Motor start niet meer na lange tijd draaien

brandstof pomp filter tank ontluchten dynamo smeerolie druk meter

Re: Motor start niet meer na lange tijd draaien

Berichtdoor eagle » 03 Sep 2025, 15:29

Om storing in de brandstoftoevoer (waaronder vapourlock) uit te sluiten:

In die gevallen waarbij de motor niet aanslaat, maar wel goed tornt; Torn wat langer, wacht dan, tot op basis van ervaring, de motor wel weer zal aanslaan; start de motor, en let meteen op de uitlaat:

Komt er meteen na aanslaan een behoorlijke roetpluim, die spoedig weer over is: Indien Ja; Geen brandstofprobleem; Er werd ingespoten tijdens tornen, maar geen verbranding; die brandstof verzamelt zich op de zuigers, in de holtes daarvan. Dan, later, als hij wel aanslaat, zit er Veel te Veel diesel in de cilinders; die verbrandt dan in Een keer, maar met veel te weinig zuurstof, dus een flinke roetpluim!
Zoek de oorzaak in slechte ontbrandingscondities: Te lage compressie (??) , te lage compressie- eindtemperatuur tgv te laag torntoerental: Klemt er iets, motor/zuiger/keerkoppeling? check dmv handtornen. Startmotorprobleem; Een van de borstels (4) klemt, bendix maakt te korte slag om de schakelaar van het relais geheel aan te drukken (veertje) bij een Raris-Rhone is de slag instelbaar.. Spanning te laag: Accu, losse kontakten in +30 of in massa-31

Geen roetpluim? Dan werd er ook niet ingespoten tijdens het tornen.... Vapourlock; Koel de leidingen dicht langs de motor en bij de opvoerpomp met een natte doek. Als bij het starten de motor meteen heel even lijkt te starten maar dan meteen afslaat; check drukstiftje van de opvoerpomp in het blok. Als er een ontlucht-handpompje op het groffilter zit, deze bedienen tijdens het starten..

Nou, ik wil er geen monteurs kursus van maken, maar eea kan je op een spoor brengen..

Ps; Weet je wel wat een shunt is??

Gr, Eagle
eagle

ligplaats:
info:

Berichtdoor Wolf1 » 03 Sep 2025, 18:43

Kees, bedankt voor je feiten lijst, je heb er meer gevonden dan ik, maar ben er ook nog niet aan toe.
Mark is bezig zijn bedrading te ontwarren om zijn shunt te vinden, ik vind dat belangrijk om de status van de accu onder verschillende omstandig heden te kunnen vaststellen en om te zien wat dynamo nu werkelijk doet !

Eagle, ook jij, bedankt voor je bijdrage, de uitlaat, belangrijk punt voor verdere diagnose, maar we zijn op dit moment bezig, inzicht te krijgen wat er moet gebeuren om de indunor in alle omstandigheden met de startmotor een min. starttoerental te laten draaien
.
Afbeelding
Take Care
AaKant@hccnet.nl
Gebruikers-avatar
Wolf1

ligplaats:
info:

Berichtdoor Wolf1 » 04 Sep 2025, 15:33

Mark, ik denk dat ik sneller ben dan jij, naar ik hoop is het deze, er is ook nog een uitvoering zonder shunt maar dan is het een mA meter.
Afbeelding
De leverancier begrijpt er ook niet veel van, want de verbindingen van de shunt naar de meter kunnen dunne draden zijn, gaan alleen maar mV door, hoeveel wordt door de leverancier niet opgegeven !
Het ding kan met verschillend grote shunts geleverd worden zou in jou geval de grootste moeten zijn 100A.
Moet wel in de min van de accu gemonteerd zijn met aan de andere kant alle verbruiker min's, met de B- van de dynamo, uitgezonderd de startmotor ! Vraag me wel af of dit met jou startmotor uitvoerbaar is.
De gele draad is me ook nog niet duidelijk, maar daar komen we nog wel uit, als we hier mee doorgaan, voor wat je er voor betaald hebt kan het nooit veel zijn.
Als we het niet werkend krijgen zal je misschien eens na moeten denken over een Victron accu conditie meter (BMV)
Lijkt me op dit moment een stuk belangrijker als een startmotor revisie.
We hopen met z'n alle snel iets van je ontdekkingsreis te vernemen.

Als ik het zo terug lees, maak je geen illusies, ben van nature niet zo lief, wordt hiertoe gedwongen door jullie moderator !
Afbeelding
Take Care
AaKant@hccnet.nl
Gebruikers-avatar
Wolf1

ligplaats:
info:

Berichtdoor eagle » 04 Sep 2025, 17:05

Koop een Stroomtang:

Conrad: Voltcraft VC-523 , oa DC amps max 400 A Opruiming; €59,99

Gr, Eagle
eagle

ligplaats:
info:

Berichtdoor pascall » 04 Sep 2025, 17:49

Wolf1 schreef:Mark, ik denk dat ik sneller ben dan jij, naar ik hoop is het deze, er is ook nog een uitvoering zonder shunt maar dan is het een mA meter.
Afbeelding
De leverancier begrijpt er ook niet veel van, want de verbindingen van de shunt naar de meter kunnen dunne draden zijn, gaan alleen maar mV door, hoeveel wordt door de leverancier niet opgegeven !
Het ding kan met verschillend grote shunts geleverd worden zou in jou geval de grootste moeten zijn 100A.
Moet wel in de min van de accu gemonteerd zijn met aan de andere kant alle verbruiker min's, met de B- van de dynamo, uitgezonderd de startmotor ! Vraag me wel af of dit met jou startmotor uitvoerbaar is.
De gele draad is me ook nog niet duidelijk, maar daar komen we nog wel uit, als we hier mee doorgaan, voor wat je er voor betaald hebt kan het nooit veel zijn.
Als we het niet werkend krijgen zal je misschien eens na moeten denken over een Victron accu conditie meter (BMV)
Lijkt me op dit moment een stuk belangrijker als een startmotor revisie.
We hopen met z'n alle snel iets van je ontdekkingsreis te vernemen.

