Waarschijnlijk dom, maar ik kon het niet laten!

algemene discussies

Re: Waarschijnlijk dom, maar ik kon het niet laten!

Berichtdoor kajoe » 09 Jun 2015, 10:38

ik ben zelf vele jaren boa geweest op water gebied .
wij konden alleen bekeuren als de betrokken boot zelf door ons gezien werd en staande gehouden .maar moesten altijd gokken naar de juiste snelheid ,dus altijd bij benadering. Wij schreven dan de geschatte snelheid bv 60 km maar meer als de bv 12km die maximaal was .en meer dan 20 km.
andere mogelijkheid was de snelheid controle vanaf 2 verschillende plaatsen over een bepaalde afstand met een gelijklopende klok ,dab staande houden en bekeuren ,helaas konden we ook niets met het aangeven van bootje door anderen ,men moest de bestuurder van de boot hebben ,vaak kwam dan niet alleen het snelvaren maar ook geen zwemvest ,brandblusser ,noodstopkabel ed. aan bod .
de kentekens op de bootjes stellen niets voor ,het beste zou zijn hiervoor een wet te maken zodat de kenteken houder net zoals op de weg verantwoordelijk word ,nu kan men overal onderuit komen met verhaaltjes .
kajoe

ligplaats: terherne
info:

Berichtdoor FrankM » 09 Jun 2015, 15:56

Afgelopen zondag, op het Nijkerkernauw. Eerst kwamen we een RIB van de KLPD tegen, goed op snelheid, maar heb je niet zo'n last van. Mannen doen hun werk. Half uur later, ik zag ze al aankomen, twee Bayliners, model minimaal 2855 op volle snelheid. Alsof we gelanceerd werden, niet normaal. Na het passeren even op mijn hoorn gedrukt en middelvinger opgestoken. Eén draaide even een rondje, m.a.w. wat moet je nu ? Hou toch eens rekening met anderen. Zag even verder dat ze nog steeds de snelheid aanhielden en een bootje a la Waterland 600 passerden. Had het vermoeden dat die naar de bodem zou verhuizen........................................

Groeten
FrankM

ligplaats:
info:

Berichtdoor ErikH » 09 Jun 2015, 18:26

Op het ARK, de Waal, Waddenzee of het IJsselmeer hoor je niemand klagen, maar de wereld is te klein als een speedbootje te hard vaart of als je een golfje trekt op een kanaal. Ook ik erger me wel eens aan hardvaarders en keur niet alles goed. Maar als je in de bocht bij Nijmegen tussen 4 stuks 135 meters hebt gezeten of de Waddenzee hebt gedaan met 6Bft. dan valt het allemaal wel mee met zo'n Baylinertje op snelheid.

Nieuwe stelling van de maand; Een golfje hoort erbij.
Gr.

Erik
ErikH

ligplaats: Omg. Leiden
info:

Berichtdoor Jan Huibers » 09 Jun 2015, 19:29

Goeie stelling... Maar helemaal ermee eens ben ik het niet. Het is vooral de manier waarop.

Als ik bijvoorbeeld rustig op de Maas aan het varen ben met rustig weer, de tweeling van 8 maanden kruipt beneden door de salon heen... Mijn vrouw loopt beneden heen en weer en doordat het water zo rustig is en de boot dus stabiel rekent ze nergens op. Als ik dan een grote halfglijder met een hektsunami tegen kom zet ik em er even recht in, stampt de boot even en het is klaar. Als ik opgelopen wordt door zo'n geval op snelheid dan moet ik snel naar beneden roepen dat mij vrouw de tweeling op schoot neemt en op de bank schrap ga zitten terwijl ik snel me dochtertje van 3 jaar naar boven haal om ze ook vast te houden... Want als zo'n hekgolf schuin van achter inkomt staat ook een valkkruiser van 13 meter even helemaal op zijn kop... En dan ben ik niet blij!!! Terwijl je daar toch gewoon snel mag varen...

