Als student op een boot wonen in omgeving Amsterdam mogelijk

algemene discussies

Als student op een boot wonen in omgeving Amsterdam mogelijk

Berichtdoor jannnn44 » 16 Mei 2023, 16:39

Ik ben student (23) en momenteel aan het kijken naar stage mogelijkheden in Amsterdam. Nu ben ik aan het kijken om eventueel een kleine (relatief goedkope) boot aan te schaffen om op te kunnen wonen. Ik zie ook wel in dat het dan net geen kamperen zal zijn maar de voordelen (vrijheid, leuk, huurprijzen en sparen) maken het opzich wel iets om goed te overwegen.

Nu vroeg ik me vooral af of verblijf in havens over het algemaan mogelijk is en wat daar allemaal bij komt kijken. Verder gaat mijn vraag niet perse om het leefcomfort op een kleine boot aangezien ik wel bereid ben mijn leven eromheen aan te passen en de boot dan voornamelijk een slaapplek zal zijn. Het gaat me vooral dus om hoe hier wettelijk en vanuit de havenkantoren over het algemeen naar wordt gekeken.

De boot die ik nu op ogen heb is trouwens een zeeschouw van 7,5 meter en verder heb ik al wel wat ervaring met varen, zeilen en onderhoud.

Vriendelijke groet,
Jan
jannnn44
 
Berichten: 2
Geregistreerd: 16 Mei 2023, 16:00
ligplaats: -
info: -

Re: Als student op een boot wonen in omgeving Amsterdam moge

Berichtdoor Amersfow » 16 Mei 2023, 16:54

Nee mag niet
Gebruikers-avatar
Amersfow
 
Berichten: 1839
Geregistreerd: 27 Jan 2012, 10:49
ligplaats:
info:

Re: Als student op een boot wonen in omgeving Amsterdam moge

Berichtdoor McBoaty » 17 Mei 2023, 01:27

Ik ken genoeg mensen die (semi)permanent op hun boot wonen in een jachthaven, of bij een particuliere werf aan de kade, maar dan praat je meestal over een leuk formaat motorboot, zeg 10 meter ofzo.
Als je af en toe een weekje of een weekend weg bent van de boot kan niemand beweren dat je er echt permanent woont, en al helemaal niet als je ergens anders een postadres hebt.
Hangt ook van de welwillendheid van de haven of kade beheerders af.
Polaris 950 OKAK
Gebruikers-avatar
McBoaty
 
Berichten: 116
Geregistreerd: 10 Okt 2022, 09:37
ligplaats: De Klink
info: Polaris Marathon 950 OKAK

Re: Als student op een boot wonen in omgeving Amsterdam moge

Berichtdoor quichot » 18 Mei 2023, 08:49

Leuk idee!
Het mag uiteraard niet, maar zoals wij in Amsterdam zeggen, met niet-mogen zit de Weteringsschans vol.
Probleem lijkt me een plekje te vinden waar je met rust wordt gelaten door Waternet, want als je bijvoorbeeld in de Prinsengracht aan boord blijft slapen, heb je binnen een week handhavers langszij. Daar komt bij dat waar bootjes mogen liggen in het centrum, er geen meter kade meer vrij is.
Ik zou het daarom buiten het centrum zoeken. Richting West en Nieuw-West, Admiralengracht bijvoorbeeld.

Dan nog iets: hoe romantisch het ook lijkt in de zomermaanden, onderschat niet dat het in de winter afzien wordt. Dan wordt het al heel gauw niet leuk meer, los van de praktische bezwaren (ook zomers trouwens) met bijvoorbeeld afvoer toilet, en beschikbaarheid drinkwater. Je zult maar een griepje krijgen in de winter als het vriest. Dan wil je echt niet snachts klappertandend klooien met oliekacheltjes en bevroren drinkwater.
Steek daarom je licht op bij verenigingshavens rond de stad, waar ze een oogje dichtknijpen voor semipermanent verblijf. Dan heb je sanitaire walvoorzieningen en elektra bij de hand, die het leven aan boord een stuk makkelijker maken.
Wie vaart zit niet aan de grond.

Met schippersgroet, Guido
Gebruikers-avatar
quichot
 
Berichten: 3040
Geregistreerd: 25 Jan 2012, 10:41
Woonplaats: Amsterdam
ligplaats: wsv Swaenenburght Halfweg
info: motorbokschip Jonge Willem
H.Haring Wilnis 1910
20,56 x 4,10
verpl 40 ton
DAF dd575 1964
reg. varend erfgoed 2639

Re: Als student op een boot wonen in omgeving Amsterdam moge

Berichtdoor jannnn44 » 18 Mei 2023, 10:31

quichot schreef:Steek daarom je licht op bij verenigingshavens rond de stad, waar ze een oogje dichtknijpen voor semipermanent verblijf. Dan heb je sanitaire walvoorzieningen en elektra bij de hand, die het leven aan boord een stuk makkelijker maken.


