Vakantie planning?

algemene discussies

Re: Vakantie planning?

Berichtdoor ..... » 12 Jan 2014, 22:21

Bericht door Nerissa » vr 18 jan 2013, 16:56

Mijn vakantie?

Ik hoop dat ik lekker een eindje kan gaan varen :D :D
Waar naar toe :roll: , maakt niet uit zolang er één handbreedte water onder de kiel staat ben ik tevreden.
En ik zeg: "Ik hoop", ik weet nog niet of het allemaal uitkomt dit jaar.
Mijn vrouw wacht een operatie, met een lange hersteltijd (niet ernstig).
Dus we zijn in ieder geval wel heel de zomer aan boord, maar of we lange reizen maken weet ik nog niet.
En dan denk je lang of kort varen, maakt dat wat uit??
Ja, meestal betekent langer varen ook meer sluizen en vaker aan/af meren, op plaatsen waar het drukker is, en niet iedereen even rustig en kalm is :oops:
Kort varen, is voor mij in de buurt, waar ik op m`n gemak ook alles alleen kan doen, zoals hééééééérlijk de biesbosch in :D :D
Of effe op en neer naar Gorinchem of Heusden

Groet

Frans 8-)
.....
 
Berichten: 955
Geregistreerd: 06 Dec 2013, 22:12
ligplaats:
info:

Re: Vakantie planning?

Berichtdoor pascall » 12 Jan 2014, 22:21

Bericht door pascall » vr 18 jan 2013, 19:24

Leuk om te lezen.
Plannen maken heeft zijn charmes, weg dromen in de winter in het vaargebied van komende zomer.
Geen plannen maken, en zoals al is gezegd, de boeg volgen, laat je verrassen, dat heeft ook wat.
Ver weg, dicht bij, maakt niet uit, een vakantie is geslaagd als je het naar je zin heb.
Wij hebben het allemaal gedaan, we hebben wel eens een uur op een vaarwegkruising stil gelegen omdat we geen beslissing konden nemen.
In de winter een vakantie plannen, alle bezienswaardigheden opzoeken die je op de route kan tegen komen, het maximale uit een vakantie halen.
Het is allemaal even mooi, laatste vakantie lagen we vast voor de Franse grens, het water stond te hoog, stremming, wat te doen?
We hebben toen een ultimatum gesteld, is de stremming na 2 dagen niet opgegeven dan gaan we over de kanalen richting Noordzee, om vervolgens over te steken naar London.
Uiteindelijk is het Maas, Moezel, Rijn geworden, vrijheid blijheid!

Mvg Pascal.
pascall
 
Berichten: 2137
Geregistreerd: 04 Jan 2012, 15:00
ligplaats:
info:

Re: Vakantie planning?

Berichtdoor Jan Huibers » 12 Jan 2014, 22:21

Bericht door Jan Huibers » vr 18 jan 2013, 20:47

Pascall, hoe lang is het eigenlijk varen naar Londen??
Gebruikers-avatar
Jan Huibers
 
Berichten: 1073
Geregistreerd: 11 Dec 2013, 20:23
Woonplaats: Leerdam
ligplaats: Heukelum
info:

Re: Vakantie planning?

Berichtdoor pascall » 12 Jan 2014, 22:22

Bericht door pascall » vr 18 jan 2013, 21:46

Is afhankelijk van het weer natuurlijk, en dat heeft weer invloed op de gemiddelde snelheid van het schip.
Als je een gemiddelde snelheid van zo'n 6.2 mijl loopt ben je in circa 14uur aan de overkant, er van uitgaande, dat je in Zeebruggen bent vertrokken.
Op zich heb je niet veel nadelen of voordelen van eb en vloed omdat je de helft van de reis naar het zuiden word weg gezet, en de andere helft weer naar het noorden, zodat je aan het einde van de rit weer op de zelfde lijn zit.
Als je de reis vervolgens gaat vervolgen richting Londen, is het verstandig te wachten op de vloed, op de Theems kan een behoorlijke stroom staan.

