Verstopt TMC electrisch Toilet

algemene discussies

Verstopt TMC electrisch Toilet

Berichtdoor Starcruiser » 24 Jul 2014, 21:48

In onze boot is vanaf nieuw ( 2010) een elektrisch toilet gemonteerd met een TMC pomp 12v 18 A.
Nu is deze verstopt, waarschijnlijk bij het doorspoelen van een "gezichtsdoekje" ipv toiletpapier.
Het toilet werkt nog wel alhoewel dit gepaard gaat met andere geluiden dan voorheen en hevig trillen van de pomp.
Ook zie je dat het waterniveau hoger staat dan voorheen en moeilijker wegtrekt bij het spoelen.
Ik kan het doekje niet meer zien en voelen vanuit de toiletpot.
Heeft iemand ervaring hoe dit te verwijderen.
Je reactie wordt zeer op prijs gesteld.
Starcruiser

ligplaats: Steenwijk
info:

Re: Verstopt TMC electrisch Toilet

Berichtdoor vuuren1 » 24 Jul 2014, 23:36

De pomp demonteren en de rommel er uit halen.

Een Vetus toilet kost 3 tot 4x meer en heeft geen last van een fout doekje.

Alle waar naar zijn geld...
Groet, Hans van Vuuren
vuuren1

ligplaats:
info:

Berichtdoor Jan Huibers » 25 Jul 2014, 00:27

Zijn er eigenlijk electrische toiletten te koop die zich nergens in verslikken??? En die er dan zoveel water achteraan spoelt dat de afvoer in geen geval verstopt raakt??
Gebruikers-avatar
Jan Huibers

ligplaats: Heukelum
info:

Berichtdoor Lucter » 25 Jul 2014, 11:33

Jan Huibers schreef:Zijn er eigenlijk electrische toiletten te koop die zich nergens in verslikken??? En die er dan zoveel water achteraan spoelt dat de afvoer in geen geval verstopt raakt??

Vacuumtoilet? Volgens mij wel heel erg duur!

Goedkoopste oplossing is gewoon de puts :D
Lucter

ligplaats:
info:

Berichtdoor vuuren1 » 25 Jul 2014, 19:47

Jan, die Vetus toiletten zijn van sanibroyeur, dezelfde die ze ook in huizen op plekken zetten waar geen direct riool in de buurt is maar dan op 12 of 24 volt.
Ze vermalen de boel en ik had een afvoer van maar 20 mm (later schreven ze een maatje groter voor), de 20mm is bij mij nooit verstopt geraakt.
Het is een stevige motor want de 12V versie begon met 40 Ampere en zakte terug naar 25A.
Toch vond ik dat toilet niet optimaal spoelen (lag ook wel aan de waterpomp capaciteit).

Exalto verkoopt Rheinstrom toiletten (of ze inmiddels ook elektrisch zijn weet ik niet) maar dat moet top zijn.
Waarom zou je elektrisch willen? Is gevoeliger en je moet er ook weer een aparte elektra en wateraansluiting naar toe brengen.
Ook goed en goedkoop is de RM69 met grote pot.
Groet, Hans van Vuuren
vuuren1

ligplaats:
info:

Berichtdoor Jan Huibers » 25 Jul 2014, 23:03

Hans, liever zou ik ook gewoon een RM69 kopen maar ik moet rekening houden met verschillende situatie's en toilet-gewoontes... Zo kan er een huurder vlak voordat die naar bed gaat nog even een krom ei gaan leggen, vervolgens een halve toiletrol gebruiken omdat die ster anders maar niet schoon lijkt te worden... Vervolgens met de hand moet pompen.... Dan hangt die huurder (met de nodige wijn of bier achter de kiezen) tijdens het pompen met zijn gezicht vlak boven de net gedane bevalling en die spoelt dan net het papier uit het zicht en vlucht dan het toilet af omdat het nog mistig is van de stank.... Dan blijft de hele nacht een dikke prop nat toiletpapier in de afvoerslang staan... Als ze dan de volgende dag hun bier willen uitpissen komen ze tot de ontdekking dattie verstopt zit... En het ergste komt dan.... Dan gaan ze mij bellen!! :o :shock: of ik dat even op kan komen lossen.... :(

Het gaat me dus niet zozeer om een electrisch toilet maar het gaat me erom dat er VEEL water achteraan gespoeld wordt.. Ik heb geen zin om in andermans stront te gaan zitten poeren !!!

