Hoger in toeren 1.5 BMC met Cav DPA Pomp

brandstof pomp filter tank ontluchten dynamo smeerolie druk meter

Hoger in toeren 1.5 BMC met Cav DPA Pomp

Berichtdoor timloon » 12 Okt 2025, 16:23

Beste schippers,

Ik heb sinds kort een stalen kruiser met een 1.5L 4 Cilinder BMC diesel.

Tijdens het varen ging de motor uit zichzelf hoger in toeren draaien. Na inspectie dacht ik eerst dat het aan het brandstofsysteem lag. Ik heb het complete systeem opnieuw aangelegd en ontlucht.

Echter bij starten ging hij nogsteeds op hol. “Runaway” gedrag. Gaskabel gedemonteerd van de injectiepomp. En bij voelen aan de hevel voel ik totaal geen weerstand. Alleen op de laatste 5MM naar vol gas voel ik de interne veer. Vermoedelijk blijft de interne regelaar in de pomp hangen op “Vol gas”. Nu is de pomp in oude staat en heb ik een gereviseerd exemplaar op de kop kunnen tikken.

Is er wellicht iemand die mij kan helpen met het monteren van de injectiepomp? Ik heb niet veel ervaring met zo’n klusje op een 1500BMC. De boot ligt in Sneek. Ik vrees dat ik de interne regelaar niet vrij krijg zonder de pomp los te halen/te vervangen.

Wat foto’s:
https://ibb.co/YBLr7jqx
https://ibb.co/VpzZkTt8

Groetjes,

Tim
timloon
 
Berichten: 6
Geregistreerd: 29 Sep 2025, 19:33
ligplaats:
info:

Re: Hoger in toeren 1.5 BMC met Cav DPA Pomp

Berichtdoor eagle » 12 Okt 2025, 21:57

CAV DPA pomp, met hydraulische regelaar (geen centrifugaalgewichtjes..).
In de kop zit een vertikale plunjer, veerbelast; die regelt de hoeveelheid.
Hij wordt gestuurd door enerzijds de veer, richting "meer". en anderzijds de druk van de schottenpomp, die toerenafhankelijke druk levert, richting "minder". Dit laatste is de terugkoppeling.
Zeer gevoelig voor lucht; Toeren stijgen dan doordat de terug(tegen)koppeling niet meer stabiel is. Kan marginaal zijn: toerenverhoging, geen rookvorming (waarschijnlijk).
Of geheel geen: toeren schieten ongecontroleerd omhoog; gevaar!! Veel rook! Komt eigenlijk alleen voor bij mechanisch probleem met de regelschuif (vuil), of na langdurende stilstand..

Als er een andere pomp op komt, moet die afgesteld zijn voor deze motor! (rookpunt)

Gr, Eagle
eagle
 
Berichten: 1099
Geregistreerd: 30 Apr 2012, 17:04
ligplaats:
info:


Terug naar Voortstuwingstechniek Diesel inboard

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 13 gasten