snelheidscontrole

algemene discussies

Re: snelheidscontrole

Berichtdoor R.C.Grootveld » 05 Jan 2014, 13:35

Bericht door R.C.Grootveld » ma 18 jun 2012, 22:54

Bejakruiser schreef:
Ik had het dan ook in al mijn arrogantie over de veiligheid

Tja, maar het gaat nu eenmaal niet alleen om veiligheid .....
Rob
R.C.Grootveld

ligplaats:
info:

Berichtdoor Bejakruiser » 05 Jan 2014, 13:36

Bericht door Bejakruiser » di 19 jun 2012, 07:08

Lees anders eens waar dit topic over gaat. De stelling was: "Stelling, gaat het om de snelheid of gaat het om de overlast."
Daarom is mijn mening dat het niet om de snelheid zal gaan maar om de overlast.
Bejakruiser

ligplaats:
info:

Berichtdoor quichot » 05 Jan 2014, 13:36

Bericht door quichot » di 19 jun 2012, 08:28

Snelheid óf overlast, of snelheid dús overlast?
Want die twee hebben dezelfde grafiek. Neemt de snelheid toe dan neemt de (kans op) overlast en ongevallen toe, zo simpel is het.

Goed. Tot zover geen probleem. Het hete hangijzer is de vraag: wat is overlast? Iedereen weet het, maar niemand kan het precies uitleggen. Vast staat dat overlast deels psychologisch bepaald is. Even los van overduidelijk asociaal gedrag: hoe vaak vallen nou écht de kopjes uit de kast?
We zien een boot langsvaren en daarna voelen we schommelingen. Maar een boot schommelt wel vaker. Dat ervaren we op zich niet als irritant. Die irritatie onstaat door het verband dat we zien met de snelheid van een passant. Er is een schuldige. En zelfs dán zijn er gradaties in onze irritatie: gaat het om een prachtig gerestaureerde botter met drie aantrekkelijke dames, of om een dubbelloops bayliner met drie dikke oosterburen.

De regel op de Vecht zou eigenlijk moeten zijn: gedraag je een beetje netjes, houdt rekening met anderen, adem in, adem uit, dring niet voor, onthaast en geniet. Maar overtreding daarvan kan de kpld uiteraard niet wettelijk en overtuigend bewijzen. Handhaven op snelheid is dus second best.

En kom dan niet weer meteen met burgertje pesten of ambtelijke verveling. Zóóó verjaarsvisite! :D
Wie vaart zit niet aan de grond.

Met schippersgroet, Guido
Gebruikers-avatar
quichot

ligplaats: wsv Swaenenburght Halfweg
info: motorbokschip Jonge Willem
H.Haring Wilnis 1910
20,56 x 4,10
verpl 40 ton
DAF dd575 1964
reg. varend erfgoed 2639

Berichtdoor R.C.Grootveld » 05 Jan 2014, 13:36

Bericht door R.C.Grootveld » di 19 jun 2012, 09:58

quichot schreef:
wat is overlast? Iedereen weet het, maar niemand kan het precies uitleggen

Volgens mij is daar wetenschappelijk een vrij duidelijke omschrijving voor:
Overlast (en voor asociaal gedrag geldt het zelfde) is dat gedrag wat door een groot deel van de "ontvangende partij" als hinderlijk wordt ervaren.
Of iets hinderlijk is, is niet aan de "veroorzaker" om te bepalen.
Rob
R.C.Grootveld

ligplaats:
info:

Berichtdoor Bejakruiser » 05 Jan 2014, 13:37

Bericht door Bejakruiser » di 19 jun 2012, 10:19

Dat is natuurlijk wel zo, maar iets dat hinderlijk is hoeft niet altijd een overtreding te zijn. Ik kan met 6km/h langs komen waar je dus wel de kopjes moet vast houden maar ook waarbij je een pen op de tafel nog niet ziet bewegen.
Bejakruiser

ligplaats:
info:

