Perkins diesel

brandstof pomp filter tank ontluchten dynamo smeerolie druk meter

Re: Perkins diesel

Berichtdoor kajoe » 04 Feb 2025, 18:07

tja mensen een natte uitlaat .
maaar ga eens nadenken waar ga je varen ?? het word er niet beter op met al die waterplanten en verondiepingen met die mooie buizen onder je schip heb je nooit verstoppingen en kan je fluitend varen .
ik heb meermaals gehad dat jachten schippers vroegen of zij achter ons aan mochten varen omdat hun koelwater steeds verstopt zat door kroos en waterplanten resten
dit was in frankrijk heel erg heel vaak gingen ze dan plots dwars in het vaarwater liggen om hun filters schoon te maken waardoor je behoorlijk vertragingen kreeg .
maar hier in ons land word het ook steeds erger .
dus ik moet iedere keer weer lachen als er een stilvalt door zo iets en dan neem ik het nog niet mee dat er wat gebeurd en je ev een grote jongen over je heen krijgt dat vooral op de rivier .
maar goed iedereen moet het zelf weten ik heb mijn ervaring met de verschillende systemen dat bij grote schepen .
kajoe

ligplaats: terherne
info:

Berichtdoor heuvels » 04 Feb 2025, 18:27

Wolf1 schreef:Wat een achterlijk voorstel om in deze tijd van droog naar nat te gaan !
Gr. Wolf1
Deze tijd? Bedoel je in verband met de vele waterplanten? Het is maar net waar je vaargebied is...
Gebruikers-avatar
heuvels

ligplaats: SW Vlietland
info: Vechtkruiser 7,20 meter
STAATSIE

Berichtdoor Amersfow » 04 Feb 2025, 18:33

Ja tis vreselijk, in de 50 jaar dat ik tot 4 boten in de vaart heb in Europa heb ik al 1 keer gehad dat een wierpot stampvol kroost zat aan het einde van de zomer. Beter om de nadelen van een droge uitlaat voor lief te nemen :D

Ik was voor rond de 14 kEur klaar. Zelf niets gedaan, aquadrive, schroefas, schroef, inlaat en wierpot hergebruikt.
Gebruikers-avatar
Amersfow

ligplaats:
info:

Berichtdoor aadbloem » 04 Feb 2025, 18:33

kajoe schreef:tja mensen een natte uitlaat .
verstopt zat door kroos en waterplanten resten dit was in frankrijk heel erg heel vaak gingen ze dan plots dwars in het vaarwater liggen om hun filters schoon te maken waardoor je behoorlijk vertragingen kreeg .

Ik vaar het zomerseizoen in Frankrijk en het was een kwestie van aanpassen, het was niet het wierfilter maar het stomme zeefje onder de boot. Een zinloos ding tenzij je graag je wierfilter schoon wil houden en zeer regelmatig onder de boot wil duiken, de plantjes verstoppen het zeefje. Ik zie schippers met ijzerdraad poken, met de dekwaspomp water erin persen, lucht erin persen met een compressortje en onder de boot duiken om het zeefje leg te rapen. Nadat mij dit ook een keer is overkomen in het voorjaar het zeefje vervangen door een gewone open doorvoer. Nu komt het wel in mijn wierfilter en die is heel makkelijk bereikbaar en in een minuutje geleegd en weer dicht indien nodig. Maar nooit zo erg dat ik dwars in vaart of in de sluis moet liggen. Dus ik ben zeer tevreden met mijn natte uitlaat. Een wierfilter blijft gevuld met wier nog veel water doorlaten. Zo'n zeefje is heel snel verstopt. Het is een onding:
Afbeelding
aadbloem

ligplaats: Box ZW9
info:

Berichtdoor Renegade » 04 Feb 2025, 19:04

kajoe schreef:,........ ik heb mijn ervaring met de verschillende systemen dat bij grote schepen .
ja kajoe ,je kunt wel steeds " je verleden op grote schepen" er in aanhalen, maar vergelijkbaar is dat het allerminst.
In het beroepsvaart zitten er geen buizen onder de schepen.
Die gebruiken beunkoelers .
Enigste overeenkomst is dat die ook door het buitenwater wordt gekoeld.
Je moet er toch niet aan willen denken ,dat je met een vrachtschip met een buizenstelsel onder het vlak op de Schelde moet lossen,en droog komt te liggen,met alle gevolgen van dien.
Hou je a.u.b. dit forum ,wat "watersport" gerelateerd is ,en ver af staat van het grote werk.
Enigste overeenkomst met beiden is , het object "drijft".

