Wat een heerlijk weer, helaas is het einde in zicht.

algemene discussies

Re: Wat een heerlijk weer, helaas is het einde in zicht.

Berichtdoor sinty » 05 Jan 2014, 14:48

Bericht door sinty » wo 06 jun 2012, 16:47

t lijkt wel alsof steeds meer schippers er maling aan hebben of een ander last van hun golfslag heeft . afgelopen 2 weken me eigen weer behoorlijk kwaad gemaakt als de bijna allemaal rechtopstaande figuren weer eens hun boot losgooien en zo dicht mogenlijk langs je varen terwijl je aan de wal legt ,en sommige kijken dan nog achterom ook terwijl ze een kuil trekken van hier tot tokio en dan hoor je die aardappelstemmen kijk eens kerel wat een golf . nou echt ik ben in staat soms om een paintball pistool te halen en ze vol te schieten ,
Gebruikers-avatar
sinty

ligplaats: wsv de vlietopper
info: van lent kruiser
11 x3.60
b en h schroef
80 pk ford lehman 4 cill
d.v h . 2.35

Berichtdoor laserdevil » 05 Jan 2014, 14:48

Bericht door Laserdevil. » wo 06 jun 2012, 19:49

Ach die goeie ouwe tijd.
Mijn vader viste ook op zee met de hengel en het desbetreffende lood is al bij menigeen op de boot geland. :twisted: gewichten van
Dan praat je toch wel over gewichten van ong. tussen de 100 a 300gr.
Maar niemand die zich om durfde te draaien.
Niet echt netjes , maar wel effectief. ;)
chrit van den elzen.
Gebruikers-avatar
laserdevil

ligplaats: rijkel
info:

Berichtdoor gast » 05 Jan 2014, 14:48

Bericht door ... » wo 06 jun 2012, 20:05

Ik zie varen als pure ontspanning en maak mij tijdens de vaart zo weinig mogelijk druk over wat anderen doen.
Tuurlijk zie ik idioten voorbij komen die golfslag veroorzaken of die plots met een noodgang voorbij knallen, maar echt druk daarover doen doe ik niet, ze krijgen vanzelf een prent.
En natuurlijk zijn wij allen niet gelijk, de 1 maakt zich eerder druk dan een ander net zoals de beoordeling van het vaargedrag.
gast

ligplaats:
info:

Berichtdoor sinty » 05 Jan 2014, 14:49

Bericht door sinty » wo 06 jun 2012, 20:16

chaea schreef:
Ik zie varen als pure ontspanning en maak mij tijdens de vaart zo weinig mogelijk druk over wat anderen doen.
Tuurlijk zie ik idioten voorbij komen die golfslag veroorzaken of die plots met een noodgang voorbij knallen, maar echt druk daarover doen doe ik niet, ze krijgen vanzelf een prent.
En natuurlijk zijn wij allen niet gelijk, de 1 maakt zich eerder druk dan een ander net zoals de beoordeling van het vaargedrag.

daar ga je anders over denken als je met 4 man op de kant je schip probeert tegen te houden als er weer zo,n mafketel langskomt en hoe groot het water ook is dat ze altijd op een meter of 2 langs je komen ,dat irriteert mateloos echt ,
Gebruikers-avatar
sinty

ligplaats: wsv de vlietopper
info: van lent kruiser
11 x3.60
b en h schroef
80 pk ford lehman 4 cill
d.v h . 2.35

Berichtdoor vuuren1 » 05 Jan 2014, 14:49

Bericht door vuuren1 » wo 06 jun 2012, 22:51

Vaak is dat nog niet eens opzet maar onwetendheid..
Iedereen mag op een boot stappen en varen en zolang ze zelf nog geen last hebben gehad van hufters weten ze het niet ;)

Even verder van onze jachthaven lagen ieder weekend 2 Waterland boten langs de vaart gemeerd. Dat is een schuin lopende walkant van beton, dus hield ik altijd extra (4 km/u) in als ik daar langs ging.
Totdat die 2 schippers op een keer volgas lang mij voeren en er ook 4 man voor nodig waren om de boot heel te houden.

