Bericht door quichot » za 10 nov 2012, 15:49
Byl54 schreef:
Voorbeeld op een vaarbewijs plichtig schip, man aan het roer, deze man heeft de rijkdom dat hij 2 vrouwen aan boord heeft met beiden een vaarbewijs wie is naast de roerganger, dan de verantwoordelijke persoon? Antw: dat is degene die op dat moment de schipper is. (al eerdere geschreven duidelijke afspraken maken hier over), ontbreken er spullen dan krijgt de schipper een boete, niet de eigenaar of stuurman.
Dat is nu precies het punt. Wie is op dat moment de schipper? Degene die op dat moment het schip bestuurt. In dit voorbeeld van 3 vaarbevoegde personen, is er naast de roerganger op dat moment niemand anders verantwoordelijk voor het besturen van de boot. Zie je eigen voorbeeld uit het wegverkeer dat je hieronder aanhaalt:
Byl54 schreef:
als ik uw auto mag lenen, brand er een lamp niet, dan krijgt de ik de boete niet de eigenaar ook al zit deze naast mij
Byl54 schreef:
Daarom zal bij een controle met meerdere personen aan boord de agent altijd vragen, wie is de schipper en dat dat heeft de agent gedaan op pagina 1.
Dat had hij helemaal niet hoeven vragen, want de vrouw van TS was op dat moment volgens het BPR de schipper.
B
yl54 schreef:
Verdachte wordt veroordeeld ter zake van het medeplegen van door zijn schuld veroorzaken van een dodelijk ongeval met een speedboot, waarbij een ander zwaar lichamelijk letsel heeft opgelopen, en het doen besturen van deze speedboot door een persoon waarvan hij redelijkerwijs moest weten, enz.
Het belangrijkste laat je hier weg: wát had hij rederlijkerwijs moeten weten? Dat degene die aan het stuur zat niet bevoegd was in z'n eentje de speedboot te besturen? Bijv. omdat die zelf geen vaarbewijs had? Want als hij (of zij) dat wél had gehad, dan was de verdachte in dit verhaal namelijk niet medeschuldig.
Byl54 schreef:
Ik denk dat ik nu nodig moet worden gevoerd en dan bedoel ik echt niet sturen of het gezag voeren.
Eet smakelijk!

ps: ik zal proberen uit te zoeken wat de wetgever exact met 'voeren' bedoelt. volgens mij dus gewoon 'besturen', maar als het anders is laat ik het weten!
Wie vaart zit niet aan de grond.
Met schippersgroet, Guido