Ik moet zeggen dat ik wel altijd 3 vochtvreters van Bison in mijn boot neerzet, maar ik heb niets aan ventilatie openstaan, geen raam geen dakluik, niets. De vochtvreters lopen in een winterseizoen wel vol, maar verder heb ik nauwelijks last van vocht gelukkig.
Beter ventileren en die onzin weglaten. Je krijgt je schip niet potdicht. Commercieel is het wel een succes voor bison met de zg. navulling die je kan kopen.
Ook het kleine kacheltje de hele winter in de boot werkt averechts. Je creëert een temperatuur verschil binnen buiten wat condensatie oplevert, dus meer vocht.
Gebruik al jaren de korrels van de action. Kosten bijna niks en werken prima. En boot die een beetje open is of dicht , trekt vocht in de koude maanden. Maar elk beetje vocht wat ontstaat komt eerst bij de korrels voor ze je interieur bereiken. Wij laten al jaren matrassen , gordijnen en kussens gewoon aan boord. In de ak , de stuurhut en de roef komen ieder een bakje met 1 of 2 van die zakjes. Bakjes in het voorjaar vol water en de boot droog. Nooit vieze geur of schimmel op de boot.
Bij ons hetzelfde...... zonder vochtvreters. Het heeft echt geen zin. Je haalt zg vocht uit de lucht. Die lucht wordt door ventilatie voortdurend ververst met nieuwe lucht. De relatieve vochtigheid is exact gelijk met of zonder vochtvreters.
Maar ik begrijp dat als je een bakje water ziet onder de vochtvreter dat je denkt dat het werkt. Daar is de verkoop op gebaseerd.