bootsnelheid

brandstof pomp filter tank ontluchten dynamo smeerolie druk meter

bootsnelheid

Berichtdoor Patrick55 » 18 Nov 2024, 17:48

Dag allen.

Enkele maaanden geleden kochten wij een Pikmeers 10,5m.
Bij de proefvaar constateerde ik dat de max snelheid maar 10,8 km/h bij 2000 tr en zakte naar 9km/h bij 2200 tr/min.was.
Onze vorige Doerak 950Pav met een 47pk motor haalde een kruissnelheid van 11km/h op 1500tr en een max snelheid van 15km/h op 2200tr/min.

Een maand geleden was de boot uit het water voor het onderwaterschip en toen is de schroef met de toen kenende gegevens aangepast.

Deze gegevens zijn:
Motor Samofa met 45pk van 1986
Schroef: samofa 18R12
keerkoppeling Hurt HBW20 2R 947 50
toen geschat gewicht van de boot 8000kg.

Bij het plaatsen van de hekschroef nadien is vastgesteld det de kiel volgegoten is met beton.
Helaas is er vergeten te kijken bij het tewaterlating hoeveel de boot uiteindelijk weegt.

Bij de terugvaart naar de thuishaven stellen we vast dat de kruissnelheid nu 8,2km/h is bij 1800 tr en de max snelheid nu maar 9,2 km/h meer is.
We zijn er dus op achteruitgegaan.

In september 2025 gaat de boot opnieuw uit het water en dan is het het ogenblik om even een correctie te doen als dat nog kan.

Wellicht is de bot een stuk zwaarder dan verhoopt.

Ik besef dat er met deze motor wellicht geen rompsnelheid zal gehaald worden. Ik zou wel graag opnieuw naar de originele max snelheid gaan.

Ik controleerde ook het max toerental zonder belasting en dat is 2300 tr/min.

Ik stuurde reeds een mailtje naar de werf in Grau waar de Pikmeers gemaakt is maar daar kwam nooit reactie op. Vandaar dit bericht.
Iemand met de juiste kennis die een idee kan geven hieromtrent.
Ik zocht op Google reeds rekenbladen op om het via die weg te berekenen maar daar vind ik alleen maar rekenbladen van voor snelvaarders.

Mvg
Patrick
Patrick55
 
Berichten: 54
Geregistreerd: 14 Aug 2019, 13:32
ligplaats: Gent
info: Doerak 950 Pas

Re: bootsnelheid

Berichtdoor heuvels » 18 Nov 2024, 18:17

Soms kielkoeling? De buizen onder de boot kunnen de vaart er aardig uit halen.
Gebruikers-avatar
heuvels
 
Berichten: 1162
Geregistreerd: 15 Feb 2020, 17:20
Woonplaats: Maassluis
ligplaats: SW Vlietland
info: Vechtkruiser 7,20 meter
STAATSIE

Re: bootsnelheid

Berichtdoor Renegade » 18 Nov 2024, 19:49

Patrick55 schreef:Enkele maaanden geleden kochten wij een Pikmeers 10,5m.
Bij de proefvaar constateerde ik dat de max snelheid maar 10,8 km/h bij 2000 tr en zakte naar 9km/h bij 2200 tr/min.was.
Onze vorige Doerak 950Pav met een 47pk motor haalde een kruissnelheid van 11km/h op 1500tr en een max snelheid van 15km/h op 2200tr/min.

Bij de terugvaart naar de thuishaven stellen we vast dat de kruissnelheid nu 8,2km/h is bij 1800 tr en de max snelheid nu maar 9,2 km/h meer is.
We zijn er dus op achteruitgegaan.

Je hebt dus nu een Pikminder. :lol: :lol:
Straf van ... , Doerak ingeruild voor iets anders.
Van omruilen komt huilen. :mrgreen: :mrgreen:

Ik stuurde reeds een mailtje naar de werf in Grau waar de Pikmeers gemaakt is maar daar kwam nooit reactie op.

Verkeerde Grau , had naar Grou gemoeten.
In Grau wonen geen Friezen. :mrgreen:

Deze gegevens zijn:
Motor Samofa met 45pk van 1986
Schroef: samofa 18R12
keerkoppeling Hurt HBW20 2R 947 50

Maar effe zonder gekheid, is de ratio van de keerkoppeling dezelfde als die in de Doerak zat?
En wat was de reden dat je de schroef dan hebt aangepast?
En mogen we aannemen dat je opgeven snelheden S.O.G.-snelheden zijn en niet de snelheden van een eventuele bootsnelheid meter van bv een transducer met wieltje.
Wie nooit op zoektocht gaat ,zal nooit iets vinden.
Renegade
 
Berichten: 274
Geregistreerd: 30 Apr 2024, 10:46
ligplaats: Buiten
info:

Re: bootsnelheid

Berichtdoor Patrick55 » 18 Nov 2024, 21:18

Tja,

Inderdaad kielkoeling. Kan dat zo een effect hebben. Twee uiteinden die eindigen in een kubusvormig blok waar dan de leidingen tussen lopen. Vier stuks. Van de eindblokken door het vlak.
Lengte kielkoelbuisjes ongeveer 2 m, Vier buisjes.

