hond onrustig tijdens varen

algemene discussies

hond onrustig tijdens varen

Berichtdoor aatv » 18 Mei 2026, 06:04

hoi allemaal, zoals jullie weten heb ik een woefboef en uiteraard moet ie mee op de boot als we gaan varen. het op de
boot zijn en ook overnachten vind hij niet erg maar varen vind ie minder en kan vervolgens zijn ei niet kwijt. voor mijn
vakantie vorig jaar vond ie varen maar zozo ging liggen maffen op de bank met de instelling van ik hoor het wel als we
weer terug zijn. toen ik een weekje met de boot weg was is ie onrustiger en zeurderiger geworden. nu wil ik hem niet
dagelijks vol duwen met pilletjes en vond via goegel een apparaatje dat relaxopet heet. dit werk middels geluidsgolven
waar dieren rustig van zouden worden. de meningen over de werking zijn verdeeld maar proberen kan geen kwaad he!
ding is best prijzig maar via MP wel te koop voor een prijs die je er altijd wel voor terug krijg. belangrijk is dat de hond
er een ruime periode voor krijgt er aan te wennen en het te associëren met rust en ontspanning. ik probeer het dus uit
en zal de bevindingen hier vermelden want er zijn ongetwijfeld mensen met honden die er ook last van hebben. je moet
natuurlijk wel geduld hebben en het opbouwen want het werkt niet gelijk als je het aanzet.

apparaat zou werken bij alle stress situaties dus ook vuurwerk ed. goegel zelf ook maar.

greetzz aat
invictus maneo
Gebruikers-avatar
aatv

ligplaats: wessem
info: Naam; Miladávi.
Kruiser 7,5 x 3 Mtr.
Ontwerp; Pieter Beeldsnijder.

Re: hond onrustig tijdens varen

Berichtdoor Jeroen 69 » 18 Mei 2026, 09:38

Heb je al geprobeerd om je hond flink moe te maken voordat je gaat varen? Niet alleen fysiek moe, maar ook voldoende mentale uitdagingen?
Pilletjes zou ik zelf niet zo snel doen. Ik heb begrepen dat ze daar uiteindelijk alleen maar onrustiger van kunnen worden. Door de pillen is de kans groot dat ze lichamelijk wel verslappen maar de angst wordt niet weggenomen.
Jeroen 69

ligplaats: Uitgeest
info:

Berichtdoor aatv » 18 Mei 2026, 10:57

hond is niet angstig maar gewoon onrustig omdat hij het varen gewoon niets vind en veel aandacht vraagt
die ik hem niet kan geven als ik aan het varen ben. in de haven aan de steiger wil ie soms zelf in de boot
liggen om te maffen terwijl ik gewoon op de steiger zit. nu is een tibetaanse terrier wel een hondje wat
duidelijk in alles zijn zin wil hebben. zeg ook dat het geen hond is maar een blafkat. een hond met allures
van een kat als het om zijn zin krijgen gaat haha. hoop voor hem dat het apparaatje werkt want anders
heeft ie mooi pech.

greetzz aat
invictus maneo
Gebruikers-avatar
aatv

Kruiser 7,5 x 3 Mtr.

Berichtdoor pascall » 18 Mei 2026, 13:49

Tja lastig, wij hebben een mauwwouw aan boord en dat gaat super, misschien nog ff wennen.

Mvg,

Pascal.
pascall

ligplaats:
info:

Berichtdoor heuvels » 18 Mei 2026, 15:17

Hmmm ik heb zelf geen hond maar zie er wel veel onderweg. Ze hangen graag met hun kop buitenboord of staan voorop te blaffen naar alles wat zwemt. In ieder geval hebben ze het snel warm en zoeken verkoeling in de wind. Misschien heeft hij een hekel aan trillingen onder het varen?
Gebruikers-avatar
heuvels

ligplaats: SW Vlietland
info: Vechtkruiser 7,20 meter
STAATSIE

Berichtdoor aatv » 18 Mei 2026, 15:35

och meneer kan zich flink aanstellen hoor als het niet naar zijn zin is maar hij zal ongetwijfeld de trillingen en het
motorgeluid niet fijn vinden. op de maasplassen vaar ik meestal heel rustig en dat ging tot vorig jaar goed. naar
een bestemming varen dan geef ik meer gas en daar begon hij wat lastig te zijn. ik doe mijn best het aangenamer
voor hem te maken maar hij zal er toch ook aan moeten wennen. werkt het apparaatje dan is dat meegenomen.
toekomstig ga ik me er wel mee bezig houden het motor geluid te temperen. het is niet super luid maar iets minder
mag voor mij ook. tibetaantjes zijn heel eigenzinnige hondjes met een sterke eigen wil maar das jammer voor hem
ik hou rekening met hem maar het gaat toch zoals de baas zegt en dat weet ie ook wel haha.

ander tips zijn uiteraard ook altijd welkom.

greetzz aat.
invictus maneo
Gebruikers-avatar
aatv

Kruiser 7,5 x 3 Mtr.

Berichtdoor stefan » 19 Mei 2026, 14:05

Ik ben nu onderweg terug van een maand Zeeland met onze 2 honden.
Die gaan al vanaf puppy mee varen dus weten eigenlijk niet beter.
Zeker op de heen en terugweg van en naar Limburg vaar ik een uur of 8 per dag.
‘s ochtends laat ik ze lang uit, goed moe en tussen de middag ergens bij een sluis ofzo even flink spelen etc en dan slapen ze de rest van de reis weer…
Als we aan het zeilen zijn op ruim water bv Oosterschelde en het golft echt dan hoeven ze soms ‘s avonds geen eten of er blaft er een zijn ontbijt weer terug, maar verder gaat het prima met de beesten!
stefan

ligplaats:
info:

Terug naar Steigerpraat