Poll over varen na zonsondergang

algemene discussies

Re: Poll over varen na zonsondergang

Berichtdoor Lucter » 06 Aug 2014, 18:46

Wordt al snel een heel verhaal over handhaving en vaarbewijzen :cry:

Het is allemaal heel simpel samen te vatten met de term verantwoordelijkheidsbesef, ongeacht het over de weg of het water gaat.

Ongelukken, of asociaal gedrag is niet te reguleren. Huidige regelgeving volstaat prima en meer handhaving is onbetaalbaar.

Vroeger stak elke watersporter bij passeren de hand op, tegenwoordig zie ik steeds meer opgestoken middelvingers en agressie.

Toen ik een paar jaar terug aan een aantal jonge gasten vroeg om niet met zo'n teringsnelheid met hun rubberbootjes door de jachthaven te racen, kreeg ik nog net geen pak slaag.....
De volgende dag moesten er een paar om een plak-setje... probleem opgelost :!:

Of er inderdaad zoveel meer ongelukken gebeuren betwijfel ik wel eens; vroeger stond een akkefietje alleen in het lokale suffertje, nu gaat het via de socialmedia het internet op en wordt door
iedere nieuwssite opgepikt.
Lucter

ligplaats:
info:

Berichtdoor vuuren1 » 06 Aug 2014, 19:57

Aan een vaarbewijs heb je niks als je niet regelmatig vaart en het niet bijhoudt.
Mijn vrouw heeft vaarbewijs 1en 2 en kan totaal niet varen, ze weet ook niks meer over regelgeving.
In de zeevaart verloopt je vaarbevoegdheid na 5 jaar niet varen.
Almanak deel 1 moet verplicht aan boord zijn en iedere serieuze watersporter zal daar regelmatig in kijken omdat je anders dingen tegenkomt waar je geen weet van hebt.

Als we de wetgeving moeten aanpassen op een enkele gek dan blijven we aan de gang. Er gebeuren op het water relatief weinig ongelukken.

Gekken varen niet alleen op een boot maar zitten soms ook grotendeels onder water.
Had ik ooit in Vinkeveen, zie ik (gelukkig oplettend) ineens wat borrelen en blijkt er een rij duikers al snorkelend de plas over te steken...
Dat was snel achteruitslaan of het zou gehakt zijn geworden.
Groet, Hans van Vuuren
vuuren1

ligplaats:
info:

Berichtdoor R.C.Grootveld » 07 Aug 2014, 09:19

Lucter schreef:Wordt al snel een heel verhaal over handhaving en vaarbewijzen :cry:
Het is allemaal heel simpel samen te vatten met de term verantwoordelijkheidsbesef, ongeacht het over de weg of het water gaat.
Ongelukken, of asociaal gedrag is niet te reguleren. Huidige regelgeving volstaat prima en meer handhaving is onbetaalbaar.

Helaas is dat "verantwoordelijkheidsbesef" in de praktijk ver te zoeken en zijn we niet in staat resp. bereid om die verantwoordelijkheid te nemen.
En dan kom ik al snel op het oude spreekwoord: Als het niet goedschiks kan, dan maar kwaadschiks. Ofwel: Dan moeten we het maar afdwingen in de vorm van drempel verhogende maatregelen.
Een VB plicht voor iedereen, doch slechts bepaald door het soort vaarwater kan een van de maatregelen zijn die een dergelijke drempel kunnen vormen.
Een andere maatregel kan zijn het verbieden van bepaalde schepen op bepaalde wateren; bv op basis van motorvermogen oid. (Wat moet je met een speedboot met 300 PK op een recreatieplas als Vinkeveen)

Deelname aan het verkeer (weg/water) is voor iedereen een recht, maar niet voor iedereen weggelegd.
Voor beiden geldt: Als je niet bereid bent je aan de geschreven en ongeschreven regels te houden heb je er niets te zoeken.
Rob
R.C.Grootveld

ligplaats:
info:

Berichtdoor Blacktoppie » 07 Aug 2014, 13:46

vuuren1 schreef:Almanak deel 1 moet verplicht aan boord zijn en iedere serieuze watersporter zal daar regelmatig in kijken omdat je anders dingen tegenkomt waar je geen weet van hebt.

dit is niet waar, je moet de regelementen in welke vorm dan ook(meen zelfs digitaal)aan boord hebben, dat die regelementen toevallig in almanak deel 1 staan wil niet zeggen dat je verplicht de almanak moet hebben. Even daarbuiten gelaten dat hij handig is omdat alles er instaat en dat ik mezelf er op betrap dat ik hem ook regelmatig even pak

[quote="R.C.GrootveldHelaas is dat "verantwoordelijkheidsbesef" in de praktijk ver te zoeken en zijn we niet in staat resp. bereid om die verantwoordelijkheid te nemen.
En dan kom ik al snel op het oude spreekwoord: Als het niet goedschiks kan, dan maar kwaadschiks. Ofwel: Dan moeten we het maar afdwingen in de vorm van drempel verhogende maatregelen.[/quote]

helaas komt dan het volgende spreekwoord de goeden moeten onder de kwaden leiden en dat vind ik persoonlijk erg jammer. omdat een paar malloten het verpesten moet de hele sector maar een VB hebben?

