Geen koelwater uit de uitlaat

brandstof pomp filter tank ontluchten dynamo smeerolie druk meter

Geen koelwater uit de uitlaat

Berichtdoor Amersfow » 25 Okt 2025, 06:58

Wilde gisteren mijn Drammer 700 naar huis varen, maar dat viel tegen, hij ligt weer terug op de vertrekplek. Probleem is koeling, veel te weinig water uit de uitlaat (dacht bij vertrek dat wat eruit kwam wel voldoende was, maar helaas, na 2 km ofzo ging het koelwater alarm). Hele dag aan het knoeien geweest, ook Botenwacht is erbij geweest, maar zonder resultaat. Bootje heeft heel lang stil gelegen. De Vetus M3.10 heeft weinig gelopen; urenteller geeft 67 uur aan maar dat zal wel niet kloppen, wellicht is er een nieuwe TT in gekomen een keer).

De route:

- de aanzuigkorf was verdacht; er kwam weinig water doorheen. Ben toen het water in gegaan, heb met een schroevendraaier alle gleuven schoongemaakt. Nu geeft die heel fors water; daar was dus een probleem dat opgelost is.
- wierpot schoon en luchtdicht; heb ook geprobeerd die over te slaan door de slang naar zeewaterpomp rechtstreeks op de huiddoorvoer aan te sluiten, haalt niets uit.
- slang naar zeewaterpomp is helemaal schoon.
- impeller was goed, maar toch een nieuwe in gedaan.\

Hiermee nog steeds maar een paar druppels uit de uitlaat.

Verdacht:
- de zeewaterpomp
- impeller was vernieuwd voordat ik de aanzuigkorf schoon had, zou met het proefdraaien (paar keer inclusief 3000 rpm) de impeller weer stuk kunnen zijn?
- slang van zeewaterpomp naar warmtewisselaar
- warmtewisselaar
- slang van warmtewisselaar naar uitlaat injectiebocht.

Ik ben op zoek naar tips, en naar iemand die dit voor mij kan nakijken en fixen, boot ligt in Amsterdam.
Gebruikers-avatar
Amersfow

ligplaats:
info:

Re: Geen koelwater uit de uitlaat

Berichtdoor pascall » 25 Okt 2025, 07:11

Het is geen rocket science, gewoon stap voor stap het koelwater tracé doorlopen, waar je bent gestopt verder gaan.
Neem dus eens een kijkje in de warmtewisselaar.

Mvg,

Pascal.
pascall

ligplaats:
info:

Berichtdoor broekie » 25 Okt 2025, 07:18

Na de zeewaterpomp de opbrengst controleren. Dan weet je of deze goed werkt of niet.
Nieuwe impeller zegt niet alles. Versleten pomphuis kan ook een oorzaak zijn.
Onderhoud is behoud
Gebruikers-avatar
broekie

ligplaats: Roelofarendsveen
info: Kotter 11,50 mtr. Bouwjaar 2014 refit 2021.

Berichtdoor Amersfow » 25 Okt 2025, 07:28

De pijpenbundel in de warmtewisselaar komt bij de Vetus warmtewisselaar naar voren :-( , dus moet eerst de dynamo eruit. Ik zie dat zelf eigen allemaal niet zitten dat te doen. Het is allemaal dramatisch krap ingebouwd. Ze dachten wellicht, de motor is zo groot, dus maken we een kast die overal 3cm groter is, dan past het en dan zoekt de eigenaar het verder maar uit.
Gebruikers-avatar
Amersfow

ligplaats:
info:

Berichtdoor pascall » 25 Okt 2025, 08:27

Dat is bij vele motoren hoor.
Ze ontwerpen zo dat het een compacte motor is, ik moet het injectiespunt verwijderen om het deksel van de warmtewisselaar te verwijderen.
Dynamo demonteren stelt niets voor, twee boutjes en hij is los, de bedrading kan je waarschijnlijk laten zitten.
Eigenlijk zijn dit handelingen die een ieder zou moeten kunnen uitvoeren als je met een boot opstap gaat.
Anders ben je wel heel erg afhankelijk van derden zoals reddingsmaatschappij .
Je kan weinig verkeerd doen, je leert er van!
Een nieuw pakkinkje voor het afdichten van de warmtewisselaar is aan te raden.
Ziet je er tegenop op de boel te demonteren kan je ontkalker in het koelsysteem toevoegen en een tijdje laten staan, is speciaal voor dit doel te koop in de handel.
Maar lost alleen kalk op en geen andere vervuiling die een mogelijke verstopping veroorzaken.

Mvg,

Pascal.
pascall

ligplaats:
info:

Berichtdoor Amersfow » 25 Okt 2025, 08:28

ok, bedankt!
Gebruikers-avatar
Amersfow

ligplaats:
info:

Berichtdoor pascall » 25 Okt 2025, 08:44

Wat je ook nog kan proberen is de slang van het injectiespunt op de uitlaat loskoppelen.
Sluit een waterslang van de wal aan op de slang die je hebt loskoppelen van het injectiespunt op de uitlaat.
Koppel de slang los op de zeewater pomp en zet de kraan open.
Je (pompt) er nu water door in tegengestelde richting.
Als het goed is komt er water uit, mogelijk met enige vervuiling die de boel verstopt.
Zo kreeg ik er twee afgebroken schoepen uit van de inpeller
Komt er geen water uit dan weetje waar je moet zoeken.
Mvg,

Pascal.
pascall

ligplaats:
info:

Berichtdoor Amersfow » 25 Okt 2025, 09:12

De uitdaging is dat de boot verstoken van alles midden in Amsterdam ligt, je hebt daar geen enkele faciliteit. Heb nu een bedrijf gevonden die de boot uit het water gaat kranen en dan naar hun werkplaats gaat brengen, einde zelfwerkzaamheid :o
Gebruikers-avatar
Amersfow

ligplaats:
info:

Berichtdoor pascall » 25 Okt 2025, 09:55

Dat is wel heel drastisch.
pascall

ligplaats:
info:

Berichtdoor Amersfow » 25 Okt 2025, 10:11

Tja, heb ook een andere boot op de helling waar ik aan moet werken. En mij uurtarief is heel wat hoger dan wat ik daar moet betalen, heb een haat/liefde verhouding met boten. ;)
Gebruikers-avatar
Amersfow

ligplaats:
info:

Volgende

Terug naar Voortstuwingstechniek Diesel inboard