Stop de verzegeling toiletafvoer

algemene discussies

Re: Stop de verzegeling toiletafvoer

Berichtdoor jkb » 24 Mei 2025, 15:34

Ik vind al dat geneuzel over politiek en stemvee enz en elkaar „de maat nemen“ wat afwijken van het onderwerp en niet erg constructief. Op mijn opmerking over handhaven op het aanwezig zijn van werkende afzuigstations wordt niet of nauwelijks gereageerd. Natuurlijk een vervelend verhaal voor de exploitant van een jachthaven. Wat mij betreft mag het leegzuigen van mijn afvalwatertank best wat kosten. In Duitsland kost het op enkele plaatsen ook geld, ik meen 20 à 30 euro.
jkb

ligplaats:
info:

Berichtdoor chaea » 24 Mei 2025, 16:44

jkb schreef:Ik vind al dat geneuzel over politiek en stemvee enz en elkaar „de maat nemen“ wat afwijken van het onderwerp en niet erg constructief. Op mijn opmerking over handhaven op het aanwezig zijn van werkende afzuigstations wordt niet of nauwelijks gereageerd. Natuurlijk een vervelend verhaal voor de exploitant van een jachthaven. Wat mij betreft mag het leegzuigen van mijn afvalwatertank best wat kosten. In Duitsland kost het op enkele plaatsen ook geld, ik meen 20 à 30 euro.

Tja, het is steigerpraat waarin je post, die is toendertijd aangemaakt om wat luchtiger en minderr eenzijdig te praten over een onderwerp.
chaea

ligplaats: Gieseplas
info: bootin zuidholland

Berichtdoor aadbloem » 31 Mei 2025, 14:11

jkb schreef:In Duitsland kost het op enkele plaatsen ook geld, ik meen 20 à 30 euro.

20 à 30 euro om je vuilwatertank te legen? Inhoud die regelrecht het riool in mag/gaat, af laten pompen voor 20 à 30 euro??
Te zot voor woorden, vind je het gek dat schippers het zelf onderweg leegpompen. Zie je niks van merk je niks van.
Betalen is prima, elke beurt een euro zo kan de pomphouder zijn pomp onderhouden, maar 20 à 30 euro ??
aadbloem

ligplaats: Box ZW9
info:

Berichtdoor jkb » 31 Mei 2025, 15:35

Weet je wat de aanleg en onderhoud van een vuilwater afzuigstation kost? Ik niet. En in Friesland klaagde een havenmeester dat het afvoeren van de vuilwaterstroom ook flink geld kost.
jkb

ligplaats:
info:

Berichtdoor heuvels » 31 Mei 2025, 18:54

jkb schreef:Weet je wat de aanleg en onderhoud van een vuilwater afzuigstation kost? Ik niet. En in Friesland klaagde een havenmeester dat het afvoeren van de vuilwaterstroom ook flink geld kost.
De gemeente Maassluis voelde zich 15 jaar geleden verplicht om voor een afzuigstation te zorgen. Die is bij ons op de haven geplaatst en de gemeente betaalt exploitatie en onderhoud. win-win dus.
Zouden meer gemeenten moeten doen als zij hart voor het milieu hebben.
Gebruikers-avatar
heuvels

ligplaats: SW Vlietland
info: Vechtkruiser 7,20 meter
STAATSIE

Berichtdoor aadbloem » 31 Mei 2025, 20:30

jkb schreef:Weet je wat de aanleg en onderhoud van een vuilwater afzuigstation kost? Ik niet. En in Friesland klaagde een havenmeester dat het afvoeren van de vuilwaterstroom ook flink geld kost.

De kosten van zo'n rechthoekige kast met afzuigpomp en wat slangen relais en drukknoppen, maximaal vijfduizend euro en gaat met goed onderhoud 15 jaar mee.
De vuilwaterstroom (de normale plas en poep) mogen via het riool afgevoerd worden. Daar zijn geen kosten aan verbonden. Vaak hebben de pompstations ook nog een slang aan de rechterkant voor bilgewater. Dat kan olie- en brandstofhoudend zijn en wellicht kostbaar om af te voeren. Overigens hoef je die optie niet aan te bieden dus de kosten besparen. En ja natuurlijk kan de "gewone" vuilwaterstroom vervuild zijn met bilgewater, een schipper kan dat in zijn weeceetje dumpen en zo mengen met het reguliere water maar dat kan hij ook met een jerrykannetje in de clubhuis WC illegaal dumpen, of thuis....dus weten doe je het nooit. Er zijn ook mensen die stollend frituurvet thuis in de wc gieten....
aadbloem

ligplaats: Box ZW9
info:

Berichtdoor kajoe » 01 Jun 2025, 08:44

helaas is het wel zo dat er recreanten zijn die niet hun victualiën tank afzuigen maar ook geregeld hun bilge er mee leeg zuigen en ja dan komt er olie mee en dat vinden ze niet zo fijn .
hier heeft daarom de marekrite in Friesland de afzuig pontons weer weg gehaald daar kwam ook olie in en dan kon men de afvoer niet meer bij de waterzuivering kwijt wegens vervuiling .
heel erg jammer maar ja het gebeurd helaas zijn er van die hampel mannen die dat doen en niet de moeite nemen om het e.v in kanisters te doen of op de juiste pomp het af te geven .
tja ik moet wel bekennen dat wij vroeger ook vaak de bilge overboord pompten tot dat er olie kwam ,later kwamen er bunkerstations die olie afzogen tja dat was prachtig afzuigen en gelijk schoonspuiten met water ontvetting middelen mocht je niet gebruiken maar je had wel schonere bilgen .waren geen kosten aan verbonden en kon mooi tijdens het gasolie bunkeren .
kajoe

ligplaats: terherne
info:

Berichtdoor willemvermeulen » 17 Feb 2026, 11:57

Zijn er hier mensen die ervaring hebben met systemen waarmee je afvalwater aan boord kunt behandelen? Ik hoor daar de laatste tijd meer over. Bedrijven zoals NautingWaterloo en FlussGuard.
willemvermeulen

ligplaats: Rotterdam
info: Motorboot en zeilboot

Berichtdoor kajoe » 17 Feb 2026, 12:45

tja als die idioten van d 66 willen dat alles verzegeld word of iets anders dan wc er uit en portipot er in en dan gewoon overboord legen word dan de mode afzuigen kan je op maar weinig plaatsen ook omdat er veel kapot zijn ook omdat zoals gezegd er de bilge mee leeg word gezogen en dan komt er paniek in de waterzuiveringen .
kajoe

ligplaats: terherne
info:

Berichtdoor jkb » 18 Feb 2026, 17:53

Willem Vermeulen. Wij zijn de Flussguard aan het inbouwen. Werkt op elektra en op warm water uit het motorcircuit. Ter grootte van een krat bier en er moet een buffertank bij. In ons geval kozen we voor 100 liter buffertank.
Nog geen ervaringen ermee. Wel vrij prijzig en dan komen de inbouwkosten en materialen er nog bij.
jkb

ligplaats:
info:

VorigeVolgende

Terug naar Steigerpraat