marifoon verplichting belgie

algemene discussies

Re: marifoon verplichting belgie

Berichtdoor aatv » 07 Aug 2024, 16:12

die verhuur sloepjes daar varen meestal jongeren mee die toch al niet weten waar ze mee bezig
zijn op het water en dat die nu misschien strak gehouden worden vind ik verder helemaal prima.
maar je kunt verwachten dat gedoseerd gas geven en feeling voor een boot ook niet tot hun
vaar kwaliteiten behoord. om dan voor een paar kilometer te hard meteen in te grijpen is ook
weer wat overdreven. ze kunnen beter die aso belgen met hun bayliners die met 40/50 en 5 boten
tegelijk over de maas knallen zodat mijn bestekbak door de hele boot ligt eens goed bij de ballen pakken.
dan verdienen zo ook nog wat haha. streng zijn helemaal mee eens maar dan wel bij de juiste personen!

persoonlijk vind ik ook dt men bij verhuur boten een vaarbewijs moet verplichten want er zijn diverse
sloep verhuur bedrijven rond de maasplassen en dat is soms een compleet idioten circus op de maas.

greetzz aat
invictus maneo
Gebruikers-avatar
aatv

ligplaats: wessem
info: Naam; Miladávi.
Kruiser 7,5 x 3 Mtr.
Ontwerp; Pieter Beeldsnijder.

Berichtdoor chaea » 07 Aug 2024, 17:56

En we zijn weer op het punt dat we naar anderen wijzen :D

Tis nu eenmaal druk op het water en een ieder heeft zijn voorkeur en een ieder moet zich aan de regels houden.
In het verkeer erger ik mij ( te) vaak aan anderen maar zie mijn eigen tekortkomingen vaak dan niet ( helaas mijn vrouw dan wel)
Op het water ben ik vooral ontspannen en dat helpt zeer zeker om mij niet te ergeren aan anderen.
chaea

ligplaats: Gieseplas
info: bootin zuidholland

Berichtdoor aadbloem » 09 Aug 2024, 13:58

aatv schreef:… over de maas knallen zodat mijn bestekbak door de hele boot ligt eens goed bij de ballen pakken….
greetzz

Maar misschien is het op een boot wel wijs om de besteklade zodanig in te bouwen dat hij er niet uit kan schieten terwijl het schip slingert? Methode IKEA ofzoiets, besteklade kan er alleen uit door hem in de “uit” stand ook nog eens omhoog te bewegen tot de klik en dan eruit.
;-)
Wij kwamen vandaag drie van die duitse speedliners vol op het orgel al dieselverbrandend tegen. Water op de ANWB kaart was paars=snelvaargebied dus tja, het mag....
aadbloem

ligplaats: Box ZW9
info:

Berichtdoor R.C.Grootveld » 09 Aug 2024, 21:33

[quote="aadbloem"]Maar misschien is het op een boot wel wijs om de besteklade zodanig in te bouwen dat hij er niet uit kan schieten terwijl het schip slingert? /quote]
Is zeker wat voor te zeggen (en zo zit het bij ons ook) . .
Aan de andere kant:
IK vind het van de zotte dat ik als een gek lig te rollen als ik wordt opgelopen door een speedcruiser van 10m en amper 7 ton terwijl ik van een Veerhaven van 300m lengte en 18000 Ton voor de kop geen schijntje last heb.
En dat alleen omdat die eerste het vertikt om zijn schip te varen op de manier waarvoor het ontworpen is: Plané
Maar ja, dát kost weer te veel peut.

En dat het in die paarse gebieden mag, tja . .
Maar in het BPR staat ook nog steeds een artikel dat je geen "hinderlijke waterbeweging" mag veroorzaken en je vaargedrag zodanig dient te kiezen dat je geen schade aan anderen toebrengt etc. etc. etc.
Rob
R.C.Grootveld

ligplaats:
info:

Berichtdoor Amersfow » 10 Aug 2024, 07:06

Als ik wil speeden (en dat wil ik af en toe wel) gooi ik even mijn 2,70m RIB met 6pk Tohatsu in het water. 25km/uur. Back to basic. Meer hoeft niet, plane is plane (met een jetski 100 km gaan heb ik ook wel gedaan, maar dat is toch niet mijn ding. En een heel jacht naar plane sleuren is te inefficient). Misschien ooit nog eens zo'n greenline 33, 19km/uur zonder in plane te gaan, met 75 pk ;-)).
Gebruikers-avatar
Amersfow

ligplaats:
info:

