De boot "garage"

algemene discussies

De boot "garage"

Berichtdoor ..... » 14 Jan 2014, 21:21

Bericht door Mathilde » zo 13 okt 2013, 11:49

Het kan gebeuren dat je werk aan boot uit moet besteden. Als boot beginner is de keus van reparateur meestal een gok.

In dit verhaal is de oude (50+) motor vervangen door een gereviseerde motor van zelfde merk, samen met bijna alles wat rond de motor zit. Een uitgebreidde klus.
Is het gebruikelijk dat na zo'n uitgebreidde operatie en eind controle en daarna nog een extra controle er toch nog problemen zijn?
En hoe lang is het gebruikelijk dat een boot wegblijft voor een controle?

Wat is de normale gang van zaken? (wat is het bovag nivo voor "boot garages")
.....
 
Berichten: 955
Geregistreerd: 06 Dec 2013, 22:12
ligplaats:
info:

Re: De boot "garage"

Berichtdoor Jan Huibers » 14 Jan 2014, 21:21

Bericht door Jan Huibers » zo 13 okt 2013, 16:04

1 ding is zeker.... Er zijn een hoop prutsers actief die zichzelf in de markt zetten als een zeer ervaren scheepsmonteur.

Voor een duidelijk oordeel moet je even specifieker zijn. Welke merk en type motor? En welke problemen... Nu is het gokken voor de forumleden
Gebruikers-avatar
Jan Huibers
 
Berichten: 1073
Geregistreerd: 11 Dec 2013, 20:23
Woonplaats: Leerdam
ligplaats: Heukelum
info:

Re: De boot "garage"

Berichtdoor vuuren1 » 14 Jan 2014, 21:21

Bericht door vuuren1 » zo 13 okt 2013, 19:03

Mathilde schreef:
Het kan gebeuren dat je werk aan boot uit moet besteden. Als boot beginner is de keus van reparateur meestal een gok.

In dit verhaal is de oude (50+) motor vervangen door een gereviseerde motor van zelfde merk, samen met bijna alles wat rond de motor zit. Een uitgebreidde klus.
Is het gebruikelijk dat na zo'n uitgebreidde operatie en eind controle en daarna nog een extra controle er toch nog problemen zijn?
En hoe lang is het gebruikelijk dat een boot wegblijft voor een controle?

Wat is de normale gang van zaken? (wat is het bovag nivo voor "boot garages")




Zoals Jan al heeft opgemerkt: Wees zoveel als mogelijk concreet en volledig in je informatie.
Dan kunnen we er misschien iets meer over zeggen.

Normaal gesproken kan een motorinstallatie na revisie / renovatie gewoon weer jaren probleemloos draaien.
Zo werkt dat in de beroepsvaart (professionele dieselbedrijven) uiteraard ook omdat ieder uur stilliggen geld kost.
Zou ook zo moeten zijn bij een professionele jacht reperateur.

Overigens is een revisie van een 50+ motor niet verstandig.
Groet, Hans van Vuuren
vuuren1
 
Berichten: 4662
Geregistreerd: 26 Dec 2011, 00:58
Woonplaats: Zwolle
ligplaats:
info:

Re: De boot "garage"

Berichtdoor Wim Niessen » 14 Jan 2014, 21:21

Bericht door Wim Niessen » zo 13 okt 2013, 21:08

Ik ben benieuwd wat de revisie van deze 50+ met alles er omheen gekost heeft.
En.....er zijn kennelijk grote verschillen tussen reviseren en reviseren (voorbeeld: ruilmotor Peugeot Indenor 45 PK, gereviseerd kost bij de een 2950 en bij de ader 4900 Euro)
Voor mij dan ook de vraag wat de revisie heeft ingehouden.
Wim Niessen
Wim Niessen
 
Berichten: 413
Geregistreerd: 31 Dec 2011, 12:44
Woonplaats: Leidschendam
ligplaats:
info:

Re: De boot "garage"

Berichtdoor ..... » 14 Jan 2014, 21:22

Bericht door Mathilde » zo 13 okt 2013, 23:56

Voor de duidelijkheid mijn vraag gaat over de gang van zaken.

