Eerste aanschaf kajuitboot

algemene discussies

Eerste aanschaf kajuitboot

Berichtdoor L_u_c » 19 Aug 2026, 18:11

Helo captains,

Mijn oog is gevallen op een boot die als zijnde opknapper wordt verkocht. Op het eerste zicht zie ik wat mogelijkheden alleen stuit ik op een onwetendheid en dat zijn de documenten van de boot. De verkoper verteld mij dat er geen documenten aanwezig zijn en dat de boot onder Nederlandse vlag gevaren heeft in België. Echter ben ik niet op de hoogte van zulke zaken en weet niet of dit kan. Welke documenten moeten of zouden zowiezo bij de boot overhandigd worden bij de aankoop? De verkoper gaf aan opnieuw onder Nederlandse vlag te varen mits dit goedkoper is.
De boot ligt in België en wordt daar ook verkocht. Hoe zit dat met serienummers. Ik veronderstel dat boten dit ook hebben zoals auto's.

Kan mij hierbij iemand wat wijzer maken wat betreft deze materie zodat ik zeker ben bij de aankoop dat alles goed loopt.

Alvast bedankt voor jullie reactie.
L_u_c

ligplaats:
info:

Re: Eerste aanschaf kajuitboot

Berichtdoor Sapper_Morton » 20 Aug 2026, 08:01

Hallo Luc,

Welkom op dit forum. Je vragen hebben mij ook bezig gehouden tijdens de zoektocht naar een boot voor recreatief gebruik. Ik ga er even van uit dat dit ook bij jou het geval is.

Documentatie over de techniek en de boot zelf is zelden aanwezig heb ik gemerkt en als er iets is ontbreekt er altijd wel een belangrijk iets. Op dit forum is meer kennis aanwezig
dan er in documentatie is te vinden dus mocht je een boot hebben gekocht, hier kan je terecht voor adviezen e.d. En internet is ook een rijke bron van informatie, maar dat is vast
wel bij je bekend.

Of de boot in Nederland geregistreerd moet zijn hangt af van een paar voorwaardes, op de website van de RDW wordt dit uitgelegd. Is kort gezegd alleen nodig als de boot korter
is dan 20 meter EN sneller kan varen dan 20km. Langer dan 20 meter wordt het een groot schip en heb je gelijk te maken met veel meer regels e.d.

Deze link helpt je wellicht verder https://www.rdw.nl/vaartuig/kopen-en-verkopen/vaartuig-overschrijven

Schroom niet om je vragen te stellen, er is hier echt heel veel kennis aanwezig en een hoge bereidheid om te helpen.

Succes.
Gebruikers-avatar
Sapper_Morton

ligplaats: Barendrecht
info: Vennautic Confident 780
Sole Mini 29 V0

Berichtdoor L_u_c » 20 Aug 2026, 09:43

Hey Sapper,

Dankewel voor je bericht. Het bootje waarover ik het heb heeft totaal geen eigendomsdocumenten. Het is een stilgevallen project van een persoon die heel de zaak in de verkoop plaatst.

Ondertussen heb ik al gevonden (op het net) dat deze boot ook op een auctions site heeft gestaan zonder succes van verkoop. (misschien een reden van ontbrekende documenten ?)
Ik wil er zeker van zijn dat ik die boot op mijn naam kan krijgen zonder dat daar een hele hoop administratie bijkomt en dat het nog veel geld en tijd gaat kosten.
Heeft z'n boot een authentieke registratienummer zoals een auto dit heeft?

De boot is een killcruiser 530 met heel veel werk nog te doen. In principe geen probleem maar het moet wel volledig correct zitten. De persoon heeft de boot totaal gestript en begonnen aan de restoratie waarna na enkele jaren het project is stilgevallen.
Er gaat zeer veel tijd inzitten voor de wederopbouw van de boot met het nodige aan investeringen. Hierna uitkomen dat ik de boel niet ingeschreven krijg en geen BA verzekering kan krijgen heb ik het vlaggen aan zoals het wel zeggen.
In België zijn ze zeer streng op gebied van pleziervaartuigen.

Omdat mijn enthousiasme het een beetje heeft overgenomen van het gezond verstand om een boot te gaan opmaken om daarna lekker liggen te varen op de Maase plassen wil ik dit toch zeker weten vooraleer ik de boot aankoop.
De bedoeling is ook steeds de boot mee naar huis te nemen want ligplaatsen zijn zeer duur en schaars heb ik vernomen.
Met een boottrailer kan ik hem mooi thuis plaatsen wat mij dan toch weer wat euro,s spaart. Daarom ook de keuze voor zo type boot. Het is niet te groot en kan makkelijk getransporteerd worden.