Berichtdoor R.C.Grootveld » 10 Aug 2024, 11:53

Amersfow schreef:Als ik wil speeden (en dat wil ik af en toe wel) gooi ik even mijn 2,70m RIB met 6pk Tohatsu in het water. 25km/uur. Back to basic. Meer hoeft niet, plane is plane (met een jetski 100 km gaan heb ik ook wel gedaan, maar dat is toch niet mijn ding. En een heel jacht naar plane sleuren is te inefficient). Misschien ooit nog eens zo'n greenline 33, 19km/uur zonder in plane te gaan, met 75 pk ;-)).

En een hekgolf van heb ik jou daar zeker
Rob
R.C.Grootveld

ligplaats:
info:

Berichtdoor Amersfow » 10 Aug 2024, 12:34

Die Green Line heeft zoon romp dat die tot 19 km gewoon een waterverplaatser blijft. Dus ik verwacht geen grote hekgolf. Weet niet of het foldertaal of echt zo is. Ik zie ze achter gewoon met 9km langs tuffen (Oude Rijn 9 km max binnen bebouwde kom). Hoewel de sloep vaarders dat soms moeten overschrijden om nog net de sluis te kunnen halen, je kunt natuurlijk niet van je chilling plaats vertrekken voordat je prosecco leeg is, vooral geen rekening met anderen houden, dat is voor het plebs :D
Gebruikers-avatar
Amersfow

ligplaats:
info:

Berichtdoor Het Sluizenfront » 10 Aug 2024, 13:56

Amersfow schreef:Die Green Line heeft zoon romp dat die tot 19 km gewoon een waterverplaatser blijft. Dus ik verwacht geen grote hekgolf...

Bij een "waterverplaatser hoort een rompsnelheid". Hoe langer de romp hoe hoger die rompsnelheid is. Bij een schip dat 19 km. kan varen hoort een minimale lengte (op de waterlijn) van 17,50 m.
Dat neemt overigens niet weg dat er bij die snelheid al behoorlijke hekgolven ontstaan. Om sneller te varen dan de rompsnelheid heb je onevenredig veel kracht nodig. Denk aan het dubbele vermogen om enkele kilometers sneller te varen en het schip vaart niet prettig meer omdat de kont begint weg te zakken achter zijn eigen boeggolf.
Deze wetmatigheid verklaart ook hoe het kan dat die grote rivierschepen met snelheden van boven de 20kmh. varen en verhoudingsgewijs weinig onrust in het water veroorzaken. De echte grote jongens op zee doen er nog een schepje bovenop en halen snelheden van boven de 40kmh.
Met groetjes van de (ex)sluismeester Jan
Gebruikers-avatar
Het Sluizenfront

ligplaats: Wessem
info: Reline 41SLX (2002)
Hoofdmotor Deutz 159pk.

Berichtdoor Amersfow » 10 Aug 2024, 18:36

Uiteraard is mij dat bekend. Daarom is die Green Line zo bijzonder. Zie de specs. https://flexyachts.nl/onze-vloot/greenl ... reenforce/ Die spot blijkbaar met de oude theorie.

Dat haal ik met een waterverplaatser alleen op zee met volle zeilen en kracht 5 van een golf (mijn record is 13kn gemeten met Navionics. Daar kan nog een knoop of 2-3 stroming in zitten).
Gebruikers-avatar
Amersfow

ligplaats:
info:

Berichtdoor aatv » 10 Aug 2024, 18:47

mijn bestekbak is toevallig van ikea haha die hadden ze teveel geleverd bij mijn keuken
dus heb ik de lade inclusief softclose in mijn kombuis gemonteerd. en hij kan echt wel
een golfje hebben maar 5 bayliners met 40km pu over de maas is echt iets te veel van
het goede! en daarbij je mag echt maar 9km pu max daar en er varen daar ook veel sloepjes ed.
dus gewoon aso volk wat met niemand rekening houd die ze van mij een paar duizend boete mogen
geven. wat dat betreft zijn in mijn ogen de boa s met hun nieuwe bootjes dan weer welkom.

greetzz aat
invictus maneo
Gebruikers-avatar
aatv

ligplaats: wessem
info: Naam; Miladávi.
Kruiser 7,5 x 3 Mtr.
Ontwerp; Pieter Beeldsnijder.

VorigeVolgende

Terug naar Steigerpraat