We hebben dan te maken met iets wat FATSOEN heet... Of juist het gebrek eraan

Aan de andere kan zijn er gebieden genoeg te noemen waar je niet snel mag varen maar waar als je het wel doet er niemand last van hoeft te hebben. Ook de eventuele broedende watervogels heel erg verderop niet. Dan zul je mij nooit het vingertje op zien steken.
Gebruikers-avatar
Jan Huibers

ligplaats: Heukelum
info:

Berichtdoor FrankM » 09 Jun 2015, 19:52

Met Jan eens. Er ligt daar 4 kilometer waterskibaan, geen probleem, is altijd wat onrustig water. Normaal gooi ik de boot ook met de boeg erin, twee keer stampen en klaar. Maar ja, twee gelijk aan BB en SB.................................geen ontkomen aan.

Groeten
FrankM

ligplaats:
info:

Berichtdoor ErikH » 09 Jun 2015, 22:51

Dit is nu juist wat ik bedoel; Opgelopen worden door een speedcruiser op de Maas vinden jullie een probleem, maar opgelopen worden door een vrachtschip op diezelfde Maas is geen probleem.

Met achterop komende hekgolven maak ik meestal een 90 graden draai zodat je ze alsnog schuin op de kop pakt, 1x stampen en klaar. Ziet er misschien belachelijk uit, maar beter dan dat geslinger.

Als die tweeling een jaartje of 4-5 is gaan ze die golven leuk vinden, hoe hoger hoe beter.

Gr.

Erik
ErikH

info:

Berichtdoor Jan Huibers » 10 Jun 2015, 06:25

ErikH schreef:Dit is nu juist wat ik bedoel; Opgelopen worden door een speedcruiser op de Maas vinden jullie een probleem, maar opgelopen worden door een vrachtschip op diezelfde Maas is geen probleem.

Met achterop komende hekgolven maak ik meestal een 90 graden draai zodat je ze alsnog schuin op de kop pakt, 1x stampen en klaar. Ziet er misschien belachelijk uit, maar beter dan dat geslinger.

Als die tweeling een jaartje of 4-5 is gaan ze die golven leuk vinden, hoe hoger hoe beter.

Gr.

Erik

Het is duidelijk dat je zeker niet snapt wat ik bedoel.... :shock:
Gebruikers-avatar
Jan Huibers

ligplaats: Heukelum
info:

Berichtdoor Popeye » 10 Jun 2015, 08:55

ErikH schreef:Dit is nu juist wat ik bedoel; Opgelopen worden door een speedcruiser op de Maas vinden jullie een probleem, maar opgelopen worden door een vrachtschip op diezelfde Maas is geen probleem.

Kom je eigenlijk wel eens op het water? Als je geen verschil hebt tussen een vrachtschip en een speedcruiser weet je niet waar je over praat of je vaart formaatje vrachtschip.

Groet, Jack.
Homo sapiens non urinat in ventum
http://www.staverse-jol-aimee.nl/
Popeye

ligplaats:
info: Verward, maar ongevaarlijk, behalve...........

Berichtdoor gast » 10 Jun 2015, 18:34

Ik snap helemaal wat je bedoeld ErikH, maar het is maar net wat men tolereert of wil tolereren en wat niet, willekeur naar eigen gemoed dus.

Oplossing is simpel; niet meer gaan varen.

Maar ja dan zijn er hoogstwaarschijnlijk wel weer andere ergernissen die de bloeddruk doen stijgen.
gast

ligplaats:
info:

Berichtdoor ErikH » 10 Jun 2015, 19:10

Popeye schreef:Kom je eigenlijk wel eens op het water?

Ik ga altijd met de camper op vakantie, tenminste geen last van Bayliners :mrgreen:

Gr.

Erik
ErikH

info:

VorigeVolgende

Terug naar Steigerpraat