Daarom mijn algemene vraag of er personen er zijn die in een gelijkaardige situatie hebben gezeten en de boot in België hebben ingeschreven zonder dat er eigendomsdocumenten aanwezig waren. Nederland blijkt toch wat af te wijken van regelgeving heb ik de indruk of ben ik mis ?
De verkoper gaf aan dat ik best terug onder een Nederlandse vlag zou varen maar daar ben ik toch niet heel zekers van dat dit zomaar kan of mag.

Alvast bedankt voor jullie aandacht.
L_u_c

ligplaats:
info:

Berichtdoor SjaakKonijn » 20 Aug 2026, 10:59

Volgens mij is bij een boot korter dan 20 meter en niet sneller varend dan 20 kmpu het enige bewijs van eigendom het aankoopbewijs.
SjaakKonijn

ligplaats: NL
info: Crescent 501 & Hooveld 850 OK

Berichtdoor Sapper_Morton » 20 Aug 2026, 11:01

Hoi Luc,

Je keuze om een opknapper te kopen in deze categorie is op zich begrijpelijk echter zie ik redelijk wat soortgelijke boten te koop staan en in een
goede staat (op het eerste gezicht dan) waar je gelijk mee aan de vaart kan. En een ligplaats is idd een zeldzaam goed. Ik heb geluk gehad maar
heb veel telefoontjes gepleegd voordat ik een ligplaats vond. Rondbellen is de moeite waard.

Ik wil er mee aangeven dat als je meer geld uitgeeft (opknappen kost ook een berg geld) heb je een boot in een betere staat en een die in Nederland
verkocht wordt. Los daarvan, ik durf met redelijke zekerheid te zeggen dat een Kilkruiser 530 niet geregistreerd hoeft te worden, tenzij hij sneller vaart
dan 20km. Mijn boot is groter maar kan max 14km en hoeft niet te worden geregistreerd.
Gebruikers-avatar
Sapper_Morton

ligplaats: Barendrecht
info: Vennautic Confident 780
Sole Mini 29 V0

Berichtdoor MarcoM » 20 Aug 2026, 14:40

In NL hoeft zo'n boot idd niet geregistreerd te worden. Weet niet of je als niet ingeschrevene in NL wel een boot kan registreren om onder NL vlag te varen

In Belgie volgens mij wel als de boot langer is dan 250 cm ofzo. De kilkruiser is 530 cm
Er zijn wel Kilkruisers met een typeplaatje wat je als rompnummer evt mss zou kunnen gebruiken.

Waarschijnlijk is je oog gevallen op die Gele....(gatenkaas spiegel...)
MarcoM

ligplaats:
info:

Berichtdoor heuvels » 20 Aug 2026, 17:40

Typische vraag om aan een AI te vragen..
https://gemini.google.com/app/e1dca9b63ffbeda4

Leesbaar voor iedereen?
Gebruikers-avatar
heuvels

ligplaats: SW Vlietland
info: Vechtkruiser 7,20 meter
STAATSIE

Berichtdoor Wolf1 » 21 Aug 2026, 10:22

Als het bootje korter is als 24M en en voor 1998 is gebouwd, hoefd er niet meer te zijn dan een factuur waarop verteld wordt dat er BTW betaald is !
Afbeelding
Take Care
AaKant@hccnet.nl
Gebruikers-avatar
Wolf1

ligplaats:
info:

Berichtdoor Berto » 21 Aug 2026, 10:40

Met een Kilkruiser 530 als projectboot zou ik dat wel aandurven om zonder wat voor een document dan ook deze te registreren als het een snelvarende boot wordt.

Zelf 2 ombouwprojecten gedaan waarvan niks bekend was, geen merk, geen type, geen facturen, geen typeplaatje of wat dan ook.
Van beide uiteindelijk het type kunnen achterhalen en beide zonder probleem kunnen registeren.

Blijft die langzaam varend dan is er helemaal niks aan de hand.
Berto

ligplaats: Zeewolde
info: Cigala & Bertinetti Royal Condor FuoriBordo van 1968, omgebouwd naar Center Console
Motor: Mercury 60pk EFI 2009

Berichtdoor SimondeDanser » 21 Aug 2026, 14:23

Berto schreef:Met een Kilkruiser 530 als projectboot zou ik dat wel aandurven om zonder wat voor een document dan ook deze te registreren als het een snelvarende boot wordt.

Zelf 2 ombouwprojecten gedaan waarvan niks bekend was, geen merk, geen type, geen facturen, geen typeplaatje of wat dan ook.
Van beide uiteindelijk het type kunnen achterhalen en beide zonder probleem kunnen registeren.

Blijft die langzaam varend dan is er helemaal niks aan de hand.

Voor NL heb je gelijk. Voor België volgens mij niet omdat je daar een boot zonder papieren niet geregistreerd krijgt. En aangezien dat daar verplicht is haal je je dan een enorm probleem op je hals.
SimondeDanser

ligplaats:
info:

Volgende

Terug naar Steigerpraat