Sindsdien geef ik gas bij als ik weer langs hun stekkie vaar...
Misschien gaan ze het dan snappen.
Groet, Hans van Vuuren
vuuren1

ligplaats:
info:

Berichtdoor quichot » 05 Jan 2014, 14:49

Bericht door quichot » do 07 jun 2012, 06:50

Ongezouten hufterigheid komt wel voor, maar onwetendheid en het volle neefje daarvan, onverschilligheid, veroorzaken meer overlast. Het is de ziekte van deze tijd: veel schippers hinderen niet met opzet, het kan ze gewoon geen bal schelen. Jouw probleem, dat werk.
Maar vaak zit de overlast ook tussen de oren van het slachtoffer. Bij schippers met tenen die langer zijn dan de landvastjes waarmee ze hun schuitje knullig hebben vastgeknoedeld aan een toevallige lantarenpaal, kun je het bij voorbaat niet goed doen.
Vaar 's zomers maar eens door Smal Weesp, als de oevers vol liggen. Dead slow, je moet een beetje roerdruk overhouden, precies het midden houdend, staan er aan weerszijden altijd wel een paar kwaaie koppen naar me te schreeuwen dat ik 'niet zo idioot dicht' langs moet komen 'met zo'n kleregang!'
Die types zitten zich al op te laden als ze me zien aankomen. En dan moet je nog hopen dat je geen tegenligger hebt, want dan zijn de rapen helemaal gaar! :D
Wie vaart zit niet aan de grond.

Met schippersgroet, Guido
Gebruikers-avatar
quichot

ligplaats: wsv Swaenenburght Halfweg
info: motorbokschip Jonge Willem
H.Haring Wilnis 1910
20,56 x 4,10
verpl 40 ton
DAF dd575 1964
reg. varend erfgoed 2639

Berichtdoor Tjeerd47 » 05 Jan 2014, 14:49

Bericht door Tjeerd47 » do 07 jun 2012, 08:22

En als je dan net zoals wij met een snelle motorboot vaart heb je het helemaal gedaan, al zorg je er altijd voor met aangepaste snelheid te varen en absoluut geen hinderlijke golfslag te maken.
Waar ik hard mag en kan varen doe ik dat dan ook regelmatig, bijvoorbeeld op de IJsel mag er sinds een aantal jaren vrijwel overal snel worden gevaren.
Blijkbaar weten dat veel schippers niet en worden kwaad als wij met 30-40 km/uur voorbij varen.
Tja, als je ook niet reageert op marifoonoproepen en stug midden of zelfs BB kant vaarwater aanhoud, weet ik het ook niet.
Zelfs op het IJselmeer krijgen we wel eens commentaar van de niet zeewaardige bootjes, die daar vrolijk rondtuffen.
Groet,
Tjeerd
Tjeerd47

ligplaats:
info:

Berichtdoor quichot » 05 Jan 2014, 14:50

Bericht door quichot » do 07 jun 2012, 09:35

Tjeerd, met dat heerlijke weer (ff terug naar topic buigen! :) ) zat iedereen natuurlijk buiten te sturen, dus hoort niemand de marifoon (die veel jachtschippers sowieso zelden uitluisteren).
Aan bakboord varen op de IJssel is niet zo vreemd. Opvarend wil je daar het liefst de binnenbocht hebben, ook kleine schepen, al mogen die dat striktgenomen niet.
Wie vaart zit niet aan de grond.

Met schippersgroet, Guido
Gebruikers-avatar
quichot

ligplaats: wsv Swaenenburght Halfweg
info: motorbokschip Jonge Willem
H.Haring Wilnis 1910
20,56 x 4,10
verpl 40 ton
DAF dd575 1964
reg. varend erfgoed 2639

Berichtdoor henkvd » 05 Jan 2014, 14:50

Bericht door henkvd » do 07 jun 2012, 19:50

Ik zie snelleboten liever met 25 KM voorbij komen dan met 14 KM en een hekgolf van een meter hoog achter zich aantrekken, wetende dat een lage snelheid aanhouden voor dit soort schepen meestal ook een drama is om een beetje recht uit te varen.
henkvd
Beheerder

ligplaats: Almere
info:

Berichtdoor vuuren1 » 05 Jan 2014, 14:50

Bericht door vuuren1 » do 07 jun 2012, 20:17

Ook als er geen snelheidsbeperkingen zijn aangegeven mag je geen hinderlijke golfslag veroorzaken.
(-hinderlijk- zal dan wel moeten inhouden dat er mogelijke schade aan schip en/of opvarenden kan worden toegebracht)
Groet, Hans van Vuuren
vuuren1

ligplaats:
info:

VorigeVolgende

Terug naar Steigerpraat