Mvg Pascal.
pascall
 
Berichten: 2137
Geregistreerd: 04 Jan 2012, 15:00
ligplaats:
info:

Re: Vakantie planning?

Berichtdoor Jan Huibers » 12 Jan 2014, 22:22

Bericht door Jan Huibers » vr 18 jan 2013, 22:01

Hmmm... Best te doen dus... Die snelheid redt ik makkelijk normaal gesproken, alleen weet ik niet of het verstandig is om met een valkkruiser content 1200 de plas over te steken.... Ik durf het gerust aan maar ik denk dat mijn vrouw zelfs nog te ziek is om bij de Harrods te winkelen :D
Gebruikers-avatar
Jan Huibers
 
Berichten: 1073
Geregistreerd: 11 Dec 2013, 20:23
Woonplaats: Leerdam
ligplaats: Heukelum
info:

Re: Vakantie planning?

Berichtdoor vuuren1 » 12 Jan 2014, 22:22

Bericht door vuuren1 » vr 18 jan 2013, 22:48

Jan,
In de basis is het schip net zo zeewaardig als de bemanning (in huidige taal: Bemensing).
Met een schone en gevulde dieseltank (en goed onderhoud) kom jij keurig in Londen aan.

Note:
Mits je verstand hebt van navigatie, ervaring hebt op de Noordzee (kan een heel onrustig en onvoorspelbaar plasje zijn).

Ik krijg nog wel eens de vraag of die Dutch Tender ook onder CE-B certificering is te leveren.
Als het Loodswezen dat vraagt zeg ik Ja.
Als een boekhouder of banketbakker dat vraagt is het antwoord: Nee!
Stel je voor, Het is al een CE-C boot (tot WK-6 en 2 meter golfhoogte).

Toen ik bij het Loodswezen voer bleven we bij WK-6 binnen!
En dat met door de KM gebouwde tenders van 23 meter met 2x 12 cilinder 365 pk dieselmotoren en 4 ervaren bemanningsleden (later 3 met meer opleiding)...
Verder zaten die tenders vol navigatie apparatuur (dubbel uitgevoerd).
O ja, 12 mijl buiten de kust was de limiet...

En dan hoorden we een mevrouw op een zeiljachtje over de VHF vragen: "Pilot Maas, we varen voor de Nieuwe Waterweg van Stellendam naar Scheveningen. Is het hier druk?
Die zaten op een druk moment t.h.v. de eurogeul en daar kan niemand uitwijken...
De operator bleef eerst even stil, toen vroeg hij: "Wat denkt u zelf?".
Daarna kwam hij weer bij zijn positieven en heeft de boel zonder ongelukken weten te begeleiden.

Ik heb nog (ouderwetse) video's van tenderoperaties (ook nog van een zeiljachtje waarvan de mast gebroken was waarbij het Loodswezen eerste hulp heeft geboden).
Groet, Hans van Vuuren
vuuren1
 
Berichten: 4662
Geregistreerd: 26 Dec 2011, 00:58
Woonplaats: Zwolle
ligplaats:
info:

Re: Vakantie planning?

Berichtdoor pascall » 12 Jan 2014, 22:22

Bericht door pascall » vr 18 jan 2013, 23:12

Ha Jan, dat is een goede.

De volgende keer ga ik pas weg met minimaal 6 Beaufort, dat houd de knip op de portemonnee!
Als je de oversteek te lang vind, kan je natuurlijk naar het zuiden afzakken, er zijn havens zat waar uit je de oversteek kunt maken, zo kan je de oversteek verkorten naar een uur of vijf.
Ik hou voor ruim water een maximale wind aan van 4 Beaufort, het moet wel leuk blijven natuurlijk, zijn de verwachtingen hoger, jammer dan.
De stroom speelt ook nog een cruciale rol, wind en stroom tegen elkaar in is dubbelop, dus kan je bij windkracht 4 behoorlijk te keer gaan of het is een spiegeltje.
Schijnt de zon volop, mag het wat harder waaien, het ziet er dan allemaal wat vriendelijker uit, tja het zit tussen je oren.
Is het een korte oversteek, durven we ook wel eens met meer wind uit te rukken, dan is het een korte pijn.
Mijn vrouw is ook geen held en ik ook niet, ha ha, maar als we eens met (slecht) weer op zee zitten en je bent in geslingerd, zonnetje schijnt, pilot doet zijn werk, dan ga ik vaak in het gangboord zitten. Dan geniet ik van het schouwspel, mijn benen bengelend over de boeiing, de golven bij iedere haal over mijn voeten spoelend.
Trots op mijn bouwsel wat gemangeld word, maar o zo heerlijk doet waar voor het gebouwd is, dat zijn de mooiste momenten!

