bootsnelheid

brandstof pomp filter tank ontluchten dynamo smeerolie druk meter

Re: bootsnelheid

Berichtdoor Amersfow » 23 Nov 2024, 15:29

Waarom je met een waterverplaatser van rond de 10m ooit harder dan ~10-11 km zou willen varen heb ik nooit begrepen. Je maakt mega veel vijanden aan de wal.
Gebruikers-avatar
Amersfow

ligplaats:
info:

Berichtdoor Patrick55 » 23 Nov 2024, 15:39

Dag Bert.

Dat de motor te weinig vermogen heeft begint duidelijk te zijn. Het is dan nog afwachten hoeveel van de oorspronkelijk 45pk er nu nog over zijn na ongeveer 40 jaar. Of ik daarvoor de motor ga vervangen is nog maar de vraag. Tenslotte hebben de vorige 2 eigenaren er ook zo mee gevaren. Zij bejaarden allicht een ander soort vaarwater.

Amersfow

Dat je het niet begrijpt snap ik wel. Ik ken jouw vaargebied niet. Als je echter De Seine opkomt in Conflans-Sainte-Hhonorine en de laatste 54 km nog te doen hebt is het wel aangenaam eens wat snelheid te kunnen maken. De golven die de beroepsvaart daar maakt staan in het niets met de golfjes die ik trek. Ook hier bij ons in het Gentse is de max snelheid 6km/h. Dus daar heb ik het niet nodig.

Mvg
Patrick
Patrick55

ligplaats: Gent
info: Doerak 950 Pas

Berichtdoor laserdevil » 23 Nov 2024, 18:34

BertB schreef:Rompsnelheid is 4,54 x de wortel uit de lengte over de waterlijn...

Wat mij dan verwonderd is het feit dat mijn boot 10 meter , op de waterlijn 9 meter , dan 20km/u haalt?
of noemen ze dat een uitzondering?
de voortstuwing is een daf 80 pk met een velvet koppeling en een 3 blads schroef , en 7,8ton.
Volgens de berekening zou ik ook maar 13km/u varen.
Waar zit hem dan het verschil?
chrit van den elzen.
Gebruikers-avatar
laserdevil

ligplaats: rijkel
info:

Berichtdoor Amersfow » 23 Nov 2024, 19:18

Dan ga je in plane
Gebruikers-avatar
Amersfow

ligplaats:
info:

Berichtdoor Renegade » 23 Nov 2024, 21:01

Amersfow schreef:Dan ga je in plane

Geloof je dat nou zelf ?
7,8 ton op 9 meter ,en dan in plané.

Niet bij 20 km/u hoor?

laserdevil schreef:Wat mij dan verwonderd is het feit dat mijn boot 10 meter , op de waterlijn 9 meter , dan 20km/u haalt?

Waar heb je dat gemeten dan?
De IJssel, Maas of Waal af met de stroom mee van 7km/h ,en dan met een gsm toestel je SOG gemeten?
Wie nooit op zoektocht gaat ,zal nooit iets vinden.
Renegade

ligplaats: Buiten
info:

Berichtdoor laserdevil » 24 Nov 2024, 01:45

Met een gps handheld , marifoon met gps , en navigatie op mobiel.
Dit is op de maas gemeten met nagenoeg geen stroming.
Daarom vroeg ik ook of er uitzonderingen zijn,
In plané kom ik zeker niet.
Maar er moeten meer factoren meespelen , anders is het niet te verklaren.
Dat de motor op 2300 toeren draait , en een kolk in de tank draait daar praten we maar niet over.
Bij volle toeren begint hij ook wat zwarte rook te vertonen.
De meesten weten wel wat dat betekent , maar daar gaan we niks aan veranderen.
En het vaart absoluut niet lekker.
Maar een , of twee maal per jaar doe ik het even om de aanslag in de motor weg te blazen.
chrit van den elzen.
Gebruikers-avatar
laserdevil

ligplaats: rijkel
info:

Berichtdoor Beemer » 24 Nov 2024, 18:30

laserdevil schreef:Wat mij dan verwonderd is het feit dat mijn boot 10 meter , op de waterlijn 9 meter , dan 20km/u haalt?
of noemen ze dat een uitzondering?

