kajoe schreef:,........ ik heb mijn ervaring met de verschillende systemen dat bij grote schepen .
ja kajoe ,je kunt wel steeds " je verleden op grote schepen" er in aanhalen, maar vergelijkbaar is dat het allerminst.
In het beroepsvaart zitten er geen buizen onder de schepen.
Die gebruiken beunkoelers .
Enigste overeenkomst is dat die ook door het buitenwater wordt gekoeld.
Je moet er toch niet aan willen denken ,dat je met een vrachtschip met een buizenstelsel onder het vlak op de Schelde moet lossen,en droog komt te liggen,met alle gevolgen van dien.
Hou je a.u.b. dit forum ,wat "watersport" gerelateerd is ,en ver af staat van het grote werk.
Enigste overeenkomst met beiden is , het object "drijft".
En kajoe , kroos drijft aan de oppervlakte.
Dat zit niet op 85 a 90 cm onder het wateroppervlakte.
Daar zitten andere waterplanten,die vanuit de bodem omhoog komen.
Frankrijk ,alles met de Franse slag.
En dat jij veel Frankrijk vaart ,wil niet zeggen dat heel Nederland daarheen gaat.
Sterker nog ,grosso modo heeft daar geen tijd voor ,die blijft hier ,en houd de vakanties op de boot in binnenland.
De meesten hebben 3 weken in de zomer vakantie ,en dan zit er doodeenvoudig geen reis naar Frankrijk in de mogelijkheden.
En varen ongetwijfeld enige naar Frankrijk ,maar van dit forum zijn er ook enigen die naar Scandinavië gaan.
En om eerlijk mijn mening te geven, Denemarken en Zweden trekt mij ook meer dan Frankrijk.
Ieder zijn voorkeur toch?
En wat beter is qua koeling weet ik niet.
Ik kan maar over èèn boot oordelen,en dat is een Doerak.
En daarin ligt voor , schat ik zo in, voor 95% een motor in met natte uitlaat.
Het zijn praktisch allemaal motoren met warmtewisselaar.
Zouden die inbouwers het dan allemaal bij het verkeerde eind hebben denk je?
aadbloem schreef:Zo'n zeefje is heel snel verstopt. Het is een onding.
Inderdaad, een onding onder je boot.
Wie nooit op zoektocht gaat ,zal nooit iets vinden.