Sluisperikelen

algemene discussies

Re: Sluisperikelen

Berichtdoor Oeverloos » 06 Feb 2025, 20:18

De rechter oever: als je van zee komt en stroomopwaarts vaart is rechts de rechter oever, met de groen betonning.

Stuurboord oever is de oever aan de rechter, dus stuurboord zijde van het schip, staande voor de stuurstand.

Klopt dat sluismeester Jan?
Oeverloos

ligplaats:
info:

Berichtdoor chaea » 06 Feb 2025, 21:41

Oeverloos schreef:De rechter oever: als je van zee komt en stroomopwaarts vaart is rechts de rechter oever, met de groen betonning.

Stuurboord oever is de oever aan de rechter, dus stuurboord zijde van het schip, staande voor de stuurstand.

Ofwel, Signi binnenwater richting bron naar de zee ( en is dal en bergvaart van toepassing?)

Ofwel IALA waarbij volgens mijn geheugen stuur en bakboord gebruik wordt richting een haven ( net andersom dus)

Tenminste wat ik nog denk te weten van de Vamex cursus lang geleden :lol:
chaea

ligplaats: Gieseplas
info: bootin zuidholland

Berichtdoor Het Sluizenfront » 06 Feb 2025, 21:50

Oeverloos schreef:De rechter oever: als je van zee komt en stroomopwaarts vaart is rechts de rechter oever, met de groen betonning.

Nou, jij hebt in ieder geval het klokje wèl horen luiden maar helaas de verkeerde klepel zien hangen. ;)
Het verschil tussen stuur-bakboord, danwel rechts of links zit hem inderdaad in het uitgangspunt.
Bakboord - stuurboord is altijd gezien vanuit de vaarrichting.
Rechts - links is zoals dat ons (in vakjargon) geleerd werd, altijd "kijkend naar zee". Dat moet je niet te letterlijk nemen want men bedoelt daar mee "met de stroom" mee. De uitleg van Oeverloos klopt dus ware het niet dat het precies omgekeerd is.
Eigenlijk zou het op die manier logischer zijn geweest want dan kwamen de betonningskleuren overeen met de boordlichtkleuren.
In de scheepvaart zal men een kant meestal duiden met stuur-bak boord. Maar als je niet vanuit een vaartuig wil duiden kun je met die aanwijzing niks. Daarom, als er in de nautische wereld een kant of zijde wordt geduid met rechts of links dan is dit altijd naar zee kijkend.
Met groetjes van de (ex)sluismeester Jan
Gebruikers-avatar
Het Sluizenfront

ligplaats: Wessem
info: Reline 41SLX (2002)
Hoofdmotor Deutz 159pk.

Berichtdoor Oeverloos » 06 Feb 2025, 21:56

Dat komt omdat ik altijd van zee kom, Jan.
Bedank voor de uitleg.
Oeverloos

ligplaats:
info:

Berichtdoor chaea » 06 Feb 2025, 22:00

Dan zat ik iig wel goed, is er niks mis met mijn geheugen :D
chaea

Berichtdoor Het Sluizenfront » 06 Feb 2025, 22:07

chaea schreef:Dan zat ik iig wel goed, is er niks mis met mijn geheugen :D

Sorry, ik had jouw reactie nog niet gezien maar je hebt het helemaal goed :)
Met groetjes van de (ex)sluismeester Jan
Gebruikers-avatar
Het Sluizenfront

ligplaats: Wessem
info: Reline 41SLX (2002)
Hoofdmotor Deutz 159pk.

Berichtdoor chaea » 06 Feb 2025, 22:09

[/quote]
Sorry, ik had jouw reactie nog niet gezien maar je hebt het helemaal goed :)[/quote]

Dank u :D
chaea

Berichtdoor Wolf1 » 06 Feb 2025, 22:29

Hoort nog een regeltje bij :
De S.B. zijde van het vaarwater is ten aller tijden die zijde die een uit zeekomend of in de hoofd richting van de vloedstroom varend schip aan zijn S.B. kant heeft.
Gr. Wolf1
Afbeelding
Take Care
AaKant@hccnet.nl
Gebruikers-avatar
Wolf1

ligplaats:
info:

Berichtdoor chaea » 06 Feb 2025, 22:40

Wolf1 schreef:Hoort nog een regeltje bij :
De S.B. zijde van het vaarwater is ten aller tijden die zijde die een uit zeekomend of in de hoofd richting van de vloedstroom varend schip aan zijn S.B. kant heeft.
Gr. Wolf1

Dat is wel even een stukje interpreteren, dat gaat die vrouwe uit het fragment denk ik niet lukken :lol:
chaea

Berichtdoor kajoe » 07 Feb 2025, 09:47

nou ja ook maar wat ik ga uit van het RPR dat rekent van uit de bron naar zee dus afvarend is links -links en rechts dus rechts .
anders word het als je te berg gaat maar goed dat wijs zich van zelf een goede schipper vergist zich niet en meld zich per marifoon ook of hij de linker of rechter oever gaat aanhouden waar dat nog mag of meld zich BV opvarend en hou MIJN SB wal .
en zo heb je dus ook de noord /zuid en oost /west oever maar dit dan op de binnenwateren. en dan heb je geen linker en rechter oever die per richting gaan verschillen zou dan een grote chaos worden vermoed ik .
maar ach op het meeste binnenwater varen de bootjes hoe breed het ook mag zijn precies in de midden .
en oja buiten die navigatie lampjes voer ik vroeger vaak achter mijn vaarlampje aan .
kajoe

ligplaats: terherne
info:

VorigeVolgende

Terug naar Steigerpraat