Als ik het zo terug lees, maak je geen illusies, ben van nature niet zo lief, wordt hiertoe gedwongen door jullie moderator !

Geweldig Wolf1 :lol:

Maar prachtig hoe je dit oppakt, een vos verliest wel zijn haren maar niet zijn streken.
Maar het gaat niet om de buitenkant maar om de binnenkant en dat zit wel goed, zowel als persoon als kennis.
Mooi om te zien hoe de personen met diep liggende kennis hier samenspannen, respect!

Mvg,

Pascal.
pascall

ligplaats:
info:

Berichtdoor heuvels » 04 Sep 2025, 18:29

Het rode draadje zal voor de voeding van de meter zijn, en de gele voor de te meten spanning zijn (of andersom). De te meten spanningsbron hoeft niet noodzakelijk de zelfde zijn als in de tekening.
Gebruikers-avatar
heuvels

ligplaats: SW Vlietland
info: Vechtkruiser 7,20 meter
STAATSIE

Berichtdoor Beemer » 04 Sep 2025, 19:29

Ha, ha, mijn vrouw kijkt op tv naar “BB vol Liefde”. Ik volg dan mijn eigen soap “Motor start niet meer na lange tijd draaien”. :lol:

Marks info/terugkoppelingen schitteren niet echt in duidelijkheid. Zo twijfelt Mark niet aan zijn elektrisch circuit, “is 5 jaar geleden vernieuwd”, maar waar de shunt van die meter zit weet Mark niet. Mark heeft nog steeds niet verteld welke motor/dynamo/startmotor het precies betreft. En Mark heeft al de zoveelste nieuwe accu geplaatst, ondanks zijn vernieuwde elektrische circuit :o . Mark vertelt dat de motor geen stroom verbruikt; ha, ha, wat verwacht je dan bij een oude mechanische dieselmotor :lol: :lol:

Ik denk dat een echte techneut a/b van Marks boot het eigenlijke probleem/problemen snel weet te bepalen. Wat betreft het startprobleem: een amperetang en een goed luisterend oor naar wat het geluid van de startmotor je vertelt, kan al veel problemen uitsluiten (onvoldoende accucap./slechte bekabeling/slecht startrelais/niet uitkomen van bendix/slecht functionerend contactslot). Indien dit alles goed is de diesel(-injectie) beoordelen (met nam lage druk circuit; 'van de hoge drukpomp als leek AFBLIJVEN'). d
En ja die laadspanning van 13,7v is natuurlijk (te) laag, maar waar gemeten en onder welke condities; wat voor accu’s en dynamo heeft Mark in zijn boot heeft. Zo nog veel meer vragen.

We zitten nu op pagina 11. Hoeveel pagina’s/afleveringen nog???? :D

PS De kosten van die Alie amp.-meter liggen onder die van een goed glas wijn. Overigens leuke meters, ik heb in al mijn eenvoudige mobiele acculaders/druppelladers zo’n ding gemonteerd; ideaal. Maar voor een bootinstallatie zou ik toch echt iets beters (en helaas duurder) adviseren.
Beemer

ligplaats:
info:

Berichtdoor Renegade » 04 Sep 2025, 21:33

Beemer schreef:Zo nog veel meer vragen.

In inderdaad veel meer vragen .
De 1ste.
Wat ligt er aan ten grondslag om 1 minuut nadat de motor stil is gezet , deze weer te starten en dat regelmatig te doen.
Heeft dat een reden of is dat ervoor om je accu's dusdanig uit te putten zodat ze kaduuk gaan.
2de: heeft Mark er wel eens zelf over nagedacht om niet de accu's aan de druppelaar te gaan hangen,en kijken hoe het dan de volgende dag het zou worden? Henkvd opperde dat ook al.
3de. Er wordt steeds gesproken over een accu. Maar hoeveel accu's heeft Mark aan boord ,en indien het meerdere zijn ,wordt er dan gebruik gemaakt van een draaiknop met de standen 1 en 2 en Both en Off , staat deze schakelaar dan zo ingesteld dat de startaccu wordt (bij) geladen en er niet aan gedraait wordt zolang de motor draait?
4de. Waar ligt Mark met zijn sloep.
Renegade

ligplaats: Nergens
info:

Berichtdoor Wolf1 » 09 Sep 2025, 12:30

Was er stellig van overtuigt, dat we op deze manier Mark zijn probleem op zouden lossen, had de vervolg vragenlijst al klaar !
Maar nu blijkt, dat Mark zijn probleem koestert en dit alleen doet om ons bezig te houden, Laatste bezoek: Di 02 Sep 2025, 18:57
De flapdrol !
Afbeelding
Take Care
AaKant@hccnet.nl
Gebruikers-avatar
Wolf1

ligplaats:
info:

Berichtdoor Renegade » 09 Sep 2025, 14:28

Wolf1 schreef:,..............en dit alleen doet om ons bezig te houden.

Hij houd mij niet bezig hoor?
Hij is bezig met "alle tips" denk ik. :mrgreen: :mrgreen:
Renegade

ligplaats: Nergens
info:

VorigeVolgende

Terug naar Voortstuwingstechniek Diesel inboard