BertB schreef:Er zaten inderdaad restanten in het smeerkanaaltje onder de nippel. Die heb ik eruit gepield. Ik zie de schroefas nu draaien onder het kanaaltje van de smeernippel als ik hem met de hand draai. Hierna ging het smeren als de brandweer! Met de pakkingdrukker er helemaal uit, schoof het vetkoord langzaam een beetje naar buiten. Toen de pakkingdrukker weer gemonteerd en een enome berg vet erin gepompt. Overigens werd de schroefas naar mijn idee niet te warm hoor. Na 1,5 uur varen was die 40 graden en kon ik de as gewoon met de hand vasthouden.
40 graden vind ik warm genoeg.
Deze vakantie moet het maar. Ruim gereedschap en thermometer mee, goed smeren en de zaak in de gaten houden. Ik ga snel na de vakantie alles schoonmaken en nieuw vetkoord erin doen. De as is 35 mm en de buitenkant pakkingdrukker 45 mm. Dus ik ga ervan uit dat er (45-35)/2=5 mm koord in moet? Ik twijfel nog wel even of ik het durf als de boot in het water ligt. Dat zou wel mijn voorkeur hebben uiteraard. Zouden jullie dat aandurven?
Ik heb voor vetkoorden plaatsen de boot nog nooit uit het water gehad.
En bij mag van mij gerust een paar druppels lekken tijdens de vaart.
Na iedere vaartocht ,effe 2 knijpjes vet erin ,en de boel is dicht.
Ik zou het nu zo doen.
Pakking drukker er helemaal in.
Beetje vet erin persen.
Dan de drukker er weer uit, vetkoord ringen erin,drukker er weer voor , en aandraaien.
Draait de as zwaarder,dan pakking drukker iets losser zetten.
Daarom heb ik 2 moeren erachter ,en 2 ervoor.
Hoef je de voorste moeren niet te borgen ,en zet je de flens van de pakking drukker vast.
Gewoon in diep water doen, je boot zinkt direct niet?
Je kan beter in dieper water zinken dan in ondiep water.
Want daar kunnen ze het lichten.
In ondiep water kan er niemand bij komen om te lichten.
Over het vet; dat is Kroon Marine Shipping Grease.
Dat hebben ze mij verkocht als schroefasvet. Is dat het juiste vet?
Als dat ook op de vetpatronen staat ,mag je dat aannemen,en kun je het gebruiken.