oranje koelvloeistof bijvullen

brandstof pomp filter tank ontluchten dynamo smeerolie druk meter

oranje koelvloeistof bijvullen

Berichtdoor willem D » 27 Aug 2025, 09:24

Ik heb een BMC 1500 tempest in mijn bootje liggen. Nu wilde ik het koelvloeistof niveau eens wat op peil brengen en zie ik dat de koelvloeistof (interne koelsysteem) oranje van kleur is. Lijkt echt wat helder oranje (als waterige oranjebitter) en niet roestkleurig. Het smaakt overigens ook wat zoetig. Nu zie ik dat je ook inderdaad oranje koelvloeistof van verschillende merken kunt kopen. Weet iemand of ik alle oranje koelvloeistof zo bij mijn koelvoeistof kan mengen (dus gewoon iets oranjes kopen en er bij in gooien)?
willem D

ligplaats: friesland
info: Risor 27, BMC 1500 tempest captain.

Re: oranje koelvloeistof bijvullen

Berichtdoor Wolf1 » 27 Aug 2025, 10:11

Kan met geen mogelijk een andere oplossing bedenken, jij wel ?
Of je moet het gewoon vervangen, als je een interkoeler hebt zou dat misschien ook niet verkeerd zijn, maar ben bang dat het iets van pijpen onder het schip is, dan heeft het allemaal geen enkele zin, want die kan je toch niet leeg maken !
Afbeelding
Take Care
AaKant@hccnet.nl
Gebruikers-avatar
Wolf1

ligplaats:
info:

Berichtdoor Renegade » 27 Aug 2025, 10:52

willem D schreef:Het smaakt overigens ook wat zoetig.

Dat was in 1985 ook de reden waarom men toen diethyleenglycol bij de wijn deed,men proefde het verschil niet. ( Oostenrijkse wijnschandaal).
Dat spul hoort niet in je mond ,het is zwaar giftig.

Bardahl en Kroon hebben beiden oranje kvs.
Waarom een kleurtje?
Dan zie je een lekkage gemakkelijker.
Renegade

ligplaats:
info:

Berichtdoor willem D » 27 Aug 2025, 12:38

Wolf1 schreef:Kan met geen mogelijk een andere oplossing bedenken, jij wel ?
Of je moet het gewoon vervangen, als je een interkoeler hebt zou dat misschien ook niet verkeerd zijn, maar ben bang dat het iets van pijpen onder het schip is, dan heeft het allemaal geen enkele zin, want die kan je toch niet leeg maken !

Het is gewoon een interkoeler. Ik dacht eerst ook laat ik het maar gewoon vervangen (zou ik ook het liefst doen), maar ik kan nergens op het blok een aftapkraantje/ boutje o.i.d. vinden waar ik de koelvloeistof uit het blok zou kunnen drainen. De pomp zit best hoog en ik vermoed dat als ik de slangen eraf haal er nog behoorlijk wat koelvloeistof in het blok achterblijft. Daar komt bij dat ik ook nergens iets kan vinden waar ik dan eventueel zou kunnen ontluchten. Dat is het nadeel van zo'n oud ding, er is weinig meer van te achterhalen. Dit type BMC is door meerdere leveranciers gemariniseerd en ze zijn net allemaal wat anders heb ik het idee.
willem D

Berichtdoor willem D » 27 Aug 2025, 12:44

Renegade schreef:Het smaakt overigens ook wat zoetig.
Dat was in 1985 ook de reden waarom men toen diethyleenglycol bij de wijn deed,men proefde het verschil niet. ( Oostenrijkse wijnschandaal).
Dat spul hoort niet in je mond ,het is zwaar giftig.

Bardahl en Kroon hebben beiden oranje kvs.
Waarom een kleurtje?
Dan zie je een lekkage gemakkelijker.

Correct, de vraag is dus of ik die barahl of kroon kvs zo bij mijn bestaande koelvloeistof kan mengen. Ik weet dat je bijv. bij de blauwe geen roze moet gooien en visa versa. Vandaar mijn vraag of oranje altijd met oranje mag aanvullen...
willem D

Berichtdoor heuvels » 27 Aug 2025, 13:01

https://gemini.google.com/app/971052321f8b08cc
Dit zegt Gemini er van, en wat voor autp's geldt zal ook wel voor schepen gelden.
Gebruikers-avatar
heuvels

ligplaats: SW Vlietland
info: Vechtkruiser 7,20 meter
STAATSIE

Berichtdoor Renegade » 27 Aug 2025, 15:21

willem D schreef:Vandaar mijn vraag of oranje altijd met oranje mag aanvullen...

Staat er geen oude jerrycan van dat spul meer in je boot?
Nee? Je moet dan het kvs aanvullen met een gelijkwaardig produkt.
Omdat je al in je eerste posting beschrijft dat "het zoetig smaakt" ( 1 borrelglaasje vol opdrinken is al dodelijk) bestaat het produkt uit Mono Ethyleen Glycol of Di Ethyleen Glycol ( MEG of DEG).
Het aan te schaffen product moet ook dat als basis hebben.
Staat wel op de etiket van de verpakking ,of je zoekt op internet naar een MSDS( material safety data sheet).
Daarin staan de gegevens waaruit het produkt bestaat.

En laat Gemini a.u.b. achterwege ,want dat is net als AI ,Achterlijke Info.
Renegade

ligplaats:
info:

Berichtdoor Hooveld960 » 27 Aug 2025, 15:43

En het antwoord? Of heb ik de voorgaande postings niet goed begrepen?
Kan je de verschillende koelvloeistoffen nu met elkaar mengen of niet?
Volgens de monteur die ik aan boord had maakt het tegenwoordig niks uit en kun je roze gewoon met blauw mengen.
Dus ik hoop maar dat dat zo is want dat is bij mij gebeurt.
Groeten Jan
==========
Hooveld960
==========
Gebruikers-avatar
Hooveld960

ligplaats: Jutrijp
info:

Berichtdoor heuvels » 27 Aug 2025, 16:16

Renegade schreef:En laat Gemini a.u.b. achterwege ,want dat is net als AI ,Achterlijke Info.

In dit geval gewoon een slimme zoekmachine, die helpt om gericht te googelen. En ja, alle info die van internet komt moet je niet op blind varen.
Resultaten zijn beslist niet per definitie achterlijk maar blijf wel je gezonde verstand gebruiken.....
Zo zou ik echt niet zomaar verschillende kleuren door elkaar husselen, je weet maar nooit. Beste zou zijn oude koelwater eerst af te tappen dan weet je tenminste wat er in gaat, maar met kielkoeling kan dat lastig zijn...
Gebruikers-avatar
heuvels

ligplaats: SW Vlietland
info: Vechtkruiser 7,20 meter
STAATSIE

Berichtdoor Amersfow » 27 Aug 2025, 16:53

Nee ik zou vloeistoffen niet mengen. Gewoon zoveel mogelijk eruit laten lopen en dan nieuwe erin. Ik heb dit onlangs met een Vetus gedaan, door een slang te verwijderen (om de mooi geel geverfde afvoeren te sparen :D ) en ik kon er daarna zoveel ingooien als hoeveelheid die bij de technische gegevens staan. Dus ook via de slangen krijg je m leeg.

(Er zullen wel weer allerlei sarcastische opmerkingen volgen, daarvoor neem ik geen verantwoordelijkheid, dat hoort bij dit forum blijkbaar :D )
Gebruikers-avatar
Amersfow

ligplaats:
info:

Volgende

Terug naar Voortstuwingstechniek Diesel inboard