Perkins diesel

brandstof pomp filter tank ontluchten dynamo smeerolie druk meter

Perkins diesel

Berichtdoor Sergio » 04 Feb 2025, 09:55

Ik was voornemens om nooit meer een boot te kopen met een oude diesel, maar eerder iets waar dit al recenter ingebouwd is.

Nu ben ik een boot tegen gekomen die prachtig is ingetimmerd en model staat mij aan.

Daarom toch deze vraag, google en hier de zoekfunctie bracht mij niet veel.

Wat kan ik verwachten van een 6 cilinder Perkins met droge uitlaat? Onderdelen? Revisie?
En bij motorwissel, moet dan ook de schroef-schroefas aangepast worden omdat het een langzaam draaiende motor is? Schip zou 8 ton wegen, dus met 40 pk zou ik redelijk uit moeten komen?

Uren onbekend, er staat 2000 uur op de meter, maar de boot is uit begin jaren 60.
Vlakdikte is overigens goed.

Dank voor het meedenken alvast.

Groeten
Sergio
 
Berichten: 43
Geregistreerd: 28 Feb 2014, 23:24
ligplaats:
info:

Re: Perkins diesel

Berichtdoor heuvels » 04 Feb 2025, 10:35

Engels, dus engelse maatvoering, en dito gereedschap nodig. Misschien lastig met hermotorisering.

Even gekeken wat Gemini er van vindt
https://gemini.google.com/app/15981d005a887df6
Gebruikers-avatar
heuvels
 
Berichten: 1190
Geregistreerd: 15 Feb 2020, 17:20
Woonplaats: Maassluis
ligplaats: SW Vlietland
info: Vechtkruiser 7,20 meter
STAATSIE

Re: Perkins diesel

Berichtdoor Wolf1 » 04 Feb 2025, 11:55

Neem aan dat we over een 6.354 praten, op zich zelf niet de slechtste, Engels dus lekt wat oie, de droge uitlaat dempers zullen wel aan vernieuwing toe zijn, (worden nooit eerder vervangen dan dat ze lek zijn).
Het gaat er om wat je wilt en hoeveel je voor de boot moet betalen !
Zou uit gaan van een boot zonder motor.
Een goede hermotorisatieis kost vaak meer als de aankoop van het schip.
Gr. Wolf1
Afbeelding
Take Care
AaKant@hccnet.nl
Gebruikers-avatar
Wolf1
 
Berichten: 2160
Geregistreerd: 31 Dec 2011, 19:24
ligplaats:
info:

Re: Perkins diesel

Berichtdoor Renegade » 04 Feb 2025, 13:13

Sergio schreef:Wat kan ik verwachten van een 6 cilinder Perkins met droge uitlaat? Onderdelen? Revisie?
Uren onbekend, er staat 2000 uur op de meter, maar de boot is uit begin jaren 60.


Even voorop gesteld ,als het de 6.354 is ,wat Wolf1 ook schrijft ,zou ik de boot qua prijs zonder motor kopen.
Het ontwerp van de motor dateerd uit einde jaren 50 vorige eeuw.
De produktie stopte eind 90-er jaren vorige eeuw.
Ja wat kun je verwachten qua onderdelen na dat de produktie ook 25 jaar geleden gestopt is.
Idem dito revisie. Wil je nog een oud beestje met een ontwerp leeftijd van ruim 65 jaar reviseren?
En 2000 uren . Zijn dat originele uren?
Of is al jaren de uren teller defect.
Ik zou de koop doen met in het achterhoofd de gedachte ,dat er een hermotorisatie bij komt, ook al loopt de motor prima.

Info Perkins 6.354
https://www.perkins.com/en_GB/company/h ... egend.html
Wie nooit op zoektocht gaat ,zal nooit iets vinden.
Renegade
 
Berichten: 329
Geregistreerd: 30 Apr 2024, 10:46
ligplaats: Buiten
info:

Re: Perkins diesel

Berichtdoor Amersfow » 04 Feb 2025, 13:33

Inderdaad uitgaan van een nieuwe motor erin. Als je een vakkundige het laat berekenen kun je misschien de schroef en lager wel laten zitten. Ik ging van watergekoeld (VW Marine 6 cil 76 PK uit 1991 met 1150 uur) naar watergekoeld (Vetus M4.45), dat is zelfs in het water gedaan. Als je van droog naar nat gaat, moet je wellicht uit het water voor de huiddoorvoer. Een nieuwe schroef kost de kop niet.
Gebruikers-avatar
Amersfow
 
Berichten: 2246
Geregistreerd: 27 Jan 2012, 10:49
ligplaats:
info:

Re: Perkins diesel

Berichtdoor Wolf1 » 04 Feb 2025, 14:42

Amersfow schreef:Inderdaad uitgaan van een nieuwe motor erin. Als je een vakkundige het laat berekenen kun je misschien de schroef en lager wel laten zitten. Ik ging van watergekoeld (VW Marine 6 cil 76 PK uit 1991 met 1150 uur) naar watergekoeld (Vetus M4.45), dat is zelfs in het water gedaan. Als je van droog naar nat gaat, moet je wellicht uit het water voor de huiddoorvoer. Een nieuwe schroef kost de kop niet.

