Ruggerini MM351

brandstof pomp filter tank ontluchten dynamo smeerolie druk meter

Ruggerini MM351

Berichtdoor devriessn » 11 Feb 2025, 00:40

Goedendag watersporters,

Ik heb enkele dagen geleden een Beja kruiser aangeschaft met hierin een Ruggerini MM351 een 3 cilinder dieselmotor.
Vorige eigenaar weet niet veel te vertellen, heeft hem gekocht en niks aan gedaan. Hij zegt wel dat hij technisch in goede staat is. Van motoren heb ik geen kaas gegeten, ik kan geen wierpot vinden. Ik lees nu dat het een luchtgekoelde motor is, klopt dit? Ik weet ook niet of hij winterklaar gemaakt is, wat kan ik het best met de motor doen op dit moment. En kan iemand mij meer over deze motor vertellen? Zoals ik voel is hij los.

Groetjes, de Vries!
devriessn
 
Berichten: 12
Geregistreerd: 01 Feb 2025, 12:30
Woonplaats: Sneek
ligplaats: Meppel
info: Beja Kruiser 850 AK

Re: Ruggerini MM351

Berichtdoor chaea » 11 Feb 2025, 07:04

Nee deze is niet luchtgekoeld, je hebt hoogstwaarschijnlijk koelbuizen onder je Beja.

Foto's van alles op en om de motor plaatsen ishet advies.
chaea
 
Berichten: 1149
Geregistreerd: 07 Aug 2020, 20:55
ligplaats: Gieseplas
info: bootin zuidholland

Re: Ruggerini MM351

Berichtdoor devriessn » 11 Feb 2025, 12:48

Ik heb geen koelbuizen, of nouja niet gezien en die vallen wel op. Ik heb op dit moment maar 2 foto's van de motor. Die deel ik, ben er morgen weer dan maak ik er meer mocht het niet voldoende zijn. Afbeelding Afbeelding
devriessn
 
Berichten: 12
Geregistreerd: 01 Feb 2025, 12:30
Woonplaats: Sneek
ligplaats: Meppel
info: Beja Kruiser 850 AK

Re: Ruggerini MM351

Berichtdoor chaea » 11 Feb 2025, 13:42

Dan wellicht een vlakkoeler
chaea
 
Berichten: 1149
Geregistreerd: 07 Aug 2020, 20:55
ligplaats: Gieseplas
info: bootin zuidholland

Re: Ruggerini MM351

Berichtdoor devriessn » 11 Feb 2025, 14:21

Bedankt! Ik ga morgen even kijken of ik er uit kan komen. De kortste klap is de impellorpomp volgen? Om te kijken waar de slangen naar toe lijden?
devriessn
 
Berichten: 12
Geregistreerd: 01 Feb 2025, 12:30
Woonplaats: Sneek
ligplaats: Meppel
info: Beja Kruiser 850 AK

Re: Ruggerini MM351

Berichtdoor heuvels » 11 Feb 2025, 14:53

Kijken of er twee pijpen door de bodem gaan. Een beunkoeling, vlakkoeling of koelbuizen maken gebruik van de waterpomp die in de motor zit.
Kijk eens naar
https://www.dedieseldokter.nl/c-4226635/koelsysteem/
om te leren welke soorten koeling er zijn in een boot
Gebruikers-avatar
heuvels
 
Berichten: 1264
Geregistreerd: 15 Feb 2020, 17:20
Woonplaats: Maassluis
ligplaats: SW Vlietland
info: Vechtkruiser 7,20 meter
STAATSIE

Re: Ruggerini MM351

Berichtdoor benE » 11 Feb 2025, 15:03

Ik zie in ieder geval een expansietankje voor de koelvloeistof en een warmtewisselaar.
Zeker niet luchtgekoeld.
benE
 
Berichten: 173
Geregistreerd: 29 Jan 2012, 17:42
ligplaats:
info:

Re: Ruggerini MM351

Berichtdoor kajoe » 11 Feb 2025, 17:43

wees maar blij dat het niet lucht gekoeld is je komt dan om van de herrie .
kajoe
 
Berichten: 1537
Geregistreerd: 25 Apr 2015, 10:28
Woonplaats: terherne
ligplaats: terherne
info:

Re: Ruggerini MM351

Berichtdoor SimondeDanser » 11 Feb 2025, 18:41

chaea schreef:Dan wellicht een vlakkoeler

Ik denk het niet want:
1. er is een warmtewisselaar te zien (vuldop bovenin de fotos)
2. de uitlaat is een slang
3. er zit een slangetje aangesloten op het uitlaatspruitstuk vlak voor de uitlaat.

Dus mij lijkt dat hier sprake is van een watergekoeld systeem via een warmtewisselaar. Dus TS zal op zoek moeten naar een extra pompje. Dat zal misschien rechtstreeks aangesloten zijn op een zuigpijpje zonder dat daar een wierpot tussen zit want die zie ik niet.
Ik wens TS succes want ik zie dat hij overal "lekker" bij kan.
Laatst gewijzigd door SimondeDanser op 11 Feb 2025, 18:45, in totaal 2 keer gewijzigd.
SimondeDanser
 
Berichten: 396
Geregistreerd: 21 Feb 2022, 18:04
ligplaats:
info:

Re: Ruggerini MM351

Berichtdoor Renegade » 11 Feb 2025, 18:43

devies schreef:De kortste klap is de impellorpomp volgen? Om te kijken waar de slangen naar toe lijden?

Als jij vlak- of kielkoeling zou hebben,of 2 buizen onder de boot hebt zitten,dan heb je GEEN het impellerpomp
De circulatie van het motor koelwater wordt dan verzorgd door de koelwaterpomp.

Maar er zitten zo te zien meerdere aansluitingen op het bovenste deel,ook een vooringang en en achteruitgang.
Ik denk dat je een warmtewisselaar hebt,waar enerzijds het koelvloeistof doorheen gaat ,en anderzijds een gedeelte waar de opgepompte rivierwater doorheen gaat.
Je hebt dan WEL een impellerpomp.
Dat er geen wierpot tussen zit ,gebeurd wel meer.
Handig is dat niet.
Hopelijk zit er wel een afsluitkraan tussen impeller en bodemingang

De motor is een 3 cylinder van 39 pk.
Ruggerini bestaat al jaren niet meer, is overgenomen door Lombardini( Kohler).
Allpa in Nijmegen was jaren terug dealer van deze motoren.
Bij Wessel Beuving in De Punt( bedrijf bestaat niet meer) heeft jarenlang nog eentje te koop gestaan.
Voor eventuele onderdelen kun je nog terecht bij Bakker in IJlst.

SdD ,je was met net voor.
Ik ben het met je eens ,het is geen vlak- of beun- of buizen koeling.
Gewoon een warmtewisselaar met "natte" uitlaat.
Als iets te mooi is om waar te zijn ,is dat het dan ook?
Renegade
 
Berichten: 468
Geregistreerd: 30 Apr 2024, 10:46
ligplaats: Buiten
info:

Volgende

Terug naar Voortstuwingstechniek Diesel inboard

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 26 gasten