marifoon verplichting belgie

algemene discussies

Re: marifoon verplichting belgie

Berichtdoor Mopolcamper » 06 Aug 2024, 19:59

@Chaea: mooi verhaal. Wat vind je dan hier van: ik heb mijn boot laten spuiten, 3 lagen 2comp. verf. Offerte gevraagd bij de werf: € 12.500,-- . Toen de schilder klaar was met schuren meldde de werf dat het natuurlijk wel ex. BTW was. Daar nam ik uiteraard niet zomaar genoegen mee. Ik kreeg als reactie dat het ook wel beperkt kon blijven tot € 12.500, maar dan moest het zonder nota en cash betalen. M.i. is dit een veel voorkomende, tegelijkertijd zeer bedenkelijke handelwijze. Ik heb uiteindelijk 12.500 + BTW met nota betaald.
Mopolcamper

ligplaats:
info:

Berichtdoor chaea » 06 Aug 2024, 20:47

Mopolcamper schreef:@Chaea: mooi verhaal. Wat vind je dan hier van: ik heb mijn boot laten spuiten, 3 lagen 2comp. verf. Offerte gevraagd bij de werf: € 12.500,-- . Toen de schilder klaar was met schuren meldde de werf dat het natuurlijk wel ex. BTW was. Daar nam ik uiteraard niet zomaar genoegen mee. Ik kreeg als reactie dat het ook wel beperkt kon blijven tot € 12.500, maar dan moest het zonder nota en cash betalen. M.i. is dit een veel voorkomende, tegelijkertijd zeer bedenkelijke handelwijze. Ik heb uiteindelijk 12.500 + BTW met nota betaald.

O zekers en in principe worden jullie beiden daar beter van behalve de belastingdienst niet. Dat het ex BTW was en kennelijk niet eerder vermeld is bedenkelijk maar niet elke ondernemer is hierin correct. Dat je de BTW betaald hebt heeft je wel rechten gegeven die je bij een zwarte klus niet hebt.

Maar ik zie in je voorbeeld geen link naar mensen die een uitkering hebben, en dat was eigenlijk mijn punt.
chaea

ligplaats: Gieseplas
info: bootin zuidholland

Berichtdoor R.C.Grootveld » 06 Aug 2024, 23:03

bas schreef:Toegang weigeren voor een controleur van de meterstanden. Dat recht heb je, maar ook daarnaar zitten wel de nodige consequenties als je gebruik maakt van dat recht.

Volgens mij niet . .
Ik zou mijn koopcontract nog eens moeten doorspitten, maar volgens mij zit daar een clausule in dat je mensen die verantwoordelijk zijn voor de 'publieke infrastructuur' toegang moet verlenen.
Dat geldt in elk geval in mijn geval voor de dijk (woon aan het water), de dijk is van ons, maar we mogen er niets mee en mensen van het waterschap moeten er te allen tijde bij kunnen.

Idem een relatie van mij die geen "slimme meter" wil (want die oude draait gewoon terug), is niet aan het verstand te brengen dat alles t/m de meter van de netbeheerder is.
Rob
R.C.Grootveld

ligplaats:
info:

Berichtdoor quichot » 07 Aug 2024, 07:48

Een theoretische discussie dit. De praktijk is taaier.
Hoe dat juridisch precies inelkaar zit weet ik evenmin als jullie, maar één ding weet ik zeker: als je controle weigert druipen ze écht niet af hoor! Dacht je nou echt dat ze dan zeggen: nou ja, in dat geval varen we maar door, fijne dag nog verder hè, en o ja, excuus voor het storen!
Mijn advies is dan ook, ga bij een verzoek tot controle vooral niet op je principieel-juridische strepen staan, want als je ze tegen de haren instrijkt kun je iedere coulance verder wel vergeten en verdampt de bereidheid om kleine tekortkomingen door de vingers te zien als sneeuw voor de zon.
Wie vaart zit niet aan de grond.

Met schippersgroet, Guido
Gebruikers-avatar
quichot

ligplaats: wsv Swaenenburght Halfweg
info: motorbokschip Jonge Willem
H.Haring Wilnis 1910
20,56 x 4,10
verpl 40 ton
DAF dd575 1964
reg. varend erfgoed 2639

Berichtdoor aatv » 07 Aug 2024, 09:41

quichot schreef:Een theoretische discussie dit. De praktijk is taaier.
Hoe dat juridisch precies inelkaar zit weet ik evenmin als jullie, maar één ding weet ik zeker: als je controle weigert druipen ze écht niet af hoor! Dacht je nou echt dat ze dan zeggen: nou ja, in dat geval varen we maar door, fijne dag nog verder hè, en o ja, excuus voor het storen!
Mijn advies is dan ook, ga bij een verzoek tot controle vooral niet op je principieel-juridische strepen staan, want als je ze tegen de haren instrijkt kun je iedere coulance verder wel vergeten en verdampt de bereidheid om kleine tekortkomingen door de vingers te zien als sneeuw voor de zon.