Dat Exalto Rheinstrom verkoopt wist ik al..... Maar weet jij ook wat ze ervoor vragen dan? Ik wil best geld uitgeven aan een goeie pot maar die Rheinstrom-prijzen zijn me net iets te bar...
Gebruikers-avatar
Jan Huibers

info:

Berichtdoor Amersfow » 26 Jul 2014, 13:09

Haha voor huurders en de meeste vrouwen en kinderen is er maar 1 bedrijfszeker toilet, zo'n barkruk bovenwaterlijn toilet. Fantastisch!
Gebruikers-avatar
Amersfow

ligplaats:
info:

Berichtdoor Lucter » 26 Jul 2014, 15:20

Jan Huibers schreef:Hans, liever zou ik ook gewoon een RM69 kopen maar ik moet rekening houden met verschillende situatie's en toilet-gewoontes... Zo kan er een huurder vlak voordat die naar bed gaat nog even een krom ei gaan leggen, vervolgens een halve toiletrol gebruiken omdat die ster anders maar niet schoon lijkt te worden... Vervolgens met de hand moet pompen.... Dan hangt die huurder (met de nodige wijn of bier achter de kiezen) tijdens het pompen met zijn gezicht vlak boven de net gedane bevalling en die spoelt dan net het papier uit het zicht en vlucht dan het toilet af omdat het nog mistig is van de stank.... Dan blijft de hele nacht een dikke prop nat toiletpapier in de afvoerslang staan... Als ze dan de volgende dag hun bier willen uitpissen komen ze tot de ontdekking dattie verstopt zit... En het ergste komt dan.... Dan gaan ze mij bellen!! :o :shock: of ik dat even op kan komen lossen.... :(

Het gaat me dus niet zozeer om een electrisch toilet maar het gaat me erom dat er VEEL water achteraan gespoeld wordt.. Ik heb geen zin om in andermans stront te gaan zitten poeren !!!

Dat Exalto Rheinstrom verkoopt wist ik al..... Maar weet jij ook wat ze ervoor vragen dan? Ik wil best geld uitgeven aan een goeie pot maar die Rheinstrom-prijzen zijn me net iets te bar...

Rheinstrom duur? , kijk eens naar Blakes Victory, da's kakken op stand :)

Mijn Mariner 45 bevalt heel goed, heeft een terugspoelstand waarmee je eigenlijk elke verstopping wel oplost (met schone handen en zonder gereedschap), zelfs al eens een tampon meegemaakt :oops:
Lucter

ligplaats:
info:

Berichtdoor Jan Huibers » 26 Jul 2014, 16:46

Eeeeeeyy.... Goeie tip Luctor!!!! :D deze bedoel je zeker?:

Omschrijving
- Elektrisch scheepstoilet - 12 of 24 Volt - Krachtige versnijderpomp RVS messen - Vermogen 12 Volt 360W - 30 A - Vermogen 24 Volt 480W - 20 A - Inclusief bedieningspaneel - Capaciteit : 270 l/min. - Opvoerhoogte : max. 7 m - Aansluiting inlaat : 12 mm - Aansluiting uitlaat : 38 mm - Gewicht 29 kg. - Afm. lxbxh: 450 x 370 x 400 mm De Mariner toiletten zijn fraai afgewerkte elektrische toiletten, ze hebben een ingebouwd spoelprogramma met een keuzeschakelaar voor de te gebruiken spoelwaterhoeveelheden. Hierdoor kunt u het watergebruik aanpassen aan de beschikbaarheid. Het spoelwater moet onder druk aangevoerd worden vanaf de hydrofoorinstallatie of een aparte pomp. Het toilet kan gespoeld worden met zowel zoet als zout water. Een magneetklep is standaard ingebouwd. Door eenvoudig de knop op het bedieningspaneel in te drukken, wordt het toilet gespoeld en weggepompt. U kunt ook pompen zonder dat water toegevoegd wordt. De pot is van wit porselein en heeft een witte zittingset. De pomp is van ABS met rvs versnijdingsmessen. U kunt de pomp andersom laten draaien, zodat een eventuele verstopping snel en eenvoudig verholpen kan worden.

Lijkt me wel wat....
Gebruikers-avatar
Jan Huibers

info:

Berichtdoor vuuren1 » 26 Jul 2014, 20:41

Jan, met een RM69 kan je blijven pompen en water toe blijven voeren, bij een elektrisch toilet is alles afgepast en geregeld.
Tevens áls de boel verstopt veel lastiger op te lossen. Kan jij vast niet zelf..
Daarbij heb je straks 2 toiletten en kan iedereen alsnog zijn best doen op nummer twee.

En Sanibroyeur ofwel Vetus is ook geen rommel maar als er iets mee gebeurt zou ik niet weten hoe dat even op te lossen, bij een handpomptoilet is dat erg simpel.
Als een huurder er een halve toiletrol probeert door te persen is dat geen normaal gebruik en kan je dat gewoon in rekening brengen (dat zou ik ook in de voorwaarden opnemen).

Je kent mijn menig over het verhuren van boten, een boot is nooit helemaal hufter proof te maken.
Ik heb boten op beroepsvaartniveau maar verhuren begin ik niet aan.
Zéker geen boten waar meer dan 3 mensen op kunnen verblijven , grotere koppels vieren feest en slopen alles.
Groet, Hans van Vuuren
vuuren1

ligplaats:
info:

Volgende

Terug naar Steigerpraat