Algemene informatie aanschaf boot *eerste bezichtiging*

algemene discussies

Re: Algemene informatie aanschaf bootje met vrienden

Berichtdoor Binnetie » 07 Jul 2015, 15:50

Boekanier schreef:Hoi,

Ik zou vooral heel erg kijken naar wat voor jullie praktisch is. Ons eerste bootje (7.30 meter) had een achterkajuit wat ons ideaal leek toen we haar kochten maar de pret was daar snel vanaf omdat we niet echt konden relaxen aan boord. We hebben nu een Eemskruiser (staan er twee te koop op marktplaats momenteel). Hier zijn wij heel tevreden mee. Dus bedenk goed wat jullie belangrijk vinden om aan boord te doen en hoe de indeling is.

http://www.marktplaats.nl/a/watersport- ... ousPage=lr
en deze is van ons:
Afbeelding

Dan vind ik de staat van de motor heel belangrijk en de stelling neem polyester want dat is minder werk in onderhoud zijn de meningen over verdeeld. Ik heb het idee dat het onderhoud bij allebei anders is maar niet minder...

Ik hoop dat jullie een leuk schip vinden en dat jullie er veel plezier van hebben.

Gr.

Dankjewel! Grappige is dat 1 van de 2 bootjes in Meppel ligt zie ik. Ik woon er 5 minuten rijden vanaf. Ik zocht specifiek op polyester. Maar moet nog maar eens goed inlezen in staal of polyester qua onderhoud. Als ik ook naar staal keek dan had ik die bootjes tegen moeten komen. In elk geval stof om goed over na te denken. Ook over AK of OK.

@aquanaut, dat gaan we zeker ook overwegen om een bootje te huren om te kijken wat we zelf qua beleving vinden.
Binnetie

Berichtdoor gast » 07 Jul 2015, 21:00

Botenwereld is mooi en er is heel wat te vinden, je moet alleen goed je huiswerk doen en vooral als je er nog geen kaas van hebt gegeten is het een warboel.
Ik merk in je postings ook een beetje neiging naar wispelturigheid, je wil eigenlijk het ene maar het andere is ook interessant en wel of niet met vrienden.

Je moet gewoon alles even goed op een rij zetten en dan doelgericht zoeken want anders raak je straks dusdanig in de war en koop je een boot met de bekende roze bril (is mij ook overkomen ooit)
Wat ik je net als de anderen hier ten zeerste afraad is het gezamelijk kopen van een boot, dit gaat je je vriendschap kosten (vooral bij een slechte zomer met weinig mooi vaarweer) Tuurlijk drukt dat de kosten maar het is niet van jezelf en dat gaat op den duur knagen.

Je geeft aan een polyester schip, dat is absoluut geen slechte keuze, staal heeft veel meer onderhoud nodig.
Is niks mis mee als je echt de passie hebt, maar vaak genoeg is het varen toch wat minder en blijf het onderhoud achterwege.

Je kan ook heel simpel beginnen met bijv een Onedin 650, de aanschaf is relatief laag maar de waarde blijft ongeveer gelijk als je hem weer verkoopt.
Het is dan niet direct wat je voor ogen hebt maar zo kan je wel op een leuke en fijne manier kennis maken met de watersport vanaf de motorboot.
Een ander initiatief is de Passaat, redelijk ruim en tegen de volwassenheid aan en ook de prijs is aardig waardevast, heb een linkje toegevoegd.

In ieder geval veel succes in je keuze :D
gast

ligplaats:
info:

Berichtdoor gast » 07 Jul 2015, 21:04

gast

ligplaats:
info:

Berichtdoor FrankM » 07 Jul 2015, 21:15

Bij Het Anker in Kortenhoef ligt al geruime tijd een Waterland 850 te koop, voor naar ik meen € 9500,--.
Weet zeker dat je daar zat van af krijgt.
Moet wel wat aan gebeuren, weet niet of dat je hobby is.
Zelf hebben we ook een 850 dus gekocht, en oktober jl een casco van gemaakt.
Geheel opnieuw opgebouwd.............................nu dus nieuw.

Groeten
FrankM

ligplaats:
info:

Berichtdoor Noordvaarder » 08 Jul 2015, 00:15

chaea schreef:linkje Onedin met diesel

http://www.marktplaats.nl/z.html?query= ... tcode=8431

Als ik hun was,zou ik geen Onedin kopen.Is wel een leuk bootje,maar er zit totaal geen stahoogte in.
Als je van een lilliputterformaat bent,dan kun je rechtop staan bij het aanrecht.
Zo niet,dan sta je gewoon krom.Dat gaat na een poosje heel snel vervelen.
Oorzaak,het ding heeft geen diepgang,hooguit 25 cm.
Leuk bootje voor een beetje rond te varen,en een nachtje weg,maar voor 14 dagen veel te klein.
Ooit gekocht,en aan de straatstenen kun je dat ding niet kwijt,tenzij met groot verlies.
Een Onedin is 7 meter lang en hooguit 2,60 m breed.

