Stop de verzegeling toiletafvoer

algemene discussies

Re: Stop de verzegeling toiletafvoer

Berichtdoor aatv » 19 Feb 2026, 04:20

zolang het lozen niet voor alles en iedereen geld, beroepsvaart, rondvaartboten etc, zie ik er persoonlijk niet echt
het nut van een vuilwatertank in want dat beetje stront wat ik produceer weegt daar niet tegen op. ook houd men
er geen rekening mee dat boten zoals mijn bootje er ook geen ruimte voor hebben om zo een tank in te bouwen want
die zou dan zo klein zijn dat mijn porti handiger is. per seizoen hoef ik die gemiddeld drie keer te legen daar ik zoveel
mogelijk gebruik maak van het sanitair in de haven[s]. in mijn thuishaven 30mtr lopen. maar goed het zou handiger zijn
als men bij de vuilwater tank zelf een pompje heeft dan hoeft er op de wal maar een buis naar het riool te zijn. nix
kosten verder voor de haven en goedkoper te realiseren. een broyeurpomp zou daar prima geschikt voor zijn en is stukken
goedkoper dan een flushguard oid. het bilgewater tja ik heb dat probleem niet, mijn bilge is gewoon brandschoon. daar
mijn motor niet lekt en er onder de galant een bakje staat. twee keer per jaar ff legen doekje door de bilge. en klaar.
verder begrijp ik ook niet wat men er van weerhoud een porti te gebruiken ipv dure afvoer installaties en zo. ook hebben de
meeste havens wel een faciliteit deze te legen wat ook nog gratis is. misschien zie ik het allemaal wat makkelijker maar ik
heb dan ook zo n 25 jaar in een vrachtwaggel gewoond en daar zit echt geen plee in en kan je in een plastic zak kakken of
onder de auto daar sanitair vaak ontbreekt of ronduit gevaarlijk vies is op veel plaatsen en dan ben ik toch best blij met
mijn potti op de boot! verder zouden de milieu piepers ook een droogtoilet kunnen overwegen dat werkt ook prima! zelf let
ik ook wel op het milieu maar je moet ook niet overdrijven.

greetzz aat
invictus maneo
Gebruikers-avatar
aatv

ligplaats: wessem
info: Naam; Miladávi.
Kruiser 7,5 x 3 Mtr.
Ontwerp; Pieter Beeldsnijder.

Re: Stop de verzegeling toiletafvoer

Berichtdoor kajoe » 19 Feb 2026, 09:11

tja zolang de regels niet voor iedereen is blijft het afwachten .
helaas is de concentraties van jachten vaak de oorzaak van vervuiling even over vroeger ja ik voor indertijd op de Rijnvaart passagiersvaart in die tijd loosden alle schepen meest om middernacht hun fecaliën tanks .
meest schepen met rond 100 tot 200 passagiers plus rond 30 man bemanning een smerige zooi dus .
gelukkig is dit nu niet meer het geval misschien op een enkele na .
toen ik mijn eigen schip ombouwde tot passagiers scheepje in 1977 moesten wij al verplicht septic tanks inbouwen met een installatie dat we het aan de wal konden pompen .dit opgelegd door de scheepvaart inspectie .
toen kwam onze vraag waar we dat dan konden lozen tja dat wisten ze niet ,na in veel plaatsen te hebben rondgevraagd tja dus nergens ,we moesten dan maar een afzuig wagen huren ,hoe verzin je het
iets opleggen maar dan het niet kwijt kunnen tja dat hadden dus toen al een paar figuren van toen linkse partitive afgedwongen en het zou toen in alle Rijnoeverstaten zo moeten .
ik heb toen nog tot 1990 gevaren maar nergens kon je dat spul kwijt dus had je 2 loze tanks in je schip waar je niets mee kon dus al die jaren ging het gewoon het water in zo ging het bij alle soorten charterschepen rondvaart boten en noem maar op en mischien nu nog wel .
zelf vind ik het niet erg maar helaas komen er veel andere verontreinigingen mee het water in wat niet goed is .
als je zag wat er aan condooms rond dreven schrok je en wat als je zo een berg rubber in je schroef kreeg ,nou een keer gehad in amsterdam en dan word je niet blij tijden lang met een zaag bezig geweest heerlijk hoor in een andermans kwakkie rond te poeren .
kajoe

ligplaats: terherne
info:

Vorige

Terug naar Steigerpraat