ARco
Curtevenne 830AK "Marana"
Beenhakker 4m "Betty"
Don't take life too serious, You'll never get out alive
Proud member of the NCS crew, Gebouw het uzelf!
Gebruikers-avatar
Blacktoppie

ligplaats:
info: Curtevenne 830 ak, Beenhakker 4m, met sabb 8h.

Berichtdoor R.C.Grootveld » 07 Aug 2014, 15:39

Blacktoppie schreef:helaas komt dan het volgende spreekwoord de goeden moeten onder de kwaden leiden en dat vind ik persoonlijk erg jammer. omdat een paar malloten het verpesten moet de hele sector maar een VB hebben?

Helaas zit de samenleving wel zo in elkaar .....

En dat ik fervent voorstander van een algemene VB plicht ben, acht ik 'hier' wel bekend; dus daar ga ik verder niet op in.
Rob
R.C.Grootveld

ligplaats:
info:

Berichtdoor Marcel010 » 07 Aug 2014, 17:10

Sowieso is voor iedereen een vaarbewijs toch geen slecht plan?
Paar dagen leren en max 100 euro verder ben je heel wat wijzer.

Degene die dit er niet overhebben moeten maar niet varen dan.
Auto rijd je toch ook niet zonder rijbewijs?
Gebruikers-avatar
Marcel010

ligplaats: Rotterdam Noord
info:

Berichtdoor Jan Huibers » 07 Aug 2014, 17:19

Marcel010 schreef: Auto rijd je toch ook niet zonder rijbewijs?

Nu we in dit topic toch met spreekwoorden aan het smijten zijn: appelen met peren vergelijken!!
Gebruikers-avatar
Jan Huibers

ligplaats: Heukelum
info:

Berichtdoor Blacktoppie » 07 Aug 2014, 17:31

Als we dan toch met autos vergelijken..

ja want in het verkeer waar iedereen een rijbewijs heeft heb je helemaal geen aso's en kan iedereen goed rijden dus dat is zeker de oplossing
Curtevenne 830AK "Marana"
Beenhakker 4m "Betty"
Don't take life too serious, You'll never get out alive
Proud member of the NCS crew, Gebouw het uzelf!
Gebruikers-avatar
Blacktoppie

ligplaats:
info: Curtevenne 830 ak, Beenhakker 4m, met sabb 8h.

Berichtdoor timotje231 » 07 Aug 2014, 19:24

zelf vind ik het vreemd dat je pas je vaarbewijs krijgt als je minimaal 18 bent, brommer rijden mag vanaf 16, auto rijden mag vanaf 17 jaar, maar een boot die over het algemeen langzamer gaat dan deze 2 voertuigen, daar moet je minimaal 18 voor zijn om een vaarbewijs te halen. Zelf ben ik nu 15 jaar, en wil ik binnenkort me vaarbewijs 1 halen, maar helaas mag ik hem dan pas ophalen als ik 18 ben... Ik zou 16 jaar een geschiktere leeftijd vinden voor VB 1 , en Voor VB 2 voor 18 jaar.

De jeugd van nu houdt vooral van af en toe even lekker hard gaan, maar ook vaak even lekker rustig toeren met de boot, en dan heb ik het over de meeste normale mensen die niet keihard varen door de binnen-stad en alle slootjes waar allemaal bootjes liggen, zulke mensen heb ik een stront hekel aan.

Mijn bootje gaat harder dan de 12km/h dat is officieel eigenlijk mag (10pk 4takt yamaha + Vega pioneer 405) , maar ik heb wel bijna alle geschikte dingen in me boot, 4 zwemvesten, een verbanddoos, almanak 2013/2014 (is volgensmij niet eens nodig) , een dodemanskoord en natuurlijk een gezond verstand en gewoon een goed humeur.

Ik vind dat als je betrapt word op te hard varen in een drukke gebied, dat je dan een fikse boete zou moeten krijgen, en een vaarverbod voor een tijd. net zoals bij auto's dat je rijbewijs word ingenomen.

Dit hoort niet echt bij deze toppic, maar ik wou het even kwijt

Mvg Timo
timotje231

ligplaats: Alkmaar
info:

Berichtdoor vuuren1 » 07 Aug 2014, 20:01

Het is op veel plekken een probleem dat er speedboten varen die er niet horen.
In Midden Delfland houdt men regelmatig acties i.c.m. een helicopter ander seinen de mannen elkaar per GSM in en worden ze niet gepakt.

Ofwel 'handhaving' is iets wat er plaats moet vinden, niet nog meer regeltjes.
We vallen om van de regelgeving maar het ontbreekt veelal aan handhavers.

Verder gaat het om de mentaliteit en die verander je niet met een stukje theorie wat iedereen na 2 jaar is vergeten.
Die gek op Vinkeveen zal met een dergelijke boot best in bezit zijn van een vaarbewijs. Heeft dat nu geholpen??
Groet, Hans van Vuuren
vuuren1

ligplaats:
info:

VorigeVolgende

Terug naar Steigerpraat