Nog even iets over dat samen kopen met vrienden.
Niet doen,want als het andere stel iets in gedachten heeft,om eruit te stappen,dan wordt het vaak hommelus.
Op zo'n manier kocht ik in 2008 een mooie Doerak 680S.
Was ook van 2 stellen uit Amsterdam.Het ene stel(geen kinderen) vertrok op de bonnefooi naar Spanje,en het andere stel(gezin met 1 kind) kon de boot niet alleen aanhouden wegens teveel kosten.Daar werd dus 1 gezin de dupe,en ik had er geen dure boot aan.

En opletten bij een oudere "tupperwareboot" :lol: op Osmose,hoe is de gelcoat etc.
Oké,een stalen vergt ook onderhoud,ga ik niet tegenspreken,maar geef mij maar een stalen,ligt veel stabieler op het water.
Koop een Doerak, 8 meter AK of een 8,50 AK .
Die is waardevast.Zit wel boven je budget,maar is wel een boot voor langere tijd en waardevast.
Noordvaarder

Berichtdoor gast » 08 Jul 2015, 05:09

Kodok schreef:
chaea schreef:linkje Onedin met diesel

http://www.marktplaats.nl/z.html?query= ... tcode=8431

Als ik hun was,zou ik geen Onedin kopen.Is wel een leuk bootje,maar er zit totaal geen stahoogte in.
Als je van een lilliputterformaat bent,dan kun je rechtop staan bij het aanrecht.
Zo niet,dan sta je gewoon krom.Dat gaat na een poosje heel snel vervelen.
Oorzaak,het ding heeft geen diepgang,hooguit 25 cm.
Leuk bootje voor een beetje rond te varen,en een nachtje weg,maar voor 14 dagen veel te klein.
Ooit gekocht,en aan de straatstenen kun je dat ding niet kwijt,tenzij met groot verlies.
Een Onedin is 7 meter lang en hooguit 2,60 m breed.

Nog even iets over dat samen kopen met vrienden.
Niet doen,want als het andere stel iets in gedachten heeft,om eruit te stappen,dan wordt het vaak hommelus.
Op zo'n manier kocht ik in 2008 een mooie Doerak 680S.
Was ook van 2 stellen uit Amsterdam.Het ene stel(geen kinderen) vertrok op de bonnefooi naar Spanje,en het andere stel(gezin met 1 kind) kon de boot niet alleen aanhouden wegens teveel kosten.Daar werd dus 1 gezin de dupe,en ik had er geen dure boot aan.

En opletten bij een oudere "tupperwareboot" :lol: op Osmose,hoe is de gelcoat etc.
Oké,een stalen vergt ook onderhoud,ga ik niet tegenspreken,maar geef mij maar een stalen,ligt veel stabieler op het water.
Koop een Doerak, 8 meter AK of een 8,50 AK .
Die is waardevast.Zit wel boven je budget,maar is wel een boot voor langere tijd en waardevast.

Als je openingspost leest heeft ts het over dagjes en weekenden weg, daar is een Onedin geschikt voor.
Uiteraard is het niet de ultieme boot maar het is wel een boot waar je voor weinig geld op kan ervaren of je het leuk vind of niet. ( weekendje varen, ankeren, slapen, route uitstippelen etc)
Dat je ooit de Onedin niet kwijt kon is waarschijnlijk van een verre tijdsgeest want bij een normale prijs verkopen ze prima en speel je quitte (gevraagde hoofdprijzen daargelaten)
Staal is prachtig maar qua onderhoud heb je er veel meer werk van dan bij polyester, weet niet of ts direct wil klussen maar vaak zit er bij staal toch bij aanschaf al wat werk ( bootje staat in de verkoop en het directe onderhoud blijft achter)
Hoeft niet natuurlijk, je kan als je geduldig bent een mooi scheepje treffen maar mijn ervaring leert en vooral in de genoemde prijsklasse en de eisen van ts.
Doerak is zekers een leuk beginnersbootje en betrouwbaar voor het binnenwater, zijn ook populaire verhuurbootjes en ook waardevast maar je moet van het model houden.
Zijn ook zeker binnen het aangegeven budget te krijgen, linkje naar een interessant exemplaar;

Nog even ingaand op Osmose, wat afschrikwekkend klinkt en als je boot er last van heeft ook zo uitziet.
Als je een boot met Osmose treft dan moet je die logischerwijs laten staan, evenals een stalen boot met veel roest, een houten bout met rotte plekken of een poleythyleen boot met scheuren. In de praktijk kom je weinig motorboten tegen die extreem last hebben van osmose, een klein beetje osmose is ook niet erg de boot zal er echt niet om zinken en een plekje is goed te behandelen als het je stoort.
Osmose is vaak een tegenreden die genoemd word bij aanschaf polyester maar in de praktijk zie je het zelden in extreme mate (deze scheepjes zijn allang eruit gefilterd)
gast

ligplaats:
info:

Re: Algemene informatie aanschaf bootje eventueel met vriend

Berichtdoor Marie Christina » 08 Jul 2015, 07:46

Hoe goed bedoeld ook, ik denk dat het wijs is om niet meer aan te komen met allerlei voorstellen voor dit of dat schip.
Ik denk dat TS al genoeg info aangeboden heeft gekregen om de komende tijd op te kauwen.
Als we nu allerlei links met boten die te koop zijn gaan geven (hard to resist, weet ik. Ik had er ook wel een paar) loopt hem de kop straks over.
Gebruikers-avatar
Marie Christina

ligplaats: Noord Drenthe
info:

Berichtdoor Binnetie » 08 Jul 2015, 08:36

Ik heb alles even rustig gelezen.