precies dat! momenteel ben ik bezig om alles op de boot zo goed als mogelijk aan de regels en eisen te laten voldoen
om in ieder geval zo weinig gezeur als kan te hebben bij een controle. enig nadeel is dat we op de maasplassen sinds
vorige maand een aantal boa s hebben rond varen. de politieboot mannen zullen het wel te druk hebben met in het
zonnetje zitten en met de waterscooter spelen want veel meer doen ze over het algemeen niet. van die boa s, op
het water of wal, wordt je al helemaal niet vrolijk aangezien dat vaak van die strebertjes zijn waar niet mee te praten is.
gisteren voer ik vanaf de maas de thornse plas op en ja hoor streber bootje volgt me op een kleine honderd meter en bleef
achter me aan varen. ik had dus al zoiets van ja hoor daar gaan we het hebben toen een tegemoet komend huur sloepje
ietsjes gas gaf, niet eens heel gek, dus meteen de klos was. sloepje voer misschien 5km sneller dan toegestaan.
kijk regels zijn regels maar precies zoals je van de gemiddelde boa gewent ben en kan verwachten moet er weer overdreven worden.

greetzz aat
invictus maneo
Gebruikers-avatar
aatv

ligplaats: wessem
info: Naam; Miladávi.
Kruiser 7,5 x 3 Mtr.
Ontwerp; Pieter Beeldsnijder.

Berichtdoor Renegade » 07 Aug 2024, 09:45

quichot schreef:als je controle weigert druipen ze écht niet af hoor!

In eerste instantie druipen ze af ,om later op de dag "met versterking" ,vaak de politie, terug te komen ,als er "sterke vermoedens" zijn.

Gebeurde een straat achter mij.
Bleek iemand een "binnentuintje op de zolder" te hebben.
Hij kon de meteropnemer niet gebruiken,omdat hij proletarisch stroom aftapte.
Bewoner heeft nu " tijdelijk onderdak" in Norgerhaven ,zonder "prive binnentuintje" denk ik. :mrgreen: :mrgreen:
Renegade

ligplaats:
info:

Berichtdoor Renegade » 07 Aug 2024, 10:10

aatv schreef: enig nadeel is dat we op de maasplassen sinds
vorige maand een aantal boa s hebben rond varen. de politieboot mannen zullen het wel te druk hebben met in het
zonnetje zitten en met de waterscooter spelen want veel meer doen ze over het algemeen niet.

Aat , jij geeft precies weer , hoe jij erin staat richting hun..
Als iedereen zich eens beter aan de regels ging houden,waren boa's niet nodig geweest.

Bij onze oosterburen kan het ook,waarom niet in NL?
Als er een baustelle is op de A61 ,en er staan snelheids borden, dan rijden ze bij bord 80 , niet sneller dan 80.
Bij het bord met 60 erop ,rijden duitsers 60 km/h .
Hier in NL denken ze , dat ze dan nog 100 km mogen.
Het is het verschil in mentaliteit richting de wetgever.

Aan de andere kant ,ik werd ook liever staande gehouden door de BAG voor een controle in Duitsland, dan door IL&T(altijd een hoop gezeik) hier in Nederland.
Renegade

ligplaats:
info:

Berichtdoor Amersfow » 07 Aug 2024, 10:46

Haha, in Zweden en Canada hebben ze helemaal autoriteitsrespect. Zag in Zweden bij een school zo'n 30 km bord, en niemand reed een meter harder dan 30 km. In NL moet je dan hobbels, versmallingen, oversteekvaders, politie en zwaailicht neer zetten om dat af te dwingen. En in Canada stoppen ze om 3 uur s 'nachts netjes voor een oranje of rood stoplicht met niemand in sight in een straal van 600 km
Gebruikers-avatar
Amersfow

ligplaats:
info:

Berichtdoor aatv » 07 Aug 2024, 11:06

kijk ik persoonlijk houd me altijd aan de regels. op het water en op de weg. te hard varen doe ik niet
ik mag 6km pu in de haven en 9km pu op de maas zodoende pruttel ik lekker op mijn gemak is de rondte.
als ik hard wil varen, wat op de maas en plassen bijna nergens mag, had ik wel een speedboot gekocht.

en op de weg, geloof me harder dan honderd rijden heeft geen enkele zin in het huidige verkeer, ook
niet als het zou mogen, het enige wat sneller gaat is het geld dat uit je beurs vliegt vanwege de brandstof
en boetes. ik ben 30 jaar chauffeur geweest waaronder ik ook als test chaufeur bij daf in eindhoven heb
gewerkt waar we de verschillen in snelheid en tijdswinst brandstof verbruik ook uitvoerig getest hebben.
ik moet wel eerlijk zeggen dat ik pas hierna heeeeel anders ben gaan rijden zowel werk als prive.

greetzz aat
invictus maneo
Gebruikers-avatar
aatv

ligplaats: wessem
info: Naam; Miladávi.
Kruiser 7,5 x 3 Mtr.
Ontwerp; Pieter Beeldsnijder.

Berichtdoor quichot » 07 Aug 2024, 12:10

aatv schreef:kijk regels zijn regels maar precies zoals je van de gemiddelde boa gewent ben en kan verwachten moet er weer overdreven worden.

Aan de andere kant, hoe vaak wordt er hier op het forum niet geklaagd dat er nooit gehandhaafd wordt?
Patrouillevaartuigen van de politie en RWS worden naast handhaving ook voor andere taken ingezet, maar BOA's worden specifiek met die ene taak op pad gestuurd. Dan is het niet bepaald goochem van dat sloepje om vlak voor hun neus de vaart erin te zetten.
Wie vaart zit niet aan de grond.

Met schippersgroet, Guido
Gebruikers-avatar
quichot

ligplaats: wsv Swaenenburght Halfweg
info: motorbokschip Jonge Willem
H.Haring Wilnis 1910
20,56 x 4,10
verpl 40 ton
DAF dd575 1964
reg. varend erfgoed 2639

VorigeVolgende