Wie wil 3 motoren de kleppen stellen in Bodegraven

brandstof pomp filter tank ontluchten dynamo smeerolie druk meter

Wie wil 3 motoren de kleppen stellen in Bodegraven

Berichtdoor Amersfow » 03 Mei 2025, 15:42

Dag, de monteur die toegezegd had mijn motoren de kleppen te stellen heeft na 3 herinneringen het af laten weten. Is er iemand die mijn 3 diesels tegen betaling de kleppen wil stellen? Boten liggen in Bodegraven, een Vetus m4.45, een Mitsubishi s4s en een Sole mini 55. HELP.
Gebruikers-avatar
Amersfow
 
Berichten: 2342
Geregistreerd: 27 Jan 2012, 10:49
ligplaats:
info:

Re: Wie wil 3 motoren de kleppen stellen in Bodegraven

Berichtdoor Wolf1 » 03 Mei 2025, 15:56

Als ik je dat nu 1 keer leer, kan je het voortaan zelf !
Moet je wel even wachten tot ik terug ben van vakantie.
Gr. Wolf1
Afbeelding
Take Care
AaKant@hccnet.nl
Gebruikers-avatar
Wolf1
 
Berichten: 2224
Geregistreerd: 31 Dec 2011, 19:24
ligplaats:
info:

Re: Wie wil 3 motoren de kleppen stellen in Bodegraven

Berichtdoor Amersfow » 03 Mei 2025, 21:27

Hmm nou weet ik het niet meer :-(

Hey Wouter, mischien een stomme vraag… maar waarom wil je van alle motoren de kleppen stellen? Geven ze alle drie mankementen? Mijn advies als scheepsmonteur is blijf van een goedlopende motor af… en doe alleen het nodige onderhoud…

ja ik zelf zou het niet doen. Scheelt je een berg geld en ook het risico dat je na het stellen wel mankementen krijgt zoals het gaan horen van de kleppen… of dat ze toch niet helemaal meer lekker sluiten daarna of juist teveel afdrukken in de klepzittingen. Ik zou gewoon lekker je olie en je filters doen en alle slangen even goed nalopen op droogte of andere mankementen… daar behaal je meer eer uit
Gebruikers-avatar
Amersfow
 
Berichten: 2342
Geregistreerd: 27 Jan 2012, 10:49
ligplaats:
info:

Re: Wie wil 3 motoren de kleppen stellen in Bodegraven

Berichtdoor Aquanaut750 » 03 Mei 2025, 22:31

Rare monteur als je het mij vraagt. Juist door het niet stellen van kleppen op de voorgeschreven uren (of km bij een auto) krijg je problemen. Te strak afgestelde kleppen kunnen verbrande kleppen opleveren en dan kan je je kop reviseren. Als je je kleppen na het stellen hoort tikken is de klepspeling te groot en dus niet goed afgesteld. Gewoon stellen, en als wolf je het wil leren kan je het inderdaad voortaan zelf. Het is niet moeilijk.
Aquanaut750
 
Berichten: 11
Geregistreerd: 06 Jun 2023, 19:52
ligplaats:
info: Aquanaut 750 OK custom
Thornycroft T90

Re: Wie wil 3 motoren de kleppen stellen in Bodegraven

Berichtdoor Oeverloos » 03 Mei 2025, 22:58

Natuurlijk moet je de kleppen stellen bij het aantal uren dat daar voor staat.
Hier is de uitleg van eagle:
viewtopic.php?f=4&t=4561&p=66129&hilit=Inspuitvolgorde+eagle#p66129
Oeverloos
 
Berichten: 815
Geregistreerd: 22 Nov 2019, 19:57
Woonplaats: Friesland
ligplaats:
info:

Re: Wie wil 3 motoren de kleppen stellen in Bodegraven

Berichtdoor Wolf1 » 03 Mei 2025, 23:05

Amersfow schreef:Hmm nou weet ik het niet meer :-(
Hey Wouter, mischien een stomme vraag…

Ik ook niet, Who the fuk is Wouter, iemand die vragen aan zich zelf stelt ?
En Aquanaut750, zou die titel van scheepsmonteur maar weg laten, klepspeling kan je nooit te veel controleren, alleen te weinig !
En dan hier suggereren, dat alles wat je niet onderhoud gaat het goed komen, is een stelling voor onnozelaars .
Gr. Wolf 1
Afbeelding
Take Care
AaKant@hccnet.nl
Gebruikers-avatar
Wolf1
 
Berichten: 2224
Geregistreerd: 31 Dec 2011, 19:24
ligplaats:
info:

Re: Wie wil 3 motoren de kleppen stellen in Bodegraven

Berichtdoor Wolf1 » 04 Mei 2025, 08:20

Oeverloos schreef:Natuurlijk moet je de kleppen stellen bij het aantal uren dat daar voor staat.

