Samofa SH 85 F brandstof pomp verwijderen

brandstof pomp filter tank ontluchten dynamo smeerolie druk meter

Samofa SH 85 F brandstof pomp verwijderen

Berichtdoor henkvd » 04 Sep 2025, 17:53

Bericht kwam binnen in mijn imbox:

Bericht geplaatst door: Ron Bloem

Hallo ik ben Ron nieuw hier en kom uut Twente en heb een probleem met een Samofa SH 85 F wat ik hier graag wil voorleggen.
Onlangs een Hatz E85 na ong 30 jaar aan de praat gemaakt. Er kwam geen diesel dus moest de pomp een Bosch PFR1K eruit omdat de plunjer er vast in zat. Deze pomp had ik na het losdraaien van de leidingen en drie m8 moer zo uit de motor zonder problemen.
Bij de Samofa wat fam is van de Hatz krijg ik m een halve cm naar boven verder wil niet. Hij blijft ook niet 'hangen' op de draadeinden. Heeft of herkent iemand dit probleem? Kan het zijn dat er iets klemt verbogen of getordeerd is?
Bij het slingeren hoor ik geen verontrustende geluiden en motor heeft goede compressie.
Ik zou het echt waarderen als iemand iets weet of info heeft.
Alvast bedankt.
Groet Ron
henkvd
Beheerder

ligplaats: Almere
info:

Re: Samofa SH 85 F brandstof pomp verwijderen

Berichtdoor Wolf1 » 04 Sep 2025, 19:21

henkvd schreef:Bericht kwam binnen in mijn imbox:

Bericht geplaatst door: Ron Bloem
Bij de Samofa wat fam is van de Hatz krijg ik m een halve cm naar boven verder wil niet. Hij blijft ook niet 'hangen' op de draadeinden. Heeft of herkent iemand dit probleem? Kan het zijn dat er iets klemt verbogen of getordeerd is?
Groet Ron

Ron, ik zou het moeten weten, maar m'n geheugen laat me even in de steek.
Het is iets met de regelstang.
Het toeren verstelhandel onder de nokkenas spant een veer, die de gewichten in het nokkenas tandwiel naar binnen trekken.
Je probleem zit in het verbinding stangetje van de gewichten naar de regelstang van de pomp !
Maar moet nog wel een boekje van zo'n ding hebben, hoop dat, dat het geheugen helpt, even geduld we gaan zoeken.
Afbeelding
Take Care
AaKant@hccnet.nl
Gebruikers-avatar
Wolf1

ligplaats:
info:

Re: Samofa SH 85 F brandstof pomp verwijderen

Berichtdoor eagle » 06 Sep 2025, 20:00

Dit verschijnsel doet zich vaak voor bij zg insteekpompen.

De pomp past in een ronde boring in het blok. onder de pompflens liggen vulringen, die het inspuitmoment mede bepalen.
Aan de ingangszijde, waar de banjo zit, zit opzij de zg regelstang, een tandheugel die de plunjer kan verdraaien om de opbrengst te wijzigen. Die stang wordt verschoven door de regelaar, via de regelaar-arm. Daartoe is er een pennetje aangebracht, dat zijdelings uitsteekt. De bovenzijde van de regelarm heeft een gaffel, waarin het pennetje valt.
De lengte van het pennetje valt buiten de diameter van de boring in het blok. Daarom is er een uitsparing in de boring gefreesd, waar het pennetje
doorheen kan als het er precies onder staat!
Bovendien moeten de shims los zitten, en naar boven kunnen.
Om de pen onder de sleuf te krijgen, moet hij door de regelarm in die stand worden gebracht: Beweeg de toerenhandel, en luister goed; het is hoorbaar als de arm tegen de roetpunt- aanslag stuit. Zoek dat punt op, en beweeg daarna de toerenhandle ca 10 a 15 mm terug, en beur de pomp eruit; de shims komen mee..

Gr, Eagle
eagle

ligplaats:
info:

Terug naar Voortstuwingstechniek Diesel inboard