Advies plan van aanpak - 1e boot Gelderblom 680

algemene discussies

Advies plan van aanpak - 1e boot Gelderblom 680

Berichtdoor Dirica » 04 Feb 2026, 09:48

Dag allen,

Zie Even voorstellen - Mijn eerste boot.
Hier staan wat foto's van mijn Gelderblom 680

Ik heb gisteren even ruim de tijd genomen om alles in en rondom de boot te bekijken om zo tot een plan van aanpak te komen voor het komende vaarseizoen en de seizoenen nadien.
Dit is eigenlijk ook het moment geweest waar de twijfel enigszins toesloeg, want waar doe ik nu goed aan? Wat ik hebben kunnen constateren;
- De boot is goed vochtig in de kajuit & kuip. Dit heeft te maken met de verwaarloosde bootkap en de raamrubbers die bij sommige ramen lekken op de aansluiting van de rubbers bij elkaar.
- Als gevolg van de vochtige ruimtes zijn er bepaalde stukken hout iets beschimmeld en simpelweg aan vervanging toe. Dit is in principe zo gedaan en valt mee.
- Algeheel schilderwerk & lakken van het hout in de kajuit & kuip (normaal onderhoud).
- De motor (YM 9,9 pk 4t FT, 1992) heeft volgens de vorige eigenaar in 2024 een beurt gehad. Hier is geen bon van en moet ik maar van uitgaan. De motor start wel gelijk en loopt netjes.
- Het onderwaterschip heeft meerdere lagen AF. Idealiter zou deze opnieuw in de primer & AF moeten worden gezet.
- Verlichting doet het momenteel niet alsmede het toilet. De dieptemeter en de waterpomp van de wasbak doen het wel als ik deze aanzet.
Moet ik me even in verdiepen maar zie ook nergens een aansluiting voor walstroom. Hoe worden de accu’s nu opgeladen? Hoort enkel de motor dit te doen of moet er geregeld een druppellader aan?

Aangezien dit mijn eerste boot is en deze aan wal staat, heb ik geen idee wat de boot überhaupt doet in het water. Wellicht komen er nog meer zaken aan het licht de komende tijd.
De boot gaat in ieder geval eind September 2026 weer aan wal. Dan ben ik wat wijzer geworden en het idee is alles groter aan te pakken die winter.
Om alles nu maar gelijk te repareren brengt een zeer grote kostenpost met zich mee, is dat dan op dit moment wel zo verstandig om te doen? Het is niet dat er geen budget is. Ik wil echter voorkomen dat het een “nutteloze” of onverstandige investering is op dit moment.
Eerst maar lekker varen en kleine zaken aanpakken of gelijk volle bak uit de startblokken?
Wij zijn in ieder geval van plan om de komende seizoenen met de boot te gaan varen om zo ervaring op te doen naar een ander type/grotere boot.
Onze “droom” is eigenlijk altijd al een mooie ruime Doerak geweest. Maar goed, dit voor later.

Op basis van bovenstaande is mijn idee als volgt (jullie advies/suggesties zijn meer dan welkom!);

- Prioriteit zijn de lekke raamrubbers vervangen en het plexiglas (heel dof) te polijsten. De raamrubbers die niet lekken vooralsnog laten zitten.
- Dan de bootkap: Revisie is bij nader inzien zonde geld, kap is denk ik te ver heen. Beter is een geheel nieuwe kap wat een behoorlijke investering is op dit moment. Wat zouden jullie doen gezien mijn bovengenoemde verhaal?
Eventueel nog provisorisch maken en gewoon lekker varen dit seizoen met een verrotte kap is ook een mogelijkheid.
- Motor: ik zal zelf in ieder geval de olie verversen. Verder alles laten zoals het is en vanzelf kijken wat er gebeurt als deze van het voorjaar in het water ligt en vaart?
- Primer/Anti-fouling: het komende seizoen van April – September 2026 lekker varen in de huidige staat en alles opnieuw doen in de grote onderhoud ronde van 2026/2027 of toch alles nu al in de primer en nieuwe anti-fouling zetten.
- Prioriteit: Houten “rotte” delen vervangen in de kajuit. Dit is niet zo spannend en zal ik zoiezo doen.
Opnieuw lakken van alle houten delen gaat ook gebeuren de komende weken.

Ik zal de komende periode vast en zeker nog wel wat vragen hebben.

In ieder geval alvast bedankt voor jullie input/advies.

