Sluisperikelen

algemene discussies

Re: Sluisperikelen

Berichtdoor Wolf1 » 05 Feb 2025, 11:43

Amersfow schreef: Maar is er ook een BB en SB sluis? Of wisselt dat al naar gelang je aan de ene of andere kant komt aanvaren?
Je prezenteert je hier met 4 boten als ervaringsdaskundige, maar hoe de sluis werkt, had je nog niet begrepen !
Ja dat wisseld, de sluismeester denkt voor jouw (hij zal wel moeten !)
Gr. Wolf1
Afbeelding
Take Care
AaKant@hccnet.nl
Gebruikers-avatar
Wolf1

ligplaats:
info:

Berichtdoor kajoe » 05 Feb 2025, 12:02

tja , ja over en uit maar helaas staat het wel in de cursussen van de boeken van RWS en nautische leerlijnen die veel bedienaren krijgen of /en verplicht moeten volgen .
bij gemeentes zou dat ook moeten zijn maar is niet altijd zo ,komt ook vaak door het vele personeel gewissel .
en ook al die cursussen gaan vaak de geneente bedienaren voorbij .
van de grote uitzend bureau .s die zullen dat ook vaak moeten doen ,,maar net ls bij het vaarbewijs word ook vaak fiks wat vergeten .
maar al met al blijft het schippers taal in de bediening op het water .
en nee er wisseld niets immers al je van de andere kant komt heb je ook weer een sluis aan bakboord en een an stuurboord ,,,ten zij er maar een kolk is of men werwijst naar de jachten sluis als die er is en word dan ook bijtijds door een bord getoond op of aan de wal .
nou valt het mij helaas op dat er schippers zijn die nogals geregeld een bord missen of er overheen kijken met verkeers seinen is dat ook het geval heel jammer .
kajoe

ligplaats: terherne
info:

Berichtdoor Renegade » 05 Feb 2025, 12:20

quichot schreef:Nee, dit is echt gewoon de schipperslingo in de praktijk. En laat niks aan duidelijkheid te wensen over. Het wordt dus de bakboordsluis en er komen twee schepen uit.

Even een vraag aan je.
Hoe zit het bij de Oranje sluizen bij Amsterdam.
Daar zijn er 3 naast elkaar en nog een grote.
Daar worden termen als BB en SB een zoekplaatje,want er is ook nog eentje ertussenin.
Of staan daar borden voor een sluiskolk waarin alleen jachten worden geschut.
Renegade

ligplaats:
info:

Berichtdoor Wolf1 » 05 Feb 2025, 12:48

Renegade schreef:Hoe zit het bij de Oranje sluizen bij Amsterdam.
Daar zijn er 3 naast elkaar en nog een grote.
Daar worden termen als BB en SB een zoekplaatje,want er is ook nog eentje ertussenin.
Of staan daar borden voor een sluiskolk waarin alleen jachten worden geschut.

Dat blijft gewoom de SB. en BB. sluis en een midden sluis (kolk)!

kajoe schreef:en nee er wisseld niets immers al je van de andere kant komt heb je ook weer een sluis aan bakboord en een an stuurboord.

Dat valt nu weer erg tegen van de ervaingsdeskundige (ex sluismeester).

Ik krijg altijd te horen dat wordt voor u bv. de BB. sluis, en die is van de andere kant gezien toch echt de SB. sluis, hoe moeilijk ?
Gr. Wolf1
Afbeelding
Take Care
AaKant@hccnet.nl
Gebruikers-avatar
Wolf1

ligplaats:
info:

Berichtdoor aadbloem » 05 Feb 2025, 15:13

:D Sluisjargon....
En niet te vergeten: Opvaart of afvaart. Vind de sluismeester ook prettig om te vernemen zodra je je aanmeldt. Verder heb je ook nog: binnen naar buiten of van buiten naar binnen van toepassing voor de zeesluizen en dit jargon hoor je tot en met Gouda Julianasluis. Dit is immers ook een zeesluis.
Moeilijk en verwarrend jargon natuurlijk voor mensen die maar een paar sluizen per seizoen pakken. Maar het went, gewoon wat meer sluizen doen :D
Amersfow schreef:O, op een boot begrijp ik BB en SB (zo'n stomme ambtenaar bij het Amsterdam Vignet niet; die zegt dat ik het op de linkerkant moet bevestigen ?!?!). Maar is er ook een BB en SB sluis? Of wisselt dat al naar gelang je aan de ene of andere kant komt aanvaren?

