Anti bacterie groei middel - welke?

brandstof pomp filter tank ontluchten dynamo smeerolie druk meter

Anti bacterie groei middel - welke?

Berichtdoor Hooveld960 » 24 Okt 2025, 13:50

Wat is nu een goed middel of misschien zelfs wel het beste middel om aan de diesel toe te voegen om bacteriegroei tegen te gaan?
Groeten Jan
==========
Hooveld960
==========
Gebruikers-avatar
Hooveld960

ligplaats: Jutrijp
info:

Re: Anti bacterie groei middel - welke?

Berichtdoor Renegade » 24 Okt 2025, 14:47

Hooveld960 schreef:Wat is nu een goed middel of misschien zelfs wel het beste middel om aan de diesel toe te voegen om bacteriegroei tegen te gaan?

Het beste middel is GEEN middel,en je tank volhouden tot de rand,zodat er geen vocht bij kan.
Water is de grootste boosdoener.

En de fout die velen maken ,is nu om er nog gauw effe wat bij te doen.
Dat heeft totaal geen zin,want het produkt vermengd zich niet.
De beste methode is ,als je er toch iets bij wil doen ,is eerst toevoeging erin, en dan tanken.
Dan kan het spul zich mengen met de diesel.
Vooral bij en bootje is dat belangrijk,want tijdens het varen ligt de brandstof stil in de tank,tenzij je het IJsselmeer regelmatig oversteekt met windkracht 5.
Dan schommelt de boot lekker ,en blijft de brandstof met toevoeging in beweging.
Gebeurd dat niet ,dan zakt het spul naar de bodem ( s.g. is verschillend van Diesel)
Bij een voertuig heb je dat niet,daar is de brandstof regelmatig in beweging.
Renegade

ligplaats:
info:

Berichtdoor Blacktoppie » 24 Okt 2025, 15:12

Hier op de rivieren kan het anders ook aardig klotsen hoor, is het niet van de wind dan is het wel van de beroeps en de speedboten.

En volhouden is natuurlijk een utopie... hier vind je niet op elke hoek een pompstation
Curtevenne 830AK "Marana"
Beenhakker 4m "Betty"
Don't take life too serious, You'll never get out alive
Proud member of the NCS crew, Gebouw het uzelf!
Gebruikers-avatar
Blacktoppie

ligplaats:
info: Curtevenne 830 ak, Beenhakker 4m, met sabb 8h,
Schippersvlet 4m, met Petter Paz1

Berichtdoor heuvels » 24 Okt 2025, 15:33

Ik heb mijn tank nu afgetankt met HVO diesel, men claimt dat dat dat bacterievrij is...
Maar de belangrijkste overweging is dat dit nagenoeg geurloos is. Zegt men...
Gebruikers-avatar
heuvels

ligplaats: SW Vlietland
info: Vechtkruiser 7,20 meter
STAATSIE

Berichtdoor Renegade » 24 Okt 2025, 19:02

heuvels schreef:men claimt dat dat bacterievrij is...

Mooie rare claim.
Want er is geen diesel waar standaard een bacterie meekomt bij de produktie. :lol: :lol:

HVO=Hydrotreated Vegetable Oil.
Oftewel hernieuwde brandstof uit o.a. afgewerkte patat olie.
Dan maar liever GTL.
Dat heeft niks met afgewerkte plantaardige troep te maken.
Renegade

ligplaats:
info:

Berichtdoor Calidris » 26 Okt 2025, 08:52

Renegade schreef:

HVO=Hydrotreated Vegetable Oil.
Oftewel hernieuwde brandstof uit o.a. afgewerkte patat olie.
Dan maar liever GTL.
Dat heeft niks met afgewerkte plantaardige troep te maken.