Mvg Pascal.
pascall
 
Berichten: 2137
Geregistreerd: 04 Jan 2012, 15:00
ligplaats:
info:

Re: Vakantie planning?

Berichtdoor Jan Huibers » 12 Jan 2014, 22:23

Bericht door Jan Huibers » vr 18 jan 2013, 23:20

Omdat 12 meter toch relatief kort is en een Valkkruiser multiknik is denk ik zomaar dat iedere golf (ook bij mooi weer) het achterschip lekker opbeurt en weer laat vallen...

En navigeren is niet zo'n probleem, ik heb het nog met de kaart, passer en schuiflineaal geleerd. Ligt iemand in de loods naast ons met een Super van Craft (rondspant dus) van 14 mtr nogiets en die is naar Londen geweest en dat ging prima.. Ik was alleen vergeten hoe lang dat varen was... Maar in de zomer een lange dag knallen, dan redt je de overkant wel dus..
Gebruikers-avatar
Jan Huibers
 
Berichten: 1073
Geregistreerd: 11 Dec 2013, 20:23
Woonplaats: Leerdam
ligplaats: Heukelum
info:

Re: Vakantie planning?

Berichtdoor vuuren1 » 12 Jan 2014, 22:23

Bericht door vuuren1 » vr 18 jan 2013, 23:35

Gewoon zelf ontdekken is kennelijk het uitgangspunt.
Hopelijk houden we het aantal actieve forumleden wel compleet...

De Noordzee is niet iets om te gokken, maar dat had ik op basis van enige ervaring al geschreven.
Groet, Hans van Vuuren
vuuren1
 
Berichten: 4662
Geregistreerd: 26 Dec 2011, 00:58
Woonplaats: Zwolle
ligplaats:
info:

Re: Vakantie planning?

Berichtdoor pascall » 12 Jan 2014, 22:24

Berichtdoor pascall » za 19 jan 2013, 07:33
Nou, hier een paar voorbeeldjes van windkracht 3 tot 5, niets spectaculairs ik wil alleen maar het effect laten zien, het hoeft niet hart te waaien om toch een iets wat ruw water te krijgen.
Op de filmpjes lijken de golven niet groot, in werkelijkheid zijn ze groter maar dat krijg je nu eenmaal niet vast gelegd op film.
De golfhoogte op de filmpjes is circa 1 meter.
Tja, en de mogelijke wel spectaculaire beelden, die heb ik niet, als het echt ruw is gaat de piloot naar bed en neem ik zelf het roer over.
Die momenten ben ik toch gespannen, en heb ik geen behoefte om te filmen, en heb je, je handen vol.tja die zenuwen :lol:


Windkracht 4 op de Elbe, wind tegen stroom in, gevolg, stijle korte golven
http://www.youtube.com/watch?feature=pl ... 1Z5oUrDT7M

Windkracht 5 op de Kleine belt Denemarken.
http://www.youtube.com/watch?v=_V2vJJ9S ... r_embedded


Windkracht 3 op het Kattegat, niet veel wind maar wel een flinke deining. Die la is uit zijn borging gekomen en met een klap terug geschoven, het gelijmde voorfrond is daarbij afgebroken. een slingerzeiltje zetten had in dit geval geen zin, er stond eenvoudig weg te weinig wind.
http://www.youtube.com/watch?feature=pl ... 2q6BG4VNNk
pascall
 
Berichten: 2137
Geregistreerd: 04 Jan 2012, 15:00
ligplaats:
info:

VorigeVolgende

Terug naar Steigerpraat

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 40 gasten