In ons verhaal is een oude motor (verrotte koppakking, wiebelende zuigers) vervangen door een gereviseerde motor van zelfde type Mercedes OM636.
De boot is een stalen kajuitboot uit de jaren zestig. Al na een week na aanschaf stonden we voor de beslissing of meteen stoppen of meer investeren in de boot (les 1: een goedkope boten om te proberen of varendbezit goed bevalt, hebben zichtbare en onzichtbare gebreken, hoe mooi de boot er ook uitziet ). Wat ik zo her en der lees kloppen de bedragen die we hebben betaald voor vervanging van motor en vele randonderdelen.

Wat ik echter nergens iets over lees is of je in bijvoorbeeld hoog seizoen mag en kan eisen dat het dan en dan af moet zijn. En wat dan redelijk is als termijn.
Of hoe het zit met kinderziektes die een vervangen motor mee kan brengen.

We hebben garantie, maar door de traagheid van service staat het me inmiddels tegen die te eisen voor dingen die niet goed zitten. (want al die tijd zijn wij de boot kwijt terwijl we zelf nog flink moeten schuren ).
.....
 
Berichten: 955
Geregistreerd: 06 Dec 2013, 22:12
ligplaats:
info:

Re: De boot "garage"

Berichtdoor Wim Niessen » 14 Jan 2014, 21:22

Bericht door Wim Niessen » ma 14 okt 2013, 09:53

Wat je mag eisen van een leverancier wordt niet bepaald door de vraag of het nu hoog- of laag seizoen is.
Je maakt al dan niet duidelijke afspraken die al dan niet schriftelijk zijn vastgelegd. De leverancier hanteert hierbij (meestal) zijn eigen leveringsvoorwaaarden.
Je mag verwachten dat als je een ruilmotor door een bedrijf laat inbouwen, dat dit bedrijf van wanten weet en dat dit dus goed gebeurd.
Als klant/consument heb je je rechten. Er zit echter een groot verschil in tussen je recht hebben en je recht krijgen.
Ik zou eerst proberen zijn leveringsvoorwaarden te pakken te krijgen.
Als je vindt dat de leverancier in gebreke blijft dan adviseer ik je een brief te sturen met daarin vermelding van de gebreken en van een termijn van veertien dagen waarbinnen hij moet reageren en tevens een termijn waarbinnen hij moet zorgen dat de boel in orde is. Reageert hij hierop niet, dan een soortgelijke brief, maar dan aangetekend.
Let wel: alles valt of staat met de gemaakte afspraken en de leveringsvoorwaarden.
Heb je een rechtsbijstandverzekering, schakel deze dan in.
Wim Niessen
Wim Niessen
 
Berichten: 413
Geregistreerd: 31 Dec 2011, 12:44
Woonplaats: Leidschendam
ligplaats:
info:

Re: De boot "garage"

Berichtdoor Popeye » 14 Jan 2014, 21:22

Bericht door Popeye » ma 14 okt 2013, 12:09

In de laatste reactie van @Mathilde lees ik nog steeds niet wat er mis was, wat er gebeuren moest, en hoelang dat duurde. Met die onduidelijkheid kun je volgens mij nog steeds geen goede adviezen geven.

Wim Niessen schreef:
Als je vindt dat de leverancier in gebreke blijft dan adviseer ik je een brief te sturen met daarin vermelding van de gebreken en van een termijn van veertien dagen waarbinnen hij moet reageren en tevens een termijn waarbinnen hij moet zorgen dat de boel in orde is. Reageert hij hierop niet, dan een soortgelijke brief, maar dan aangetekend.
Let wel: alles valt of staat met de gemaakte afspraken en de leveringsvoorwaarden.
Heb je een rechtsbijstandverzekering, schakel deze dan in.




