Aan de bar

algemene discussies

Re: Aan de bar

Berichtdoor Jan Huibers » 18 Jan 2014, 13:45

Bericht door Jan Huibers » ma 08 okt 2012, 17:09

Die afgassentemperatuur is niet zo spannend Klaas!! Gaat voor het milieu om de hoeveelheid fijnstof die uitgestoten wordt... En daar is onze kachel dan weer wel goed in. Het is ook maar net HOE er gestookt wordt. Of ik nu de luchtschuif en de schoorsteenklep vol open heb staan en een laaiend vuur in de kachel heb met azoobee hout of dat ik alle kleppen dicht heb en een zacht brandend vuurtje van essenhout.

Het 1e geval haalt met gemak de afgastemperatuur van 800 graden en het is binnen de kortste keren 25 graden in huis.
Het 2e geval doet ongeveer 300/400 graden en met zo'n zacht vuurtje hou je alleen de bestaande temperatuur in huis in stand. En je doet 2,5 uur met 2 blokken essenhout.

Onze gasrekening is in ieder geval lekker laag te noemen met nog geen 200 kuub gas per jaar!! En zo'n brandende houtkachel in de kamer doet ook een sfeertje hoor :)
Gebruikers-avatar
Jan Huibers

ligplaats: Heukelum
info:

Berichtdoor Klaas » 18 Jan 2014, 13:45

Bericht door klaas » ma 08 okt 2012, 18:24

ach gelijk heb je hoor, maar vind het wel erg raar, warme lucht mag er zo heet uit, maar als je bij een vereniging moet spoelen ivm bacterien in het water mag je weer niet te heet en niet te koud anders ben je in overtreding.
Maar ik net al zei. Je heb gelijk hoor, scheelt een beste slok op een borrel in de knip. :o :)
varen is een lust, onstpanning en om heerlijk tot je zelf te komen.
Gebruikers-avatar
Klaas

ligplaats: Bovenkarspel
info:

Berichtdoor vuuren1 » 18 Jan 2014, 13:45

Bericht door vuuren1 » ma 08 okt 2012, 20:00

Jan,

De fabrikant spreekt zichzelf behoorlijk tegen:
Wat is een goede verwarmingskachel?
Een langzame verbrandingskachel met een beheerst vuur.
Een goede haard of kachel houdt de warmte vast in plaats van deze via de schoorsteen te laten wegvliegen.
Technisch gesproken is een langzame verbrandingskachel zowel een verbrandingskamer als een warmtewisselaar.
Het hout wordt efficiënt verbrand, zodat de warmte het huis verwarmt.

Dat verhaal gaat dus niet op als ik lees wat de afgastemperaturen zijn (dat is ongekent..).
Verder zie ik op plaatjes een erg simpele kachel waar gewoon geen goed rendement uit kan komen (in het vierde punt halen ze zichzelf helemaal onderuit).
Het V.O. (verwarmt oppervlak) is erg weinig t.o.v. het vuur in de kachel.
In een -echte- (stoom)ketel is dat wel even anders geregeld.

Fijnstof:
http://www.she.be/interieur-en-tuin/aid ... -stof.aspx
Groet, Hans van Vuuren
vuuren1

ligplaats:
info:

Berichtdoor antonh » 18 Jan 2014, 13:46

Bericht door antonh » ma 08 okt 2012, 20:11

Jan Huibers schreef:
Die afgassentemperatuur is niet zo spannend Klaas!! Gaat voor het milieu om de hoeveelheid fijnstof die uitgestoten wordt... En daar is onze kachel dan weer wel goed in. Het is ook maar net HOE er gestookt wordt. Of ik nu de luchtschuif en de schoorsteenklep vol open heb staan en een laaiend vuur in de kachel heb met azoobee hout of dat ik alle kleppen dicht heb en een zacht brandend vuurtje van essenhout.

Het 1e geval haalt met gemak de afgastemperatuur van 800 graden en het is binnen de kortste keren 25 graden in huis.
Het 2e geval doet ongeveer 300/400 graden en met zo'n zacht vuurtje hou je alleen de bestaande temperatuur in huis in stand. En je doet 2,5 uur met 2 blokken essenhout.