De Fabrikant geeft alleen de maximum interval time aan, er is geen enkel bezwaar te bedenken, om als jij meerdere schepen bezit, die b,v. +/_ 500 uur per jaar varen die gezamelijk eens per jaar te controleren, c.q. te stellen.
Er komen situaties voor dat ik ze 3x per week controleer. dit om tot een diagnose te komen.
Ben ook voorstander om bij de normale klep interval tijd, de individuele volume verstuiver lekolie in kaart te brengen.
Samen met de verstuiver openings druk, compressie, turbo, en smeeroliedruk (warm en koud), krijg je dan al aardig inzcht in de betrouwbaarheid van het machientje !
Gr. Wolf1
Afbeelding
Take Care
AaKant@hccnet.nl
Gebruikers-avatar
Wolf1
 
Berichten: 2224
Geregistreerd: 31 Dec 2011, 19:24
ligplaats:
info:

Re: Wie wil 3 motoren de kleppen stellen in Bodegraven

Berichtdoor Renegade » 04 Mei 2025, 11:13

Aquanaut750 schreef:Rare monteur als je het mij vraagt. Juist door het niet stellen van kleppen op de voorgeschreven uren (of km bij een auto) krijg je problemen.

Domme vragen bestaan niet. Domme antwoorden wel. :roll:
Ben jij soms die rare monteur?
Dacht je soms dat fabrikanten zoiets als een Jan Doedel voorschrijven?
Als iets te mooi is om waar te zijn ,is dat het dan ook?
Renegade
 
Berichten: 468
Geregistreerd: 30 Apr 2024, 10:46
ligplaats: Buiten
info:

Re: Wie wil 3 motoren de kleppen stellen in Bodegraven

Berichtdoor Amersfow » 04 Mei 2025, 13:01

Ik ga er morgen 1 zelf proberen. Heb een voelermaat en het lijkt geen rocket science. Die Vetus heeft een koelblok boven het kleppendeksel, beetje onhandig, maar is maar gewoon buitenwater, dus hoeft ook niet te moeilijk zijn.
Gebruikers-avatar
Amersfow
 
Berichten: 2342
Geregistreerd: 27 Jan 2012, 10:49
ligplaats:
info:

Re: Wie wil 3 motoren de kleppen stellen in Bodegraven

Berichtdoor Renegade » 04 Mei 2025, 15:09

Amersfow schreef:Ik ga er morgen 1 zelf proberen. Heb een voelermaat en het lijkt geen rocket science. Die Vetus heeft een koelblok boven het kleppendeksel, beetje onhandig, maar is maar gewoon buitenwater, dus hoeft ook niet te moeilijk zijn.

Ik denk dat het niet verstandig is wat je gaat doen.
Als je geen kennis hebt van hoe en wat ,kun je meer vernielen ,dan waar jij erg in hebt.
Even een monteur erbij met kennis van zaken.

Je zit namelijk met inlaat en uitlaat kleppen,die op de inlaatslag en uitlaatslag moeten worden afgesteld.
Daarbij moet je het motorblok "tornen" .
Dat wil het beste met een ratel en dop op de krukasbout.

Vaak wordt ook een losse startkabel met drukknop gebruikt om te "tornen".
Met alleen een voelermaat steken tussen nokkenas en tuimelaar ben je er niet.
De nokkenas moet wel goed staan natuurlijk.
Als je niet weet wat de inlaat klep is of de uitlaatklep is,dan kun je er beter met je vingers af blijven.

Hier https://www.dedieseldokter.nl/c-4226657 ... n-stellen/ goed beschreven hoe je e.e.a. doen moet.

En na elke keer dat je het kleppendeksel eraf hebt gehad , een er een nieuwe pakking weer indoen.
Kost je de kop niet.

Doe verstandig, hal er iemand bij met kennis van zaken.
Besteed er even wat geld aan.
Als iets te mooi is om waar te zijn ,is dat het dan ook?
Renegade
 
Berichten: 468
Geregistreerd: 30 Apr 2024, 10:46
ligplaats: Buiten
info:

Volgende

Terug naar Voortstuwingstechniek Diesel inboard

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 22 gasten