Krijg geen vet in de gland

brandstof pomp filter tank ontluchten dynamo smeerolie druk meter

Re: Krijg geen vet in de gland

Berichtdoor heuvels » 22 Apr 2025, 23:28

wordt de nippel niet te ver naar binnen gedraaid? Zou er soms een ringetje tussen horen?
Gebruikers-avatar
heuvels

ligplaats: SW Vlietland
info: Vechtkruiser 7,20 meter
STAATSIE

Berichtdoor Renegade » 22 Apr 2025, 23:38

BertB schreef: Zoals op de foto te zien is de pakkingdrukker er dan helemaal uit en komt deze blijkbaar bij mijn schroefas niet zo ver dat hij onder de smeernippel kan komen.

Dat kan hij bij mij wel.
Maar los daarvan , nu met de " bus" eruit , krijg je er dan wel vet via een nippel erin?
En komt dat er aan de voorzijde weer uit?

Hoeveel vetkoord zit er in?
Haal je oude vetkoorden er ook uit met een haakje?

En nog iets anders.
Kun je de koude schroefas met de hand draaien?
Gaat dat ook als deze warm is?
( Je moet de as met 1 hand kunnen draaien)
Als iets te mooi is om waar te zijn ,is dat het dan ook?
Renegade

ligplaats: Buiten
info:

Berichtdoor BertB » 23 Apr 2025, 09:33

heuvels schreef:wordt de nippel niet te ver naar binnen gedraaid? Zou er soms een ringetje tussen horen?

Weet ik niet eigenlijk. Zat er ook bij de originele nippel niet in...

Renegade schreef:Maar los daarvan , nu met de " bus" eruit , krijg je er dan wel vet via een nippel erin?
En komt dat er aan de voorzijde weer uit?

Even getest; er lijkt dan wel iets vet naar binnen te gaan, maar als ik de vetpers goed aandruk, en er dus niks langsgaat, gaat het enorm langzaam en zwaar. Ik moet heel veel kracht zettem. En het komt er aan de kant van de bus (die er niet in zit) niet uit. Ik kan de as goed met één hand draaien. als de motor warm is weet ik niet, maar ik denk van wel hoor.

Het vetkoord heb ik er nog nooit uitgehaald of vernieuwd. We hebben de boot pas een jaar. De boot ligt in het water en ik heb wel eens ergens gelezen dat je dan het risico loopt dat ie volloopt doordat het water via de schroefas naar binnen komt...
BertB

ligplaats: Strijen
info:

Berichtdoor heuvels » 23 Apr 2025, 10:18

Als een vetkoord oud en versleten raakt, en soms meerdere restanten vetkoord over elkaar, wordt het keihard. Aandraaien van moeren heeft dan weinig effect.
Een goed vetkoord is veerkrachtig en bij aandraaien moeren merk je dat de schroefas zwaarder gaat draaien.
Het zou kunnen dat oude resten vetkoord het zaakje van binnen verstoppen al heb ik daar niet eerder van gehoord.
Voor het verwijderen van oud vetkoord heb je speciaal peutergereedschap nodig.

https://www.hbm-machines.com/nl/p/hbm-4 ... et?cr=yz5v
en eventueel
https://www.bol.com/nl/nl/p/benson-fret ... 088745724/
Gebruikers-avatar
heuvels

STAATSIE

Berichtdoor Amersfow » 23 Apr 2025, 10:49

Ik doe met met een lange spaanplaatschroef, draai je er iets in en dan trek je uit. Maar het lijkt me stuk dat het vetkoord het smeerkanaal verstopt. Ik zou zeggen, peuter vanuit het gat waar de nippel in gaat even door tot de as. Als je dan koord tegenkomt is dat het probleem inderdaad.
Gebruikers-avatar
Amersfow

ligplaats:
info:

Berichtdoor BertB » 23 Apr 2025, 11:33

Amersfow schreef:Als je dan koord tegenkomt is dat het probleem inderdaad.

Heb ik gedaan met een kleine schroevendraaier en moet daar inderdaad min of meer door koord/vezels heen prikken tot ik de as raak.

heuvels schreef:Als een vetkoord oud en versleten raakt, en soms meerdere restanten vetkoord over elkaar, wordt het keihard. Aandraaien van moeren heeft dan weinig effect.

