Corona en varen

algemene discussies

Re: Corona en varen

Berichtdoor heuvels » 10 Mei 2020, 22:18

Gebruikers-avatar
heuvels

ligplaats: SW Vlietland
info: Vechtkruiser 7,20 meter
STAATSIE

Berichtdoor elrenegado » 11 Mei 2020, 07:55

Ik denk dat het bij de bekende watersportgebieden zoals de kaag, westeinder, vinkeveen, loosdrecht en omgeving inderdaad flink drukker word.
Kijk naar de nieuwsberichten over de verkoop van nieuwe en gebruikte (open) bootjes.
En daarvan zijn er vele die totaal niet weten hoe of wat qua regelgeving....

Ik wilde deze zomer vakanties (we hebben 2x 12 dagen gepland) eigen in 1 van die vakanties de hollandse plassen aandoen,
maar ik sla nog een jaartje over denk ik, volgend jaar als ze allemaal weer naar het buitenland mogen gaan we wel.

Daarom gaan we denk ik wederom de maas op naar het zuiden, en de andere wellicht biesbosch en stukje zeeland.
Zolang je op water blijft waar ook beroeps vaart is, is de bediening erg ruim, en pleziervaart mag gewoon mee.
----------------
Groet, Steve
----------------
Gebruikers-avatar
elrenegado

ligplaats: NL
info: Neth Ship 61ft
2x MTU 12v183 a 409pk

Berichtdoor rotterdammer » 11 Mei 2020, 08:16

Het is inderdaad allemaal nogal versnipperd qua bedieningstijden. Je moet rekening houden met landelijk beleid, beleid van een provincie, beleid van een waterschap, beleid van een gemeente, beleid van een veiligheidsregio. En elk daarvan kan vandaag of morgen een nieuw beleid invoeren waardoor je of makkelijker door kunt varen, of waardoor straks weer iets op slot gaat. Even een goed voorbeeld van verschillen in/rond Gouda:

Gouwe draait volgens winterdienst, dus maandag tot en met zaterdag
Ir. Kock van Leeuwensluis draait van maandag tot en met zaterdag volgens een speciaal rooster
Waaiersluis in de Hollandse IJssel draait volgens zomerdienst
Rest van de gekanaliseerde Hollandse IJssel draait volgens winterdienst, dus alleen op afroep voor de binnenvaart
Rest bruggen en sluis Gouda lijken zomerdienst aan te houden

Al met al is het op zo'n klein gebied goed uitzoeken waar je rekening mee moet houden en is informatie niet (altijd goed) te vinden.
rotterdammer

ligplaats:
info: Stalen motorboot met AK, L9,80 B3,10 H2,30 D1,15

Berichtdoor Amersfow » 11 Mei 2020, 08:32

Ik zag zaterdag een sloepje met ronkende motor aan een remming liggen voor dubbel rood. Als de diesel op is zal de motor wel stoppen wellicht ;-) (al heb ik wel begrepen dat bij opening op aanvraag dubbel rood blijft aangegeven).
Gebruikers-avatar
Amersfow

ligplaats:
info:

Berichtdoor aadbloem » 11 Mei 2020, 08:37

Amersfow schreef:al heb ik wel begrepen dat bij opening op aanvraag dubbel rood blijft aangegeven.

Ook niet altijd, ik heb drie weken geleden een opening aangevraagd om naar een werf te gaan en het ging keurig van dubbel rood naar enkel rood naar rood groen naar groen.
Na brugsluiting achter me weer dubbel rood.
aadbloem

ligplaats: Box ZW9
info:

Berichtdoor Amersfow » 11 Mei 2020, 08:39

Vorige week ervaringen van een vaarder; meevaren met beroepsvaart opent soms mogelijkheden, dan kun je er toch door. Politie kan je terugsturen; gebeurde op de Amstel; wellicht weekend, want door de week lijk je er te mogen varen. Soms stuk omvaren; niet de Hollandse IJssel maar de Lek, met meer stroming en verval dan verwacht. Wel de les; steeds bellen of ze draaien (en wel fijn dat de boot 2,40 is; met een 3m boot kun je beter thuis blijven denk ik.
Gebruikers-avatar
Amersfow

ligplaats:
info:

Berichtdoor rotterdammer » 11 Mei 2020, 09:54

Ja, voor zover ik heb begrepen is varen binnen de grachtengordel in het weekend verboden, alles wat binnen de Singelgracht valt. Ook is de Weespertrekvaart dan gesloten, want stel je voor dat iemand vanuit die hoek de Amstel probeert te bereiken :roll: Als je laag genoeg bent is omvaren mogelijk via de Kostverlorenvaart en Amstelkanaal, bruggen zijn geloof ik 2,30m. Die route heb ik eens gedaan met mijn vorige bootje om de tol van toendertijd rond €6 te ontwijken :twisted:
rotterdammer

ligplaats:
info: Stalen motorboot met AK, L9,80 B3,10 H2,30 D1,15

Berichtdoor ErikH » 11 Mei 2020, 17:59

heuvels schreef:ff googelen

Duh.... Heb me rot geoocheld maar weet nog steeds geen informatie te vinden over de vrije aanlegplekjes in Hollandse en Brabantse Biesbosch. Ook nergens info te vinden over de Brielse Maas.

Gr.

Erik
ErikH

ligplaats: Omg. Leiden
info:

Berichtdoor heuvels » 11 Mei 2020, 19:48

Brielse meer is bereikbaar, Voornse Sluis draait nu winterdienstregeling
https://www.wshd.nl/openingstijden-voor ... edingsbrug

Aanlegplaatsen bruikbaar, sanitair gesloten volgens noodverordening Rijnmond

Biesbosch geen last van sluizen en bruggen, aanlegplaatsen zullen er nog steeds zijn, verdere voorzieningen ongetwijfeld gesloten.
Zie de noodverordeningen ter plekke.

Als je gaat horen we graag hoe de situatie is ter plekke,
Veel plezier!
Gebruikers-avatar
heuvels

ligplaats: SW Vlietland
info: Vechtkruiser 7,20 meter
STAATSIE

Berichtdoor R.C.Grootveld » 11 Mei 2020, 21:59

aadbloem schreef:Is Duitsland al open voor recreatie vaart?
Ons plan was rondje Maas, Moezel, Rijn maar dan moeten er wel drie landen “open” gaan.
Op dit moment worden nog nergens buitenlandse toeristen toegelaten :(

Op dit moment nog niet, maar we hebben nog ruim een maand te gaan.
Even afwachten dus maar, want in Duitsland is de R weer omhoog en boven de 1, dus de kans is aanwezig dat de zaak daar weer gaan beperken.
Rob
R.C.Grootveld

ligplaats:
info:

VorigeVolgende

Terug naar Steigerpraat