Wat een achterlijk voorstel om in deze tijd van droog naar nat te gaan !
Gr. Wolf1
Afbeelding
Take Care
AaKant@hccnet.nl
Gebruikers-avatar
Wolf1
 
Berichten: 2160
Geregistreerd: 31 Dec 2011, 19:24
ligplaats:
info:

Re: Perkins diesel

Berichtdoor Sergio » 04 Feb 2025, 15:06

Wolf1 schreef:Neem aan dat we over een 6.354 praten, op zich zelf niet de slechtste, Engels dus lekt wat oie, de droge uitlaat dempers zullen wel aan vernieuwing toe zijn, (worden nooit eerder vervangen dan dat ze lek zijn).
Het gaat er om wat je wilt en hoeveel je voor de boot moet betalen !
Zou uit gaan van een boot zonder motor.
Een goede hermotorisatieis kost vaak meer als de aankoop van het schip.
Gr. Wolf1


Het is een 65 pk. Type weet ik niet.

Ben ik er met 45 pk met 15000 incl inbouw?
Sergio
 
Berichten: 43
Geregistreerd: 28 Feb 2014, 23:24
ligplaats:
info:

Re: Perkins diesel

Berichtdoor Sergio » 04 Feb 2025, 15:09

[/quote]
Wat een achterlijk voorstel om in deze tijd van droog naar nat te gaan !
Gr. Wolf1
[/quote]

Uit nieuwsgierigheid? Waarom achterlijk? Ik vond watergekoelde stil en prettig. Is een nieuwe motor ook beter met droge uitlaat?
Sergio
 
Berichten: 43
Geregistreerd: 28 Feb 2014, 23:24
ligplaats:
info:

Re: Perkins diesel

Berichtdoor Joson » 04 Feb 2025, 15:57

Hermotorisiering kost inderdaad een aardige cent, onze boot ligt op dit moment bij drinkwaard voor een nieuwe motor.
De oude peugeot XDP 6-90 van 92 PK wordt vervangen door een craftsman CM4.65 van 65 PK.
Onze boot weegt ook zo'n 8 á 9 ton ook hier wordt de schroef aangepast/vervangen.
Dit geheel komt tocht snel richting de 20.000 euro.

succes John
Gebruikers-avatar
Joson
 
Berichten: 13
Geregistreerd: 10 Mei 2022, 20:58
ligplaats: Den Helder
info:

Re: Perkins diesel

Berichtdoor Renegade » 04 Feb 2025, 16:30

Sergio schreef:Het is een 65 pk. Type weet ik niet.
Ben ik er met 45 pk met 15000 incl inbouw?

Een 6 cylinder Perkins met maar 65pk ?

Ik denk dat je er goed aan doet ,om het typeplaatje op de motor eens gaat raadplegen.
Foto's maken van de motor .

Sergio schreef:Uit nieuwsgierigheid? Ik vond watergekoelde stil en prettig. Is een nieuwe motor ook beter met droge uitlaat?

Achterlijk vind ik het niet,maar heel slim ook niet.
Als de boot een droge uitlaat hebt,heeft dat ook een systeem voor koeling ,dus een buizenstelsel onder de boot ,danwel een beunkoeler.
Dat haal je dan allemaal ,en je zal dan een standpijp erin moeten maken met wier filter etc om er een watergekoelde van te maken,en je nieuw motor moet gemariniseerd zijn,wat ook extra kost. Kostentechnisch ben je goedkoper uit als je weer een droge uitlaat neemt.
Maar ja,eentje met een natte uitlaat is stiller.
De ene heeft voordelen,maar de andere ook.
Maar waar er nu een "droge" in ligt ,zou ik ook dat weer doen.
Wie nooit op zoektocht gaat ,zal nooit iets vinden.
Renegade
 
Berichten: 329
Geregistreerd: 30 Apr 2024, 10:46
ligplaats: Buiten
info:

Volgende

Terug naar Voortstuwingstechniek Diesel inboard

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 7 gasten