Onze gasrekening is in ieder geval lekker laag te noemen met nog geen 200 kuub gas per jaar!! En zo'n brandende houtkachel in de kamer doet ook een sfeertje hoor :)

Het gaat alleen om je eigen belang en de rekening.
De omgeving die verziekt wordt door de stank interresseert je niet he Jan.
Als hier in de buurt de kachels branden stinkt het s'avonds overal buiten.
Maar daar hebben ze geen boodschap aan.
Houd altijd een handbreed water onder de kiel.
antonh

ligplaats: Oude Pekela
info:

Berichtdoor gast » 18 Jan 2014, 13:46

Bericht door chaea » ma 08 okt 2012, 20:53

Ik heb gewoon cv en ben ook niet van plan om een hotkachel aan te schaffen.(heb wel een supergezellige buitenhaard)
Maar wat Anton zegt kan ik mij niet in vinden, het ruikt namelijk lekker als ik de houtkachel van mijn buurman ruik.
Krijg er altijd een geborgen gevoel van, zoiets van winter kom maar op.
gast

ligplaats:
info:

Berichtdoor henkvd » 18 Jan 2014, 13:46

Bericht door henkvd » ma 08 okt 2012, 21:30

Als je kwaliteit materiaal verstookt hoeft er geen stank te zijn, als je er rommel in gooit krijg je stank.
De buurman stookt hier nog wel eens pallets, geen goede pallets, maar rommel, zeik nat hout, daar is geen aanslepen aan, komt nooit goed op temperatuur en dat stinkt.
henkvd
Beheerder

ligplaats: Almere
info:

Berichtdoor Jan Huibers » 18 Jan 2014, 13:47

Bericht door Jan Huibers » ma 08 okt 2012, 22:40

Klopt wat Henk zegt... Er gaat bij mij alleen goed hout in de kachel, dus geen populieren of wilgenhout. Bovendien is mij hout gortdroog. Mijn kachel ruik je alleen heel even als ik hem net aansteek, en dan is dat die lekkere houtvuurlucht die Chaea bedoelt. Dat geurtje hoort er gewoon bij als het buiten fris of koud is. En ookal zou het hout nergens meer gratis te krijgen zijn Anton, en zou ik qua kosten net zo goed de cv aan kunnen zetten dan bleef ik nog stoken.. Gewoon, omdat ik al van kleins af aan doe, het is een heerlijke warmte en het brengt sfeer in huis. En het wordt natuurlijk extra leuk als het zoveel geld bespaart!
Gebruikers-avatar
Jan Huibers

info:

Berichtdoor vuuren1 » 18 Jan 2014, 13:47

Bericht door vuuren1 » ma 08 okt 2012, 23:41

En hoe denk je inmiddels over de fijnstofemissie, Jan?
Groet, Hans van Vuuren
vuuren1

ligplaats:
info:

Berichtdoor Jan Huibers » 18 Jan 2014, 13:47

Bericht door Jan Huibers » di 09 okt 2012, 00:33

Artikel gelezen Hans, aangetoond is dat de fijnstofdeeltjes uit houtvuur even schadelijk zijn als de fijnstof uit verbrandingsmotoren. Wat we niet weten is over welke kachels die 200 huishoudens in dat Deense dorpje beschikten. Waren dat allemaal de nieuwe generatie houtkachels die zeer weinig fijnstof uitstoten door naverbrandingstechnieken of waren dat veelal de oudere kachels? Die fijnstof blijft, alleen de gemeten hoeveelheid kan ter discussie staan.
Gebruikers-avatar
Jan Huibers

info:

Berichtdoor antonh » 18 Jan 2014, 13:47

Bericht door antonh » di 09 okt 2012, 08:04

Jan Huibers schreef:
Artikel gelezen Hans, aangetoond is dat de fijnstofdeeltjes uit houtvuur even schadelijk zijn als de fijnstof uit verbrandingsmotoren[/i]. Wat we niet weten is over welke kachels die 200 huishoudens in dat Deense dorpje beschikten. Waren dat allemaal de nieuwe generatie houtkachels die zeer weinig fijnstof uitstoten door naverbrandingstechnieken of waren dat veelal de oudere kachels? Die fijnstof blijft, alleen de gemeten hoeveelheid kan ter discussie staan.

Het is toch weer mooi om te zien hoe iemand een standpunt kan verdedigen.
Dit is echt een rose brilwaar Jan door kijkt.
Ik haal dus echt selectief stukken tekst aan uit het bericht van Jan.
Houd altijd een handbreed water onder de kiel.
antonh

ligplaats: Oude Pekela
info:

VorigeVolgende

Terug naar Steigerpraat