Ik lees wel over ongenoegen van @Mathilde, maar nog niet van een verstoorde relatie. Wanneer je bovenstaande dingen doet heb je die volgens mij wel. Ik zou eerst eens rustig met de verantwoordelijke man/vrouw van het bedrijf gaan praten, en uitleggen wat voor problemen je ondervind van de gang van zaken tot nu toe. Als dat niet helpt kun je altijd nog Wim zijn advies opvolgen.

Groet, Jack.
Homo sapiens non urinat in ventum
http://www.staverse-jol-aimee.nl/
Popeye
 
Berichten: 1710
Geregistreerd: 06 Feb 2012, 12:43
Woonplaats: Drenthe
ligplaats:
info: Verward, maar ongevaarlijk, behalve...........

Re: De boot "garage"

Berichtdoor Jan Huibers » 14 Jan 2014, 21:23

Bericht door Jan Huibers » ma 14 okt 2013, 13:52

@Matilde, over welke termijnen hebben we het? En over welke kinderziektes hebben we het?

Je kunt toch wel heel volledig zijn in het geven van alle info zonder de naam van de werf en de vestigingsplaats daarvan te noemen?
Gebruikers-avatar
Jan Huibers
 
Berichten: 1073
Geregistreerd: 11 Dec 2013, 20:23
Woonplaats: Leerdam
ligplaats: Heukelum
info:

Re: De boot "garage"

Berichtdoor Wim Niessen » 14 Jan 2014, 21:23

Bericht door Wim Niessen » ma 14 okt 2013, 16:05

Popeye schreef:
Ik lees wel over ongenoegen van @Mathilde, maar nog niet van een verstoorde relatie. Wanneer je bovenstaande dingen doet heb je die volgens mij wel. Ik zou eerst eens rustig met de verantwoordelijke man/vrouw van het bedrijf gaan praten, en uitleggen wat voor problemen je ondervind van de gang van zaken tot nu toe. Als dat niet helpt kun je altijd nog Wim zijn advies opvolgen.

Groet, Jack.




Uit de vraagstelling maak ik op dat er al het nodige gepasseerd is en tussen de regels door lees ik - misschien ten onrechte - dat de sfeer al redelijk troebel geworden is.
Neemt niet weg dat praten altijd kan en te verkiezen is, zelfs al is de relatie verstoord.
Wim Niessen
Wim Niessen
 
Berichten: 413
Geregistreerd: 31 Dec 2011, 12:44
Woonplaats: Leidschendam
ligplaats:
info:

Re: De boot "garage"

Berichtdoor vuuren1 » 14 Jan 2014, 21:23

Bericht door vuuren1 » ma 14 okt 2013, 20:31

Een leverancier moet binnen redelijke termijn problemen oplossen, die gelegenheid moet de consument hem geven.
Dat kan bv. 14 dagen zijn (afhankelijk van de omvang van het werk).
Zoiets kenbaar maken is met een aangetekend schrijven de beste manier.

Ik snap alleen niet dat iemand een motor van 60 jaar oud (dat is een MB OM-636) vervangt voor eenzelfde exemplaar.
De onderdelen zijn schaars en worden steeds duurder, deze actie is niet heel verstandig geweest.

Mijn ervaring:
Een oudere boot kopen (met een roze bril op) kost de meeste kopers daarna veel geld omdat men niet terzake kundig is bij het beoordelen van de aankoop.
De motor is het duurste onderdeel en in oude kruisers héél oud en slecht onderhouden.
Vaak hebben die oude Mercedesjes een taxi verleden; ze werden per container uit sloopauto's uit Duitsland gehaald en omgebouwd voor de argeloze bootjeskopers in de jaren 70.
Schoonspuiten, ombouwen en met lak overspuiten, dat noemen we niet gereviseerd maar 'geverfideerd".

Maar nu nog concreet: Wat is er precies allemaal met de motorinstallatie mis?
Dan is er mogelijk meer over te zeggen.
Groet, Hans van Vuuren
vuuren1
 
Berichten: 4662
Geregistreerd: 26 Dec 2011, 00:58
Woonplaats: Zwolle
ligplaats:
info:


Terug naar Steigerpraat

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 22 gasten