Vaarles gevraagd Zeewolde

algemene discussies

Re: Vaarles gevraagd Zeewolde

Berichtdoor Berto » 27 Apr 2026, 20:09

Mijn bootje ligt in de Bonshaven en vaar met een zelf omgebouwde console boot van net 5meter en ben in het bezit van vaarbewijzen, dat zegt helemaal niks want theorie is handig maar in de praktijk moet je het wel doen.

Mijn bootje is niet geheel vergelijkbaar met een 7 meter Waterland maar vaar wel veel.
Mocht er niemand met ervaring zijn dan wil ik wel eens meekijken en mogelijk helpen om wat vertrouwder te worden met jullie boot.
Denk dat als we enkele avonden even gaan varen (veel manoeuvreren) dat dat voldoende vertrouwen geeft om zelf met vertrouwen op stap te gaan.
Een extra set ogen en mogelijk handen kan dan misschien net dat beetje vertrouwen extra geven.
Berto

ligplaats: Zeewolde
info: Cigala & Bertinetti Royal Condor FuoriBordo van 1968, omgebouwd naar Center Console
Motor: Mercury 60pk EFI 2009

Berichtdoor nanova » 28 Apr 2026, 21:54

Sapper_Morton schreef:Nanova,

Je geeft aan geen ervaring te hebben met varen maar het is heel goed om ook te kunnen varen. Al weet je maar hoe de boot zich gedraagt
en wat je kan verwachten. Hopelijk komt het nooit voor maar het kan gebeuren dat je ineens moet varen en dan is het wel goed dat je iig
weet hoe e.a werkt. Ik heb mijn vrouw ook bewust meerdere keren de boot laten starten en laten varen zodat ze weet hoe het werkt.

Kan ik bv. onder het varen met een gerust hart even naar het toilet :lol:

Oh op open water vaar ik wel hoor, en weet ook wel hoe alles werkt. Denk misschien soms wel beter dan de schipper.
Maar las het gaat om aanmeren etc. Dat vind ik dan toch wel weer een ander verhaal.

Ik ben daarintegen wel weer heel goed in het inschatten en vooruitkijken. Dus dat helpt dan weer enorm met aanmeren. Alleen vind ik het allemaal echt wel stressvol nog steeds.

Als ik in de kajuit ga zitten krantje lezen dat kan als we open water varen. Maar zodra we de haven in moeten varen dan kan schipper het niet alleen, want dan moet ik echt de aanwijzingen geven, anders stelt hij elke 20 seconden de vraag waar moet ik heen, daar toch. Achter die toch etc etc
nanova

info: waterland 700 1980

Berichtdoor nanova » 28 Apr 2026, 21:58

Berto schreef:Mijn bootje ligt in de Bonshaven en vaar met een zelf omgebouwde console boot van net 5meter en ben in het bezit van vaarbewijzen, dat zegt helemaal niks want theorie is handig maar in de praktijk moet je het wel doen.

Mijn bootje is niet geheel vergelijkbaar met een 7 meter Waterland maar vaar wel veel.
Mocht er niemand met ervaring zijn dan wil ik wel eens meekijken en mogelijk helpen om wat vertrouwder te worden met jullie boot.
Denk dat als we enkele avonden even gaan varen (veel manoeuvreren) dat dat voldoende vertrouwen geeft om zelf met vertrouwen op stap te gaan.
Een extra set ogen en mogelijk handen kan dan misschien net dat beetje vertrouwen extra geven.