En kajoe , kroos drijft aan de oppervlakte.
Dat zit niet op 85 a 90 cm onder het wateroppervlakte.
Daar zitten andere waterplanten,die vanuit de bodem omhoog komen.
Frankrijk ,alles met de Franse slag. :mrgreen:

En dat jij veel Frankrijk vaart ,wil niet zeggen dat heel Nederland daarheen gaat.
Sterker nog ,grosso modo heeft daar geen tijd voor ,die blijft hier ,en houd de vakanties op de boot in binnenland.
De meesten hebben 3 weken in de zomer vakantie ,en dan zit er doodeenvoudig geen reis naar Frankrijk in de mogelijkheden.

En varen ongetwijfeld enige naar Frankrijk ,maar van dit forum zijn er ook enigen die naar Scandinavië gaan.
En om eerlijk mijn mening te geven, Denemarken en Zweden trekt mij ook meer dan Frankrijk.
Ieder zijn voorkeur toch?

En wat beter is qua koeling weet ik niet.
Ik kan maar over èèn boot oordelen,en dat is een Doerak.
En daarin ligt voor , schat ik zo in, voor 95% een motor in met natte uitlaat.
Het zijn praktisch allemaal motoren met warmtewisselaar.
Zouden die inbouwers het dan allemaal bij het verkeerde eind hebben denk je?

aadbloem schreef:Zo'n zeefje is heel snel verstopt. Het is een onding.

Inderdaad, een onding onder je boot.
Wie nooit op zoektocht gaat ,zal nooit iets vinden.
Renegade

ligplaats: Buiten
info:

Berichtdoor kajoe » 04 Feb 2025, 21:22

ach ja ik vaar al wat tijd de laatste 15 jaar met een jachtje dus ook wel enige ervaring in de jachten vaart.
kroos drijft nou je moest eens zien als er een bootje door heen vaart of je door een drukbevaren ,,slootje ..vaart .
maar ach wat geeft het soms heb je mensen die nooit wat hebben of krijgen ,prachtig toch .
kajoe

ligplaats: terherne
info:

Berichtdoor Wolf1 » 04 Feb 2025, 21:46

Zal niet alle onwaarheden citeren, maar wil toch 2 punten tegen spreken !\

1 Met de voedingsstoffen, die wij de afgelopen 40 jaar in het water hebben gegooid en de op dit moment grote milieuzorg, waardoor het zonlicht de bodem weer bereikt, moeten we er op rekenen dat er meer in het water gaat groeien dan dat RWS. kan maaien !
En het blijft volgens de geleerden de komende 20 jaar wel doorgaan.

2 Er blijft een halsstarrig misverstand bestaan over het geluidsniveau van een droge uitlaat.
Een droge uitlaat met de juiste dempers is pertinent aanmerkelijk stiller dan een natte uitlaat !
Waarom hoor je dan zoveel droge uitlaten ?
De dempers slijten en gaan in de beroepsvaart niet langer dan 10 jaar mee.
Het geluidsniveau wordt langzaam hoger en word door veel jachtschippers daardoor niet onderkent.
Gr. Wolf1
Afbeelding
Take Care
AaKant@hccnet.nl
Gebruikers-avatar
Wolf1

ligplaats:
info:

Berichtdoor Sergio » 04 Feb 2025, 22:18

Dank allemaal voor de input. Dan zal er flink van de prijs moeten. Ik dacht het al, maar goed om dat vanuit verschillende hoeken bevestigd te zien.
Sergio

ligplaats:
info:

Berichtdoor peter68 » 05 Feb 2025, 00:14

Er blijft een halsstarrig misverstand bestaan over het geluidsniveau van een droge uitlaat.
Een droge uitlaat met de juiste dempers is pertinent aanmerkelijk stiller dan een natte uitlaat !
Waarom hoor je dan zoveel droge uitlaten ?
De dempers slijten en gaan in de beroepsvaart niet langer dan 10 jaar mee.
Het geluidsniveau wordt langzaam hoger en word door veel jachtschippers daardoor niet onderkent.

Wolf heb jij een advies wat voor dempers ik het beste dan kan gebruiken voor een Mitsubishi S4L2 .
Ik heb de oude mercurex demper in de tijd laten zitten van mijn peugeot indenor maar vind hem toch wel vrij rumoerig.
Ik heb ook ook gekeken naar rvs uitlaten, die verkopen rvs uitlaten voor zelfbouw dacht aan een voordemper met een einddemper zo als bij een auto of is dat geen goed idee?
peter68

ligplaats: box7
info:

Berichtdoor Wolf1 » 05 Feb 2025, 12:13

Laat je eens voorlichten door Discom Alblasserdam 078-6810960
Gr. Wolf1
Afbeelding
Take Care
AaKant@hccnet.nl
Gebruikers-avatar
Wolf1