Aanleggen aan wal, of op water?

algemene discussies

Re: Aanleggen aan wal, of op water?

Berichtdoor heuvels » 21 Apr 2025, 14:20

Als je bootje gewoon langs de kant ligt kan niemand daar over zeuren. Als je je meer plek toe eigent kan het een probleem zijn.
Ik vaar bijvoorbeeld regelmatig over de trekvaart tussen Leiden en Haarlem. Daar liggen dan woonboten met een groot drijvend vlonder er tegenaan, en daar weer een boot tegen. Overschrijdt soms de helft van de trekvaart. Ik snap niet dat dat zomaar mag.
Gebruikers-avatar
heuvels

ligplaats: SW Vlietland
info: Vechtkruiser 7,20 meter
STAATSIE

Berichtdoor Renegade » 21 Apr 2025, 15:34

Fishman schreef:9251gb 29

En wat is de strekking van de uitspraak van de rechter?

Kort gezegd: "Meneer u heeft geen recht op een ligplaats voor uw boot? " .

Gezien de kadastrale lijnen in uw omgeving, te zien bij Funda ( er zijn enkele woningen in uw omgeving te koop) , vermoed ik dat uw erfgrens stopt bij de wal of eerder ,want uw buurman op huisnummer 31 zijn perceel ,stopt ook bij de wal.
Zo te zien heeft deze "recht van overpad" over de gezamelijke pad naar de uwe en het belendende perceel op nr 31.

Ik zie op GE dat er een vlonder ,danwel een aanleg plaats voor uw boot heeft gecreëerd.
Waarschijnlijk heeft u dit niet vooraf aangemeld bij de gemeente ,en/of er een vergunning voor aangevraagd.
In het verleden werd zoiets vaak 'gedoogd' ,maar vanwege de in 2024 geratificeerde "Omgevingswet" ,wat voor gemeenten een "goudmijntje" begint te worden ,zetten gemeenten hun gedoogbeleid om in een handhavingsbeleid.

Ik vermoed dat de gemeente Burgum geen "wildgroei" van boten in hun plaats wil.
Renegade

ligplaats:
info:

Berichtdoor Renegade » 21 Apr 2025, 15:38

heuvels schreef:Als je bootje gewoon langs de kant ligt kan niemand daar over zeuren. Als je je meer plek toe eigent kan het een probleem zijn.
Ik vaar bijvoorbeeld regelmatig over de trekvaart tussen Leiden en Haarlem. Daar liggen dan woonboten met een groot drijvend vlonder er tegenaan, en daar weer een boot tegen. Overschrijdt soms de helft van de trekvaart. Ik snap niet dat dat zomaar mag.

Heuvels , deze fase is de vraagsteller al voorbij,want zo te lezen in zijn verhaal ,heeft de rechter al een uitspraak gedaan.
De verhoudingen tussen partijen ,zijn dan al aardig ontspoort ,om het netjes uit te drukken.
Renegade

ligplaats:
info:

Berichtdoor Amersfow » 21 Apr 2025, 15:41

Ik heb 2 boten achter het huis liggen (kruiser en een sloep). Daarvoor heb ik een vergunning gevraagd bij de provincie (die in ZH de Oude Rijn beheert). Vergunning is verleend, en ik betaal nu jaarlijks (de hoofdprijs) aan precario rechten. Voor de 2 boten en 2 steigers. Water is niet van mij, de kade wel.
Gebruikers-avatar
Amersfow

ligplaats:
info:

Vorige

Terug naar Steigerpraat