber jongetjes˙van dezelfde leeftijd, dat is een gegeven.

Eigenlijk zou een rij instructeur ook een pedagogisch didactisch diploma moeten hebben, dan leer je o.a. hoe de psyche van de diverse leeftijdsgroepen in elkaar steekt.

De praktijk is vaak ook een goede leermeester..
Groet, Hans van Vuuren
vuuren1

ligplaats:
info:

Berichtdoor gast » 18 Jan 2014, 12:21

Bericht door chaea » wo 22 aug 2012, 07:51

Zeilmeisjes en Zeiljongetjes, dat de aandacht gezocht wordt van de media zegt al genoeg.
gast

ligplaats:
info:

Berichtdoor Popeye » 18 Jan 2014, 12:21

Bericht door Popeye » do 23 aug 2012, 09:30

Ik doe de sluizen altijd alleen. De kleine sluizen in Frankrijk gooi ik meestal een landvast over een bolder achter in de sluis, bij het omhoog schutten. Zet die vast op de voorbolder op het schip en zet de motor in de achteruit. Ik houd het dan nog wel in de gaten, maar je hoeft dan eigenlijk niks meer te doen.
Je hebt alleen één groot probleem als je de sluizen enz. alleen moet doen. Wie geef je de schuld als er iets fout gaat? ;)

Groet, Jack.
Homo sapiens non urinat in ventum
http://www.staverse-jol-aimee.nl/
Popeye

ligplaats:
info: Verward, maar ongevaarlijk, behalve...........

VorigeVolgende

Terug naar Steigerpraat