Dooi zet in, blijft alles drijven?

algemene discussies

Re: Dooi zet in, blijft alles drijven?

Berichtdoor vuuren1 » 12 Jan 2014, 23:06

Bericht door vuuren1 » vr 08 maart 2013, 21:19

Basher schreef:
Hoi lui.
Waarom plaatsen jullie niet een z.g.n. "blinde slang" (aan 1 uiteinde waterdicht) in de standleidingen?? Hoe dikker de pijp, hoe dikker de slang !
Vangt de ijsuitzetting ruimschoots op en voorkomt dat er massief ijs in de standpijp komt !
Slaapt wat rustiger als het gaat dooien.



Prima advies maar niet iedereen heeft nog verticale standpijpen die boven de waterlijn eindigen.
Tegenwoordig worden er veel messing of bronzen huiddoorvoeren gemonteerd met een kogelkraan, een tule en een (gewapende) slang met 2 klemmen.
Als daar een vorstwerend middel in zit (inclusief in de kogel) dan zit het onbeschermde gedeelte meestal nogal diep onder de waterlijn en daar vriest het niet zo snel.

Een blinde slang zou dan ook nog wel kunnen als er geen knie op de kraan zit en je de (eigenlijke) slang hoog genoeg kunt opbinden.
Ik heb bv. zelf 1 doorvoer met een knie omdat het niet anders kon, dan kan ik alleen vorstwerend middel vullen, tijdens het vullen de kraan sluiten en de boel van binnen goed inpakken.

En zo hebben we ook nog al eens te maken met watergesmeerde schroefasinstallaties met een waterschepje in het vlak.
Dat zit meestal vrij diep en pakken we ook weer in.
Groet, Hans van Vuuren
vuuren1
 
Berichten: 4662
Geregistreerd: 26 Dec 2011, 00:58
Woonplaats: Zwolle
ligplaats:
info:

Re: Dooi zet in, blijft alles drijven?

Berichtdoor broekie » 12 Jan 2014, 23:07

Bericht door broekie » ma 01 apr 2013, 06:08

Eerste rondje gevaren en wat kwam ik tegen

Afbeelding

Weet niet wat er gebeurd is, maar misschien hoor ik het nog.
Onderhoud is behoud
Gebruikers-avatar
broekie
 
Berichten: 2551
Geregistreerd: 25 Mrt 2012, 21:14
Woonplaats: Zevenhoven
ligplaats: Roelofarendsveen
info: Kotter 11,50 mtr. Bouwjaar 2014 refit 2021.

Re: Dooi zet in, blijft alles drijven?

Berichtdoor jeroenwd40 » 12 Jan 2014, 23:07

Bericht door jeroenwd40 » wo 01 mei 2013, 13:41

Wat voor soort materiaal huiddoorvoer kan ik het beste gebruiken in min stalen schip, ik kom zowel brons als messing tegen? ik lig alleen op zoet water. Verder zag ik laats in een stalen schip een huiddoorvoer van messing met een kogelkraan van messing, op de kogelkraan zat een slangpilaar van kunststof daarna zat een verdeelstuk met een uitgang naar de wierpot en een toevoer voor het toilet. Dit alles was in kunststof uitgevoerd, volgens de eigenaar allemaal kwaliteits kunststof wat normaal gebruikt word voor vijverpompen en dergelijke. Ik ben benieuwd of hier meer mensen weleens kunstof onderdelen toegepast hebben in een schip en wat de meningen hierover zijn.
jeroenwd40
 
Berichten: 78
Geregistreerd: 02 Jan 2012, 13:16
ligplaats:
info:

Re: Dooi zet in, blijft alles drijven?

Berichtdoor vuuren1 » 12 Jan 2014, 23:07

Bericht door vuuren1 » wo 01 mei 2013, 17:26

Kunststof is niet gebruikelijk en ik vraag mij af of de verzekering er mee instemt.
Op zoet water wordt meestal messing toegepast maar vergeet de kathodische bescherming niet.
Op zoet water zijn voldoende aluminium anodes goed.
Groet, Hans van Vuuren
vuuren1
 
Berichten: 4662
Geregistreerd: 26 Dec 2011, 00:58
Woonplaats: Zwolle
ligplaats:
info:

Vorige

Terug naar Steigerpraat

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 38 gasten