Brandblussers en het type van de blusmiddelen zal altijd een discussie zijn.
In mijn optiek hangt de keuze van het meest geschikte blusmiddel af van de soort brand maar vooral van de persoon die de de brand moet blussen en zijn kennis, kunde en beoordelings-vermogen mbt brandblus middelen.
Ooit heb ik de opleiding gevolgd welke MC nu doceert.
Toen werd heel duidelijk gemaakt (en gedemonstreerd) dat een amateur met een schuimblusser beter werk kon verrichten dan dezelfde amateur met een poederblusser bij een gemiddelde kleine brand.
Er bestaan verschillende soorten branden: olie-, gas, hout- elektra, staalbranden, enz., ieder heeft zijn eigen specifieke karakter en aanpak nodig.
Wie aan boord van onze bootjes (behalve MC), weet dit allemaal en heeft dan ook nog alle mogelijke blusmiddelen in toereikend mate tot zijn beschikking???
Het begint met de persoon die de brand moet beoordelen en de blusser moet bedienen... Een blusser kan maar kortstondig werken maar in de paniek "modus" wordt (door onbekendheid) hier niet over nagedacht.
Ik denk persoonlijk dat het hier al fout gaat en dat iedereen, zodra er een serieuze brand aan boord is, moet proberen om ZSM weg te komen samen met zijn liefhebbenden zolang het nog kan (wat een logische (en de beste?) reactie is bij brand).
En dan bedoel ik nog niet eens een pan vet die vlam vat waar je bij staat terwijl het gebeurd...
Onze bootjes hebben gewoonweg niet de middelen aan boord om een serieuze brand nog te kunnen blussen en de paniek factor zal zeer prominent aanwezig zijn.
Tot ik beter geïnformeerd en geleerd ben komen bij mij schuim blussers en misschien een CO2 blusser aan boord maar de vluchtwegen zijn boven alles een prioriteit.
Groet,
Roelof