Waarom stomme ambtenaar? Omdat hij geen BB en SB jargon gebruikt?
Bakboord is de linkerzijde van een schip. Stuurboord is de rechterzijde steeds gezien van achter naar voren. Inderdaad, zó simpel is het. Bakboord en stuurboord duiden dus op de linker- en rechterzijde van een schip, niet op de linker- en rechterzijde van een persoon; je kijkt altijd van achteren naar voren.
Het ezelsbruggetje is GRAS: Groen Rechts Aan Stuurboord
https://www.naupar.nl/blog/verschil-bak ... tuurboord/
Laatst gewijzigd door aadbloem op 05 Feb 2025, 15:37, in totaal 1 keer gewijzigd.
aadbloem

ligplaats: Box ZW9
info:

Berichtdoor kajoe » 05 Feb 2025, 15:38

nou hoe dan als je van de ene kant komt en je drijft er voor en je hebt 2 kolken heb je een SB en een BB sluis en kom je toevallig van de andere kant aanvaren dan heb je voor jou gewoon een SB kolk en een BB kolk .
helemaal niet moeilijk dacht ik zo. nou ja heb je ook nog rote kolk en kleine kolk het is maar hoe de bedienaar het zegt en die gaat uit van bevaren bootgebruikers die dat wel zouden snappen .
en ja je hebt gelijk opvaart of afvaart is uiteraard ook van toepassing net als van bv noord naar zuid of oost naar west wat ook wel gebruikt word hier bij ons had je dan ook de noord kolk en zuid kolk ..
de oranjesluizen had je ook de noord kolk de zuid kolk en uiteraard de midden kolk en dan nog de nieuwe grote sluis .en zo zal je er wel meer hebben .
kajoe

ligplaats: terherne
info:

Berichtdoor Renegade » 05 Feb 2025, 16:03

aadbloem schreef:Maar het went, gewoon wat meer sluizen doen. :D

Ik denk dat de sluismeester raar opkijkt als je 3 keer achter elkaar met dezelfde sluis op en neer gaat.
Komt die ook een praatje maken denk ik. :mrgreen:
Het ezelsbruggetje is GRAS: Groen Rechts Aan Stuurboord
https://www.naupar.nl/blog/verschil-bak ... tuurboord/

Beetje vreemde brugje.
Wat heeft groen met rechts aan stuurboord van doen?
Renegade

ligplaats:
info:

Berichtdoor heuvels » 05 Feb 2025, 16:11

Renegade schreef:Ik denk dat de sluismeester raar opkijkt als je 3 keer achter elkaar met dezelfde sluis op en neer gaat.
Komt die ook een praatje maken denk ik. :mrgreen:
In Purmerend ging ik één keer heen en weer door de sluis, zoekende naar een ligplaats. Zei de sluiswachter dat het hier geen speeltuin is....
Gebruikers-avatar
heuvels

ligplaats: SW Vlietland
info: Vechtkruiser 7,20 meter
STAATSIE

Berichtdoor Wolf1 » 05 Feb 2025, 16:51

Renegade schreef:Beetje vreemde brugje.
Wat heeft groen met rechts aan stuurboord van doen?

Gut o gut, gutte gut, Al eens naar je boordlichten gekeken ?
Jullie maken er een bende van, het was zo simpel !
Gr. Wolf1
Afbeelding
Take Care
AaKant@hccnet.nl
Gebruikers-avatar
Wolf1

ligplaats:
info:

Berichtdoor chaea » 05 Feb 2025, 17:25

:lol:
chaea