Als je boot hééél erg smal is, gelijk aan die wedstrijd roeiboten, ja dan ik me e.e.a. voorstellen.
In een wedstrijd acht met stuurman ga je, met enige inspanning, makkelijk 20+ km. Maar comfortabel is zo'n wedstrijd-acht niet :lol: :lol:
Ik denk ook niet dat jouw boot die breedte benadert
Beemer

ligplaats:
info:

Berichtdoor Het Sluizenfront » 24 Nov 2024, 19:04

En toch heeft die breedte er weinig mee te maken naar mijn mening. Ik weet overigens niet of je een kano als een waterverplaatser mag kwalificeren.
Volgens mij heeft het allemaal te maken met het feit dat een waterverplaatser een boeggolf creëert die naarmate er sneller wordt gevaren groter wordt. Als er een boeggolf is, ontstaat er naast het vaartuig een negatieve golf (kuil) die zich naarmate er sneller wordt gevaren verder naar achteren langs het vaartuig komt te liggen. Op een gegeven moment (hoe langer het vaartuig is hoe later) nadert die golf het achterschip waardoor de kont van de boot als het ware in die kuil komt te liggen. De boot gaat enigszins achterover hellen en in feite moet de boot dan continue tegen die golf omhoog varen. Daar ontstaat dan het punt van de rompsnelheid. Met een overschot aan kracht kun je dan nog wel wat snelheid winnen maar de meeste energie wordt dan omgezet in een hekgolf waar de vissers aan de wal blij mee zijn :shock:
Met groetjes van de (ex)sluismeester Jan
Gebruikers-avatar
Het Sluizenfront

ligplaats: Wessem
info: Reline 41SLX (2002)
Hoofdmotor Deutz 159pk.

Berichtdoor jaccomiranda » 25 Nov 2024, 10:31

Patrick55 schreef:Dag Jacco.

Dit is de info waar ik wat mee kan. De eerste snelheid waar wij max aan zaten van 10,9km was dan toch normaal. Ik heb het dus verkeerdelijk vergeleken met de vorige Doerak. Een probleem is het niet. Alleen goed om te weten. Volgende keer dat hij uit het water is kunnen we de schroef laten aanpassen nar de vorige vorm. Ik ben er verkeerdelijk van uitgegaan dat een boot van 10,5m toch wel eenr ompsnelheid van 14 a 15 km heeft. Blijkbaar speelt de rompvorm daar ook zijn rol in.Hebben jullie ook koelkoeling want blijkbaar heeft dat een invloed op de snelheid. Bedankt voor de info.

Mvg
Patrick

Ik weet niet wat de waterlijn lengte is. Ik schat ongeveer rond de 9 meter. De 10.50 is de lengte over alles. Onze vorige originele (Peugeot 65 pk) haalde exact dezelfde snelheid als we nu varen. De motor is professioneel ingebouwd en helemaal doorgerekend. Ik ga ervan uit dat de set dus klopt.
Als we alle 63 paardjes aan het werk zetten dan geeft de gps ruim de 13,5 kmpu aan. Maar dan hebben we geen vrienden meer langs de kant.
Op de grote wateren varen we meestal 11,5 a 11,8 kmpu met 1900 toeren
Jacco

Pikmeer 1050
Bouwjaar 1986 / gerenoveerd 2015
10.70m X 3.40m
jaccomiranda

ligplaats: krimpen aan den ijssel
info:

Berichtdoor kajoe » 25 Nov 2024, 10:52

tj die snelheden he .
omdat k altijd in de binnenvaart zat en wij met toen mijn luxe motor ruim 20 km haalde met maar 145 pk wou ik ook bin mijn bootje toen de motor vervangen moest worden.
stond een verwaarloosde indenor in wou ik inplaats van die 90 pk minstens het zelfde vermogen hebben of iets meer zeker voor op de rivier .
maar het werd dus anders de firma bakker in ijlst ging aan het rekenen en dus kwamen we uit op een 62 pk SOLE .was i niet zo bij maar ja hij moest ook in de ruimt passen.
maar uiteindelijk zijn we er dus op vooruit gegaan max toeren 3000 /3500 maar op 2500 voeren we al iets meer dan 13.5 km niet slecht dus .
meestal draaien we rond 1200 -7 kmtot1500 -8.5 km hard zat op de slootjes waar we varen meestal mag je toch niet harder dan rond 6 km op de rivier meestal rond 2100 toeren is rond 12km minus de stroomsnelheid .
alleen in uitzonderlijke momenten de 3500 er voor helaas moet ik zeggen dat ik dat soms doe als ik een bootje zie liggen die ons en vaak anderen met een zeer grote snelheid voorbij voer waarbij iedereen op zijn kop stond als het dan mogelijk was zonder anderen te laten stuiteren doe ik dat in de binnenvaart ging het er vaak wat rustiger aan toe .
dus die hele vele pk,s om snelheid te maken is meer je portemonnee snel legen
bootje 10.50 lang 3.10 breed 1,05 diep .
kajoe

ligplaats: terherne
info:

VorigeVolgende

Terug naar Voortstuwingstechniek Diesel inboard