Groeten,
Dirica

ligplaats: Lage Zwaluwe
info: Gelderblom 680
9,9 PK Yamaha 4T FT

Re: Advies plan van aanpak - 1e boot Gelderblom 680

Berichtdoor peter jansen » 04 Feb 2026, 10:35

Beste Dirica,

ik zou je adviseren om eerst een de boot gewoon lekker fris te maken door alles schoon te maken. hierdoor zie je elk hoekje en gaatje en na een flinke schoonmaak kijk je er vast anders naar. ga eerst eens lekker een zomer genieten. als september ingepland staat om er weer uit te gaan dan overleeft de antifouling e.d. de zomer wel. Varen betekend bodem schoon houden! kleine lekkages aan de rubbers even tijdelijk afkitten met bijvoorbeeld acrylaatkit. dat hecht niet zo goed maar dicht het voor 1 zomer allemaal wel even af. Dan met een biertje en mooi weer eens rustig je plan maken. motoronderhoud uiteraard een no-brainer. altijd doen!

succes en veel plezier alvast. hopelijk verdwijnt de kou en nattigheid snel en kunnen we weer het water op!

gr peter
Gebruikers-avatar
peter jansen

ligplaats: Uitwellingerga
info: Project Para Siempre opgestart!

Berichtdoor Blacktoppie » 04 Feb 2026, 11:58

Ik zou ook zeggen boot opfrissen en eventuele lekkages verhelpej.. zoals ik in voorstellen zei rubbers vervangen stelt niet zo veel voor en zijn de kosten niet.

Lekke kap is wel een dingetje, over het algemeen zal je best wel eens in een regenbui terecht komen of na regen op de boot em het zou zonde zijn als alles onder water staat.
De ervaring is ook dan de dames het leuker vinden als alles wat droger blijft van binnen, of dat dan reparatie met een stuk ducktape, door stikken of een nieuwe kap word blijft je eigen keuze. Over het algemeen geeft het niet persee meerwaarde bij verkoop maar verkoopt het wel sneller met een nieuwe nette kap

Hier een aantal jaar terug ook mn kap laten repareren maar uiteindelijk toch 2 jaar later een nieuwe kap gekocht omdat het kapot bleef gaan.

Verder heb je daar in de regio een erg mooie omgeving om wat dagtochten / weekendjes weg te hebben..

Geniet ervan..
Curtevenne 830AK "Marana"
Beenhakker 4m "Betty"
Don't take life too serious, You'll never get out alive
Proud member of the NCS crew, Gebouw het uzelf!
Gebruikers-avatar
Blacktoppie

ligplaats:
info: Curtevenne 830 ak, Beenhakker 4m, met sabb 8h.

Berichtdoor heuvels » 04 Feb 2026, 13:14

mijn kuiptent is bijna op. de zeilmaker ziet er geen brood in om de tent nog eens door te stikken. ik heb een rol reparatietape gekocht waarmee ik slijtplekken dicht plak, ongeveer zelfde kleur als de tent. als ik aan de binnenkant plak zie je het bijna niet.
https://www.kuipersnautic.nl/nl/spinnak ... -rood.html

op de ritssluitingen laat de stiksel hier en daar los, beetje bisonkit op smeren en het is weer onder controle.

over een jaar of twee toch een nieuwe tent nodig, zit er nu een jaar of 15 op.
Gebruikers-avatar
heuvels

ligplaats: SW Vlietland
info: Vechtkruiser 7,20 meter
STAATSIE

Berichtdoor Dirica » 04 Feb 2026, 13:45

Bedankt allen.

Van het weekend alles goed schoonmaken, raamrubbers doen en de week erop krijgt de motor een onderhoudsbeurt incl. nieuwe impeller.

De kap krijg ik nog wel waterdicht voor komende zomer. Dan kan ik me hier rustig voor oriënteren.

Daarna snel het water op en genieten. Dan zien we erna wel wat er allemaal aan werkzaamheden nog op de agenda komt voor het nieuwe vaarseizoen.

Groeten,
Dirica

ligplaats: Lage Zwaluwe
info: Gelderblom 680
9,9 PK Yamaha 4T FT

Berichtdoor Pieterse » 04 Feb 2026, 18:15

Verstandige beslissing, heel veel mooie uren op het water. Een eigen bootje is toch een lekker gevoel.

Groet, John
Pieterse

ligplaats: Warmond ZH
info: Ligplaats Warmond
Pieterse 1050
75 pk Yanmar

Terug naar Steigerpraat