De Onedin valt voor mij eigenlijk al af, door mijn probleem met 1 van mijn enkels kan ik moeilijk mijn evenwicht houden als ik moet bukken of klein moet maken. Komt daar nog bij dat de boot snel schommelt dan bestaat de kan dat ik val met alle gevolgen van dien.
Ik ben zelf 1,80 lang, mijn vriendin 1,75 dus niet heel groot. Mijn opa heeft een Shetland gehad (jaren geleden dat ik er mee weg ging) en daar ging het ook al eens mis vlak na een operatie. Ik moet wel een beetje ruimte hebben.

Wanneer we met de zeilboot weggaan dan lachen de mede vaarders wel eens op mijn eigen manier van opstappen van de kade naar de boot of boot de kade op. Maar ook bij het afdalen naar de kuip gaat het net iets minder soepel. Maar ik red me er prima mee.

Een Doerak had de schoonfam het ook over, er lag er eentje in de haven maar kan me niet meer voor de geest halen hoe die er ook alweer uitzag, ga de linkjes even bekijken van de Doerak. Daarom vind ik het wel fijn dat jullie met ideeën komen. Het lijkt wat teveel informatie wat op je af komt, maar ik weet dit goed te filteren.
Ik kom nu nogal wat wispelturig over, omdat elke bootje zijn charme heeft. Dat was met het recent aanschaffen van een nieuwe auto ook: 'Oh dit is leuk, oh dat is leuk, maar dit is praktischer'. En na 2 keer een middagje kijken wisten we wat we wilden hebben en richtten we ons op alleen dat merk en model auto.

Ik ga toch weer een beetje de vergelijking tussen boot en auto maken. Is het met het kijken naar een bootje nu ook net zoals je vaak ziet met een auto? Je kijkt overal naar bij de auto, buitenkant, interieur, je stelt wat kritische vragen, je maakt wat grapjes met de verkoper. Dan vraag je of je even een proefrit mag maken. En als je na de proefrit besluit om nog even na te denken hoe of wat (je koopt tenslotte geen pak Pampers) dat de verkoper zegt: Oh ik dacht dat we direct een dealtje konden maken en gelijk konden er geen grapjes meer vanaf en werd het donker boven zijn hoofd en wordt er nog even gezegd: 'Je komt hier naar een auto te kijken, grapjes te maken, maar niks willen kopen?'. Is dat ook zo met een bootje? Was direct klaar met 3 van zulke verkopers.
Ik bedoel als een bootje op de kant staat en je wilt even varen (met schoonfam erbij) dan zal hij het water in moeten. Dat kost natuurlijk enige moeite voor verkoper en die heeft misschien direct verwachtingen.

begreep al wel dat je geen intentieverklaringen moet gaan teken voor het varen, eigenlijk helemaal nergens voor tekenen behalve het koopcontract.
Binnetie

Berichtdoor Blacktoppie » 08 Jul 2015, 08:51

ik zou het zelf iig niet leuk vinden als ik mijn boot speciaal in het water moet gooien voor een proefvaart en dan te horen krijg nee ik koop hem toch niet want ik vind de buitenkant niet mooi.
je kan en eventuele koop wel laten afhangen van een proefvaart maar ik vind wel dat je er over al het andere al wel uit moet zijn dan(als hij in het water ligt is het wel weer een ander verhaal dan)

Arco
Curtevenne 830AK "Marana"
Beenhakker 4m "Betty"
Don't take life too serious, You'll never get out alive
Proud member of the NCS crew, Gebouw het uzelf!
Gebruikers-avatar
Blacktoppie

ligplaats:
info: Curtevenne 830 ak, Beenhakker 4m, met sabb 8h.

Berichtdoor Binnetie » 08 Jul 2015, 09:04

De Doerak is een mooie ruime boot, qua interieur en indeling spreekt hij me wel aan. Er zit geen WC in zie ik? 's Nachts is dat wel eens nodig. De rails en boordgang zijn ook ruim, dat is wel een voordeel.
De Waterland 850 waar FrankM het overheeft kan ik zo niet vinden op Marktplaats, wel anderen: http://www.marktplaats.nl/z/watersport- ... goryId=989 Deze boten zijn ook mooi ruim. Die van €14500,- is mooi maar heeft een benzine motor. De rest is al een stukje duurder.
Ik ben zelf redelijk handig, mijn pa is wel superhandig. In de winter is er tijd genoeg om er mee te klussen. Het eenvoudige onderhoud lukt me zelf wel.

Daar is wel wat voor te zeggen Arco, de buitenkant en binnenkant moet je wel aanspreken al. Het gaat dan echt puur om het motorische deel.
Binnetie

VorigeVolgende

Terug naar Steigerpraat