Zout water en geen zinken offerblokken

algemene discussies

Re: Zout water en geen zinken offerblokken

Berichtdoor Oeverloos » 22 Mrt 2026, 20:52

Ik gebruik M.G.DUFF type ZD77 zink anodes.
Zie:
https://www.mgduff.co.uk/knowledge-base ... ium-anodes
Oeverloos

ligplaats:
info:

Berichtdoor Blacktoppie » 23 Mrt 2026, 09:30

MankeVisser schreef:# Blacktoppie Ik denk dat uw opmerking toch wel de spijker op de kop slaat.
Aluminium kan wel... maar blijf niet weken op het zoute water, want dan zijn de aluminium offerblokken verdwenen en dan gaat er aan de scheepshuid geknabbeld worden.
Dank voor je opmerking

Ik lig zelf aan de Lek, daar is het zoet maar met weinig boven water best wel eens wat brakker.. vaar regelmatig op de zeeuwse wateren(vakanties max 2 weken aaneengesloten) met aluminium eronder. Geen enkel probleem.

Zoals ik zei gewoon doen.. het verfwerk is belangrijker..

@Renegade. Je stelt aluminium kan niet en geeft dan een link waarin staat dat het wel kan, verwarrend.

@Oeverloos. Ik heb dezelfde alleen dan de Alu variant.

Ik zal hem nog scherper zetten zelfs Magnesium zou kunnen op zout, maar die zijn heel snel weg en kunnen daardoor je verfwerk beschadigen....maar vooruit daardoor zou je kunnen zeggen dat het niet wenselijk is..

M.v.g.
Curtevenne 830AK "Marana"
Beenhakker 4m "Betty"
Don't take life too serious, You'll never get out alive
Proud member of the NCS crew, Gebouw het uzelf!
Gebruikers-avatar
Blacktoppie

ligplaats:
info: Curtevenne 830 ak, Beenhakker 4m, met sabb 8h.

Berichtdoor Renegade » 23 Mrt 2026, 14:19

Blacktoppie schreef:@Renegade. Je stelt aluminium kan niet en geeft dan een link waarin staat dat het wel kan, verwarrend.

Je hebt de tekst uit de link dus niet goed gelezen.
Want het volgende stond er ook bij: In zout water slijt een aluminium anode veel sneller.
Uit @MankeVisser zijn eerste posting was niet op te merken hoelang hij op "zout" water zou verblijven.
Daar kwam hij op laatst mee aan zetten.
Voor een week kunnen alu anodes best .
Maar voor een hele seizoen zou ik het niet doen,hoe goed het verfsysteem ook is.
Renegade

ligplaats:
info:

Berichtdoor MankeVisser » 23 Mrt 2026, 15:16

Beste Renegade,

Ik denk dat ik je bericht goed heb begrepen. Je schrijft dat aluminium anodes niet geschikt zijn voor zout water. Vervolgens stuur je een link (waarvoor dank), maar als ik die open, lees ik juist dat aluminium anodes "licht, goedkoper en geschikt zijn voor zowel zoet, brak als zout water". Dat lijkt dus niet in lijn met wat je eerder aangaf, en dat is wat ik bedoelde met “verwarrend”.

Verder heb ik in mijn oorspronkelijke bericht geen specifieke periode genoemd voor hoe lang ik op het Wad zou willen blijven. Ik redeneerde juist andersom: stel dat hier op het forum gezegd zou worden “drie dagen is het maximum, daarna tast het de boot aan”, dan zou ik me daaraan aanpassen (of er zelfs helemaal niet aan beginnen :-) ). Vandaar dat ik niet in mijn post aangaf hoe lang ik zou gaan.

Hoe dan ook, dank voor het meedenken — dat waardeer ik echt. Wat je in je laatste bericht aangeeft Renegade, stelt me bovendien gerust. Uiteindelijk lijken we het er allemaal over eens dat een week of zelfs twee weken waarschijnlijk wel kan (mits de anodes nog in redelijke staat zijn), maar dat aluminium anodes hier niet specifiek voor bedoeld zijn en dus sneller slijten dan zinken anodes. Dat is zeker iets om rekening mee te houden.

Uitlomst van dit hele verhaal is dat ik nu wel met een gerust hart een route kan uitzetten van Harlingen naar Den Oever (met z'n ondiepte :-) en visa versa. Dat is reuze handig voor het geval dat ik het IJsselmeer zou moeten mijden voor een iets te sterke zuid oostelijke wind. Thanks

Nogmaals bedankt, Renegade, en ook de overige forumleden!
MankeVisser

ligplaats: Schagen
info: Motorjacht Wilhelmina
Volker Kotter uit 1968

Berichtdoor SimondeDanser » 23 Mrt 2026, 16:05

Ik verblijf ieder jaar gedurende ca. 3 maanden in de Oostzee (zout water) en mijn vaste ligplaats is bij de van Brienenoordbrug (brak water). Ik heb een stalen boot met aluminium anodes. Die houden het met deze intervallen toch wel ca. 3 jaar uit. Dus aluminium is wel sneller weg dan zink. Maar het smelt niet als sneeuw voor de zon. Dus een paar weken zout water vind ik geen enkel probleem.
SimondeDanser

ligplaats:
info:

Berichtdoor heuvels » 23 Mrt 2026, 16:43

SimondeDanser schreef:Ik verblijf ieder jaar gedurende ca. 3 maanden in de Oostzee (zout water) en mijn vaste ligplaats is bij de van Brienenoordbrug (brak water). Ik heb een stalen boot met aluminium anodes. Die houden het met deze intervallen toch wel ca. 3 jaar uit. Dus aluminium is wel sneller weg dan zink. Maar het smelt niet als sneeuw voor de zon. Dus een paar weken zout water vind ik geen enkel probleem.
Waarbij opgemerkt moet worden dat de Oostzee aanmerkelijk minder zout is dan de Noordzee...
Hier nog niet gelezen dat zinken anodes uitsluitend geschikt zijn voor zout water.
Gebruikers-avatar
heuvels

ligplaats: SW Vlietland
info: Vechtkruiser 7,20 meter
STAATSIE

Berichtdoor SimondeDanser » 23 Mrt 2026, 21:49

heuvels schreef:Waarbij opgemerkt moet worden dat de Oostzee aanmerkelijk minder zout is dan de Noordzee...

Nou, dat geldt meer voor de Botnische en Finse Golf. In het zuidelijke deel van de Oostzee is nog heel veel uitwisseling van water met de Noordzee. En wanneer je langs de westkust van Zweden en zuidkust Noorwegen gaat (afgelopen 2 jaar gedaan) dan zit je weer in de Noordzee. Dus ik had moeten zeggen dat ik ca. 3 maanden in de Noordzee en Oostzee zit. En dan nog houden de aluminium anodes het wel enige tijd uit.
SimondeDanser

ligplaats:
info:

Vorige

Terug naar Steigerpraat