door quichot » 11 Mrt 2014, 11:06
Als onderaannemer in de bouw heb ik destijds werk geleverd bij onder andere Esso in Pernis en Cindu in Uithoorn. Vóór ik daar überhaupt het terrein mocht betreden, moest ik een verplichte voorlichtingsmiddag bijwonen. Daar werd met video's en simulaties uit de doeken gedaan aan welke veiligheidsrisico's ik in mijn onwetendheid blootstond, en hoe ik diende te handelen om die te voorkomen. Een rondleiding over het terrein, met uitleg in de praktijk over het zojuist getoonde, besloot de middag, waarna ik een pasje en een parkeerkaart kreeg voor de duur van het werk. Ik hoefde geen stompzinnig examentje te doen om te checken of ik er wat van had opgestoken. En terecht: de meest basale kennis daar toendertijd opgedaan heb ik nu, na 30 jaar, nog steeds paraat. Leerstof uit een lesboekje zou ik allang zijn vergeten.
Waarom dit verhaal: om nog maar eens te onderstrepen dat verplichte, regionale praktijkmiddagen voor het verkrijgen van een VB veel en veel effectiever zullen blijken te zijn dan het huidige examensysteem met leerstof uit een boekje. Of een paar rondjes varen in je bootje in de intimiderende nabijheid van een examinator daarbij een verbetering is, waag ik te betwijfelen.
Wie vaart zit niet aan de grond.
Met schippersgroet, Guido