Berichtdoor quichot » 05 Jan 2014, 13:37

Bericht door quichot » di 19 jun 2012, 11:09

In 'een vrij duidelijke omschrijving' ga ik een stukje met je mee @Grootveld, maar wetenschappelijk is dat nu juist niet vast te stellen. Dat is nu net het probleem. En, @bejakruiser, je moet het veel meer op jezelf betrekken. Iedereen weet grosso modo wanneer een ander last van je hebt. Met 6 km/h en 50 cm tussenruimte wéét je dat je overlast veroorzaakt, ook al houd je je aan de snelheid.
Maar ook aan de 'ontvangerkant' wil ik nog wel een stapje verder gaan: eisen dat je van niemand enige hinder wenst te ondervinden is ook een vorm van asociaal gedrag.
Veel irritatie is te voorkomen door niet altijd haantje de voorste te willen zijn en ook eens wat gas terug te nemen als je een tragere voorganger dreigt op te lopen, maar ook door niet overal last van te willen hebben.

Gebruikers-avatar
quichot

H.Haring Wilnis 1910
20,56 x 4,10
verpl 40 ton
DAF dd575 1964
reg. varend erfgoed 2639

Berichtdoor Bejakruiser » 05 Jan 2014, 13:37

Bericht door Bejakruiser » di 19 jun 2012, 13:32

Dat is ook precies wat ik bedoel @quichot maar ik leg het een beetje verkeerd uit :oops:
Bejakruiser

ligplaats:
info:

Berichtdoor quichot » 05 Jan 2014, 13:38

Bericht door quichot » di 19 jun 2012, 15:28

Bejakruiser schreef:
Dat is ook precies wat ik bedoel @quichot maar ik leg het een beetje verkeerd uit :oops:

Dat had ik wel begrepen hoor! ;) Het was zeker niet mijn bedoeling om beschuldigend over te komen.

Gebruikers-avatar
quichot

H.Haring Wilnis 1910
20,56 x 4,10
verpl 40 ton
DAF dd575 1964
reg. varend erfgoed 2639

Berichtdoor sinty » 05 Jan 2014, 13:38

Bericht door sinty » wo 20 jun 2012, 14:13

zojuist weer terug van een weekje varen, en het begint er aardig op te lijken dat de meerderheid van de voorbij ( het liefst zo dicht mogenlijk ) varende scheepjes er gewoon maling aan hebben hoe hard ze gaan of wat voor overlast ze bezorgen. heb de laatste 4 dagen op t joppe gelegen , behoorlijk ruim water, en bij de buren ging de grill bakoven uit de kast en lag in duigen, televisie lag op de grond ,en we stonden weer zoals gewoonlijk met alle mankracht de boel proberen in balans te houden op de kant. het varieert van behoorlijk grote schepen tot de sloepen die er blijkbaar toch maling aanhebben, dit heeft niets te maken met of iets wel of niet goed vaststond ,maar het hele gedrag van naar mijn mening veel schippers, zelfs de grote rondvaarboten trekken hem hem gewoon open onder andere de koninging juliana die in het kaaggebied vaart zelfs zo,n kaptein moet beter weten hij trekt van een afstand al al het water onder je schip weg en het gebeurt gewoon, het valt mij op dat de hele mentaliteit gewoon verandert , ook bij de sluisen ,
Gebruikers-avatar
sinty

ligplaats: wsv de vlietopper
info: van lent kruiser
11 x3.60
b en h schroef
80 pk ford lehman 4 cill
d.v h . 2.35

Berichtdoor vuuren1 » 05 Jan 2014, 13:38

Bericht door vuuren1 » wo 20 jun 2012, 19:15

Al zolang je aan kan meren aan het eiland van het Joppe op de Kaag kan je weten dat daar snel gevaren wordt en je er erg onrustig ligt.

Dat is niet iets van de laatste tijd.
Groet, Hans van Vuuren
vuuren1

ligplaats:
info:

VorigeVolgende

Terug naar Steigerpraat