Klein jachtje (~6,5m) met verbruik van ~0,3ltr per km

algemene discussies

Re: Klein jachtje (~6,5m) met verbruik van ~0,3ltr per km

Berichtdoor Wolf1 » 01 Dec 2025, 14:11

Amersfow schreef:Btw, als ik naar de kromme van de Vetus M3.29 kijk, verbruikt die op 3200 rpm zo'n 205 gram per pk per uur. Dat was de max zei de inbouwer bij de proefvaart en dan vaart die 13km/h). Als ik dan doorreken kom ik bij 27pk op zo'n 4,6 ltr per uur, dat is 0,35 ltr per km. Valt me niet tegen. Over 50 uur zelf maar eens proberen (mag de eerste 50 uur niet meer dan ~2200 rpm).

Kan je berekening niet geheel volgen en hoop dan ook maar dat ze niet kloppen, (gaat wel hele hoge golven geven) mag hopen, dat het bootje toch dusdanig is gebouwd dat, dat laatste stukje vermogen inplaats van golven, ook nog wat snelheid geeft !
Afbeelding
Take Care
AaKant@hccnet.nl
Gebruikers-avatar
Wolf1

ligplaats:
info:

Berichtdoor Renegade » 01 Dec 2025, 15:48

Amersfow schreef: Als ik dan doorreken kom ik bij 27pk op zo'n 4,6 ltr per uur, dat is 0,35 ltr per km.

Foutje, ik moet nog van gram naar liters,en dan kom ik ook 4,65 liter.
Verder denk ik dat je het niet moet berekenen op kms maar op basis van uren.
Want al heb je maar 1 km tegenstroom of meestroom ,dan loopt je berekening er al naast.
Zou je nu op de IJssel varen,hoe wil je dan de kms per uur uitrekenenen?
Stromingteller aan boord?
Renegade

ligplaats:
info:

Berichtdoor Amersfow » 01 Dec 2025, 16:00

Ik kijk alleen naar SOG. En probeer het varen zo te plannen dat ik stroom mee vaart. Die kms zijn bonus.

Een stromingsmeter :o Das toch gewoon ongeveer het verschil tussen het log en de gps snelheid? Of wil je ook nog de wind impact apart? Op een zeilboot is dat leuke info. Daar wil je weten hoeveel knoop je zeilt. Op een motorboot hoef ik geen log.
Wat ik wel handig zou vinden is een verbruiks meter. Die zat OEM op dat mislukte VW Marine project, cool.
Laatst gewijzigd door Amersfow op 01 Dec 2025, 17:48, in totaal 2 keer gewijzigd.
Gebruikers-avatar
Amersfow

ligplaats:
info:

Berichtdoor Wolf1 » 01 Dec 2025, 17:17

Amersfow schreef:Ik kijk alleen naar SOG. En probeer het varen zo te plannen dat ik stroom mee vaart. Die kms zijn bonus.

Deze begrijp ik ook al niet Speed Over Ground is al snelheid inclusief bonus (negatief of positief) !
Afbeelding
Take Care
AaKant@hccnet.nl
Gebruikers-avatar
Wolf1

ligplaats:
info:

Berichtdoor Renegade » 01 Dec 2025, 18:24

Amersfow schreef:En probeer het varen zo te plannen dat ik stroom mee vaart.

Dat zal dan op de IJssel nooit iets worden,want daar heb je altijd in dezelfde richtig tegenstroom.
En op de Lek tot ongeveer Vianen zul je dan de getijden van Rottjeknor moeten aanhouden ,wil je meer of minder tegenstroom hebben.
En wat bonus kms zijn is mij niet duidelijk.
Zijn die van AH? :lol:
Renegade

ligplaats:
info:

Vorige

Terug naar Steigerpraat