Jammer dat je je niet beter inleest. Als je het over FAME hebt (= bio zooi toevoeging) heb je 100% gelijk! Dat voldoet ook niet aan de EURO-VI norm en brengt veel schade toe aan systemen.
HVO is volledig opnieuw geraffineerde dieselsoort, zonder de nadelen van FAME. GTL en HVO zijn in houdbaarheid en gebruikseigenschappen vrijwel gelijk en in niets vergelijk baar met FAME.
Ik vaar nu ruim 5 jaar op HVO100 (tanken aan de weg!) en heb de tank nooit helemaal vol: geen bacterie zooi en geen condens in het Racor filter. Wij varen veel op ijsselmeer, wad en soms zee, dus klotsen doet het wel.
Voordeel van HVO100 is dat je pakkingen weer wél opzwellen.

Rapport van TNO:
https://publications.tno.nl/publication ... R10847.pdf

DE MENS LIJDT HET MEEST, DOOR HET LIJDEN DAT HIJ VREEST
Laatst gewijzigd door Calidris op 26 Okt 2025, 09:06, in totaal 1 keer gewijzigd.
Einstein:
Twee dingen zijn oneindig, het universum en de domheid van mensen, maar over het universum ben ik niet helemaal zeker...

Ongevraagd Advizeur...
Gebruikers-avatar
Calidris

ligplaats: Nijedinges
info: Westerly Konsort Duo

Berichtdoor Calidris » 26 Okt 2025, 09:05

Renegade schreef:Het beste middel is GEEN middel,en je tank volhouden tot de rand,zodat er geen vocht bij kan.
Water is de grootste boosdoener.

https://zeilersforum.nl/index.php/forum ... =25#398392

Het gedurende een winter dus niet meer dan een borrelglaasje in een grotere tank.

Van mij mag iedwereen zijn tank volhouden, maar strikte noodzaak is het dus niet. De tank isoleren helpt beter, maar dat is ongebruikenlijk.
Einstein:
Twee dingen zijn oneindig, het universum en de domheid van mensen, maar over het universum ben ik niet helemaal zeker...

Ongevraagd Advizeur...
Gebruikers-avatar
Calidris

ligplaats: Nijedinges
info: Westerly Konsort Duo

Berichtdoor kajoe » 26 Okt 2025, 13:22

water en condens is niet alleen van deze tijd ,ook met de gasolie vroeger kwam het fiks voor toen nog geen toevoegingen we peilden iedere keer op water dit was dus op een bunkerschip /boot en vaak kwam het voor dat er wat water in stond wel wat lastig wand je kon het er niet zomaar uit krijgen maar toen was een beetje niet zo erg de klanten die laadde toen meest tussen de 500lt en 25 ton en viel het niet zo op werd het teveel tja dan moest je het er uit zuigen lange pijp met slang en her schip scheef pompen en bij de zuigkorven er uit zuigen .
maar dan moest het al minstens 10 cm hoog staan en dan zat er nog een waterfilter in het filter voor de aflevering meter .
nu heb je dan die troep van schimmel en aangroeiingen door dat groen gedonder dat de groene partijen er indertijd iedereen opgelegd heeft .
en dat kan een hoop troep geven ik zelf gebruik dus ook de chemicaliën die er voor zijn en dan wel iets meer dan voorgeschreven en tot op heden nog geen troep in de filters gevonden en de boor lgt meestal de winter door met halve tanks .
kajoe

ligplaats: terherne
info:

Berichtdoor heuvels » 27 Okt 2025, 12:00

Calidris schreef:Ik vaar nu ruim 5 jaar op HVO100 (tanken aan de weg!) en heb de tank nooit helemaal vol: geen bacterie zooi en geen condens in het Racor filter. Wij varen veel op ijsselmeer, wad en soms zee, dus klotsen doet het wel.
Voordeel van HVO100 is dat je pakkingen weer wél opzwellen.
En hoe is jouw ervaring met de diesellucht? De spullen bij ons aan boord gaan na verloop van tijd behoorlijk naar diesel ruiken, en bij voor de wind uit varen zit je soms tijden in je eigen diesel uitlaatgassen. Ik hoop dat het allemaal een stuk minder is met HVO, volgend jaar ga ik er echt mee varen.
Gebruikers-avatar
heuvels

ligplaats: SW Vlietland
info: Vechtkruiser 7,20 meter
STAATSIE

Terug naar Voortstuwingstechniek Diesel inboard