saskiavanrijn schreef:Mijn BMC T154 ook bekend als "Commander" rookt blauw direct na het starten, het trekt wel weg na een minuut (of twee).
Onlangs de verstuivers laten reviseren omdat de motorolie wat dun was (slechte verstuivers -> brandstof naar het carter?)
Ook de compressie opgemeten, bij 3 van de 4 was het 22 a 23 bar. De 4e cilinder kon ik niet opmeten omdat ik er niet bij kon komen (er zit een hijsoog in de weg en een kopbout losdraaien heb ik er niet voor over).
De moter loopt mooi rond en het even laten bloeden van de verstuivers levert bij elke cilinder hetzelfde effect op.
Mijn eerste vraag is, hoe hoog moet de compressie zijn? De compressieverhouding is volgens het handboek 19,5 op 1
Mijn tweede vraag:
Diesel in de carterolie (is me verteld) kan op meerdere manieren.
1. lekkage via de opvoerpomp
2. lekkage via de brandstofpomp
Voor de brandstofpomp heb ik diep respect.
Ik ben maar eens begonnen met filmpjes kijken op youtube.
Van de opvoerpomp heb ik nog niet zoveel gezien, maar zo ingewikkeld is die niet.
Er is een mooie presentatie van de brandstofpomp, de werking en de voordelen.
Er is ook een film van het opnieuw "verpakken" van de brandstofpomp compleet met een nieuwe simmerring / oliekeerring.
Ik moet nog wel verder kijken en... moed verzamelen