Knijpen ze ook wel eens een oogje dicht bij jachthavens?
jannnn44
 
Berichten: 2
Geregistreerd: 16 Mei 2023, 16:00
ligplaats: -
info: -

Re: Als student op een boot wonen in omgeving Amsterdam moge

Berichtdoor quichot » 18 Mei 2023, 15:33

jannnn44 schreef:Knijpen ze ook wel eens een oogje dicht bij jachthavens?

Weet ik niet. Zal je moeten vragen. Maar commerciële jachthavens zijn niet goedkoop, en hebben geen trek in gelazer.
In onze verenigingshaven zien we permanente bewoning als voordeel: een beetje contrôle, zeker buiten het seizoen.
Wie vaart zit niet aan de grond.

Met schippersgroet, Guido
Gebruikers-avatar
quichot
 
Berichten: 3040
Geregistreerd: 25 Jan 2012, 10:41
Woonplaats: Amsterdam
ligplaats: wsv Swaenenburght Halfweg
info: motorbokschip Jonge Willem
H.Haring Wilnis 1910
20,56 x 4,10
verpl 40 ton
DAF dd575 1964
reg. varend erfgoed 2639

Re: Als student op een boot wonen in omgeving Amsterdam moge

Berichtdoor McBoaty » 19 Mei 2023, 22:35

jannnn44 schreef:Knijpen ze ook wel eens een oogje dicht bij jachthavens?


In de jachthaven waar ik heel lang gelegen heb waren een 2tal boten vrijwel permanent bewoont. De havenmeester had er geen probleem mee als ze de boot en directe omgeving maar netjes hielden, der schijn van pleziervaart ophouden zeg maar :)
Polaris 950 OKAK
Gebruikers-avatar
McBoaty
 
Berichten: 116
Geregistreerd: 10 Okt 2022, 09:37
ligplaats: De Klink
info: Polaris Marathon 950 OKAK

Re: Als student op een boot wonen in omgeving Amsterdam moge

Berichtdoor quichot » 22 Mei 2023, 09:58

Het zal er ook van afhangen in welke mate de boot redelijkerwijs bewoonbaar te noemen is. Ik kan me voorstellen dat in de ogen van een havenbeheerder een sloepje met een dekzeil daar niet onder valt. Ik denk niet dat die staan te juichen bij een veredeld soort daklozenbestaan.
Nu betreft het hier een schouwtje. Als daar een redelijke opbouw op staat met de meeste basale voorzieningen, zal dat makkelijker worden toegestaan.
Verder speelt je gedrag een rol: avond aan avond vrienden meebrengen, die al dan niet blijven slapen, wordt doorgaans niet op prijs gesteld.
Wie vaart zit niet aan de grond.

Met schippersgroet, Guido
Gebruikers-avatar
quichot
 
Berichten: 3040
Geregistreerd: 25 Jan 2012, 10:41
Woonplaats: Amsterdam
ligplaats: wsv Swaenenburght Halfweg
info: motorbokschip Jonge Willem
H.Haring Wilnis 1910
20,56 x 4,10
verpl 40 ton
DAF dd575 1964
reg. varend erfgoed 2639

Re: Als student op een boot wonen in omgeving Amsterdam moge

Berichtdoor Wouterh » 16 Jan 2024, 18:51

quichot schreef:Weet ik niet. Zal je moeten vragen. Maar commerciële jachthavens zijn niet goedkoop, en hebben geen trek in gelazer.
In onze verenigingshaven zien we permanente bewoning als voordeel: een beetje contrôle, zeker buiten het seizoen.


Hi Quichot,

Ik heb hetzelfde idee als Jan: ik wil vanaf april voor mijn stage op een boot in Amsterdam gaan wonen. Ik heb een boot op het oog (een Doerak van 7 meter), maar de haven is nu nog een probleem. Ik ben bij WV De Koenen gaan vragen en daar kreeg ik precies jouw antwoord te horen: een beetje extra controle wordt gewaardeerd. Is dat toevallig jouw vereniging? Het probleem waar ik mee zit is dat het me lastig lijkt op korte termijn lid te worden en een plaats te krijgen.

Met vriendelijke groet,
Wouter
Wouterh
 
Berichten: 2
Geregistreerd: 27 Dec 2023, 00:02
ligplaats:
info:

Re: Als student op een boot wonen in omgeving Amsterdam moge

Berichtdoor Wouterh » 16 Jan 2024, 18:53

McBoaty schreef:
In de jachthaven waar ik heel lang gelegen heb waren een 2tal boten vrijwel permanent bewoont. De havenmeester had er geen probleem mee als ze de boot en directe omgeving maar netjes hielden, der schijn van pleziervaart ophouden zeg maar :)


Hi McBoaty,

Ik heb hetzelfde idee als Jan (zie mijn reactie op Quichot). Welke jachthaven gaat het om?

Met vriendelijke groet,
Wouter
Wouterh
 
Berichten: 2
Geregistreerd: 27 Dec 2023, 00:02
ligplaats:
info:

Volgende

Terug naar Steigerpraat

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 17 gasten