Het koord lijkt inderdaad hard en niet veerkrachtrig... ik zou best het vetkoord kunnen en willen vervangen. Maar de vraag is of dat kan als de boot in het water ligt?
BertB

info:

Berichtdoor heuvels » 23 Apr 2025, 11:40

Kan je wel een uurtje mee bezig zijn en ik weet niet hoeveel water er dan binnen gaat komen.
Je zou ergens naast een kraan kunnen gaan liggen en vragen of ze de kont uit het water willen tillen.
Gebruikers-avatar
heuvels

STAATSIE

Berichtdoor Renegade » 23 Apr 2025, 11:43

BertB schreef: Even getest; er lijkt dan wel iets vet naar binnen te gaan, maar als ik de vetpers goed aandruk, en er dus niks langsgaat, gaat het enorm langzaam en zwaar. Ik moet heel veel kracht zetten.Het komt er aan de kant van de bus (die er niet in zit) iets uit.

Dat klopt niet.
Er is nu in principe geen weerstand meer naar voren ,dus moet het vet er aan de voorkant uitspuiten.

Het kan 2 dingen betekenen.
1ste: of je vetnippel deugt niet. ( dat is te testen door hem los in de spuit te doen)
2de: er zit een blokkade onder de nippel boven de as.
Daar zit je probleem ,als het niet de nippel zelf is.
Ik kan de as goed met één hand draaien. als de motor warm is weet ik niet, maar ik denk van wel hoor.
testen na een half uur varen.
Het vetkoord heb ik er nog nooit uitgehaald of vernieuwd. We hebben de boot pas een jaar.

Aan de stand van je pakking drukker te zien ,zit er weinig meer in.
De boot ligt in het water en ik heb wel eens ergens gelezen dat je dan het risico loopt dat ie volloopt doordat het water via de schroefas naar binnen komt...

Dat vollopen valt wel mee.
Als het goed is loopt er niks in,als je eerst effe met een vetspuit een paar knijpjes vet erin doet,druk je dat vet naar de achterste lager ,en daarmee sluit je in feite je schroefaskoker af.

Als er niks meer in zit ,moet je er minimaal 3 ringen in kunnen plaatsen.
Wil dat niet ,dan zit er wat anders in.

Je kunt 2 dingen doen.
Boot uit het water halen ,gland zelf losmaken door de 2 bouten eruit te draaien.
Gland in zijn totaal naar voren schuiven ,en weer naar achteren ,en kijken wat eruit komt.
Of schroefas eruit halen en er op die manier achter komen wat het probleem is.

En dat je wilt varen ,dat wil iedereen wel,maar problemen moeten wel eerst opgelost worden,of je gaat dat risico aan.
Renegade

info:

Berichtdoor Renegade » 23 Apr 2025, 11:53

BertB schreef:Heb ik gedaan met een kleine schroevendraaier en moet daar inderdaad min of meer door koord/vezels heen prikken tot ik de as raak.
Het koord lijkt inderdaad hard en niet veerkrachtig... ik zou best het vetkoord kunnen en willen vervangen. Maar de vraag is of dat kan als de boot in het water ligt?

Je raakt de as niet .
Wat je raakt is het einde van de koker waar je pakking drukker tegenaan komt.
Die restanten moeten er compleet uit.
Geen nieuwe ringen voor plaatsen,want daarmee los je het probleem niet op.
Die rommel moet eruit.
Dat is ook de reden dat je as warm wordt.
Het zou met niks verbazen als er ook geen vet meer naar achteren komt.

En Marine Grease vet gebruiken.
Dat is vet op alkalische basis.
Renegade

info:

Berichtdoor BertB » 23 Apr 2025, 13:01

Probleem (voor deze vakantie) opgelost!

Er zaten inderdaad restanten in het smeerkanaaltje onder de nippel. Die heb ik eruit gepield. Ik zie de schroefas nu draaien onder het kanaaltje van de smeernippel als ik hem met de hand draai. Hierna ging het smeren als de brandweer! Met de pakkingdrukker er helemaal uit, schoof het vetkoord langzaam een beetje naar buiten. Toen de pakkingdrukker weer gemonteerd en een enome berg vet erin gepompt. Overigens werd de schroefas naar mijn idee niet te warm hoor. Na 1,5 uur varen was die 40 graden en kon ik de as gewoon met de hand vasthouden.

Deze vakantie moet het maar. Ruim gereedschap en thermometer mee, goed smeren en de zaak in de gaten houden. Ik ga snel na de vakantie alles schoonmaken en nieuw vetkoord erin doen. De as is 35 mm en de buitenkant pakkingdrukker 45 mm. Dus ik ga ervan uit dat er (45-35)/2=5 mm koord in moet? Ik twijfel nog wel even of ik het durf als de boot in het water ligt. Dat zou wel mijn voorkeur hebben uiteraard. Zouden jullie dat aandurven?

Over het vet; dat is Kroon Marine Shipping Grease. Dat hebben ze mij verkocht als schroefasvet. Is dat het juiste vet?

Groeten,

Bert
BertB

info:

VorigeVolgende

Terug naar Voortstuwingstechniek Diesel inboard