Wat superfijn! Dat zou heel welkom zijn.
Wij hebben wel een binnenboortmotor.
Wij wonen helaas niet ik de buurt. Dus wij zijn vooral het weekend en de vakanties bij de boot.
We staan nu op rcn met de caravan.
Het weekend van 22 mei gaat hij vrijdagochtend uit het water, dus dan gaan we hem naar de kraan varen. Dan gaan we de onderkant even checken en nieuwe stickers plakken.
nanova

Berichtdoor Oeverloos » 28 Apr 2026, 22:13

Wat jij beschrijft is normaal. Zo gaat het overal. Bij het afmeren in een haven staat de Nederlandse vrouw meestal voorop en heeft het betere zicht. Zij wijst aan en de schipper vaart er heen en zet de boot tegen de steiger.
Ben je uit de haven en uit de drukte dan wil ze zelf sturen. Ideaal.
Oeverloos

ligplaats:
info:

Berichtdoor Berto » 29 Apr 2026, 07:33

nanova schreef:Wat superfijn! Dat zou heel welkom zijn.
Wij hebben wel een binnenboortmotor.
Wij wonen helaas niet ik de buurt. Dus wij zijn vooral het weekend en de vakanties bij de boot.
We staan nu op rcn met de caravan.
Het weekend van 22 mei gaat hij vrijdagochtend uit het water, dus dan gaan we hem naar de kraan varen. Dan gaan we de onderkant even checken en nieuwe stickers plakken.

Maakt niet uit, had ook nog nooit met een Searay 230 Sunseeker gevaren en die heb ik ook heel uit en in de haven gekregen.
Maar gaat soms net om die extra paar ogen.

Kan ik ook eens voelen hoe zo`n waterlander vaart 8-)

Ga morgenavond zelf weer even varen dus.....
Berto

info: Cigala & Bertinetti Royal Condor FuoriBordo van 1968, omgebouwd naar Center Console
Motor: Mercury 60pk EFI 2009

Berichtdoor Sapper_Morton » 29 Apr 2026, 11:54

Heb zomaar het gevoel dat dit helemaal goed gaat komen :D
Gebruikers-avatar
Sapper_Morton

ligplaats: Barendrecht
info: Vennautic Confident 780
Sole Mini 29 V0

Berichtdoor nanova » 29 Apr 2026, 20:13

Berto schreef:Maakt niet uit, had ook nog nooit met een Searay 230 Sunseeker gevaren en die heb ik ook heel uit en in de haven gekregen.
Maar gaat soms net om die extra paar ogen.

Kan ik ook eens voelen hoe zo`n waterlander vaart 8-)

Ga morgenavond zelf weer even varen dus.....

Haha das waar.
We willen als het qua wind meevalt morgen gaan varen en anders alleen vrijdag. We staan nog tm zaterdag op de camping. Zondag moeten we inpakkken.
Ik stuur je wel even een pb met mijn nummer anders ;)
nanova

Berichtdoor nanova » 29 Apr 2026, 20:15

Sapper_Morton schreef:Heb zomaar het gevoel dat dit helemaal goed gaat komen :D

Haha nou wat fijn. Ik hoop vooral dat ik het plezier ga erin ga vinden in plaats van stress :oops:
nanova

Berichtdoor heuvels » 29 Apr 2026, 20:52

nanova schreef:Haha nou wat fijn. Ik hoop vooral dat ik het plezier ga erin ga vinden in plaats van stress :oops:
Realiseer je wat het ergste is wat kan gebeuren. Krasje? Daar is de verfkwast voor. Deukje? Plamuur. Schade bij een ander? Je hebt je boot toch wel WA verzekerd?
Al varend leer je overal een plan B voor te hebben. Wat als ..... ? Anker klaar, reddingsvesten klaar etc.
Gebruikers-avatar
heuvels

ligplaats: SW Vlietland
info: Vechtkruiser 7,20 meter
STAATSIE

Berichtdoor nanova » 29 Apr 2026, 22:13

Ja dat is ook zo.
We zijn inderdaad verzekerd. Maar toch..wat als ie zinkt met kinderen en hond aan boort. En je wil ook gewoon geen schade aan een ander zijn trots maken.
Maar je hebt wel gelijk hoor.
nanova

VorigeVolgende

Terug naar Steigerpraat