En ja, onze geliefde Doerak wegdoen was met twijfels. Zelf de motor 10 jaar geleden vernieuwd. Altijd erg tevreden geweest van de 950. Manuvreren, varen, het was met de ogen dicht bij wijze van spreken.Maar echtgenoten kreeg na een drietal dagen telkens een dikke knie van het trapje naar de kajuit. Nu is het slapen in de punt wat toch een aanpassing is. De open kuip was voor de wederhelft een meerwaarde. Voor ons allebei is het grotere leefgedeelte wat te verwarmen is in voor- en najaar een van de hoofdredenen geweest. Ontwerptechnisch was de Doerak niet te kloppen. Dat is wel duidelijk.
We zijn echter erg tevreden met de Pikmeer, alleen de snelheid valt eigenlijk tegen. De snelheid is telkens gemeten via de waterkaarten app en gsm. Dit was gelijklopend van resultaat.

Ik bedoelde dus wel degelijk jachtwerf De Groot in Grou :D

mvg
Patrick
Patrick55
 
Berichten: 54
Geregistreerd: 14 Aug 2019, 13:32
ligplaats: Gent
info: Doerak 950 Pas

Re: bootsnelheid

Berichtdoor Renegade » 18 Nov 2024, 22:10

Patrick55 schreef:Inderdaad kielkoeling. Kan dat zo een effect hebben. Twee uiteinden die eindigen in een kubusvormig blok waar dan de leidingen tussen lopen. Vier stuks. Van de eindblokken door het vlak.Lengte kielkoelbuisjes ongeveer 2 m, Vier buisjes.

Zou het best kunnen zijn wat @heuvels aangeeft.
Iedere aanbouw onder de waterlijn ,bevorderd de stroomlijn niet ,en heeft een remmende werking.
De snelheid is telkens gemeten via de waterkaarten app en gsm.

Dat is dus de Speed Over Ground.

Ik haal niet uit je eerste posting of je de schroef meer ,danwel een mindere spoed aanpassing heeft gehad, want beide toerentallen verschillen ,zowel voor als na de aanpassing.
Op basis van het niet te bereiken max snelheid ,zou je denken dat die nn meer spoed heeft, maar dat de motor daarvoor het vermogen mist.

En nogmaals ,had de keerkoppeling van de Doerak dezelfde ratio als de huidige?
Wie nooit op zoektocht gaat ,zal nooit iets vinden.
Renegade
 
Berichten: 274
Geregistreerd: 30 Apr 2024, 10:46
ligplaats: Buiten
info:

Re: bootsnelheid

Berichtdoor Patrick55 » 18 Nov 2024, 22:32

Hoi Renegade.

De Verhouding bij de Doerak weet ik niet en heb ook de papieren daarvan niet meer. Ik probeer het op te zoeken bij dekleverancier daarvan. Ik koppel terug zodra ik dit weet.

Patrick
Patrick55
 
Berichten: 54
Geregistreerd: 14 Aug 2019, 13:32
ligplaats: Gent
info: Doerak 950 Pas

Re: bootsnelheid

Berichtdoor Oeverloos » 19 Nov 2024, 00:02

Samofa 4 DQ 2084 cc inhoud.
Rating:
2.300 omw/min. 40 pk
2,600 omw./min. 45 pk
3.000 omw./min. 52 pk
3.800 omw./min. 62 pk

Bij 2000 omw/min zal de Samofa rond de 36 pk afgeven.
Oeverloos
 
Berichten: 753
Geregistreerd: 22 Nov 2019, 19:57
Woonplaats: Friesland
ligplaats: Denemarken
info:

Re: bootsnelheid

Berichtdoor Patrick55 » 19 Nov 2024, 09:51

Hoi

De schroef is aangepast in Gent. Hij vertelde dat hij de vorm van de bladen heeft aangepast. Volgens de scheepswerf waar hij boven ging zal het gewicht toch dicht tegen de 8 ton liggen. Deze zomer varen we daar voorbij en dan gaat hij even in de touwen om de weging te doen.

mvg
Patrick
Patrick55
 
Berichten: 54
Geregistreerd: 14 Aug 2019, 13:32
ligplaats: Gent
info: Doerak 950 Pas

Re: bootsnelheid

Berichtdoor Patrick55 » 19 Nov 2024, 09:52

Hoi

De schroef is aangepast in Gent. Hij vertelde dat hij de vorm van de bladen heeft aangepast. Volgens de scheepswerf waar hij boven ging zal het gewicht toch dicht tegen de 8 ton liggen. Deze zomer varen we daar voorbij en dan gaat hij even in de touwen om de weging te doen.

mvg
Patrick
Patrick55
 
Berichten: 54
Geregistreerd: 14 Aug 2019, 13:32
ligplaats: Gent
info: Doerak 950 Pas

Re: bootsnelheid

Berichtdoor Wolf1 » 19 Nov 2024, 19:36

Patrick55 schreef:Hoi Renegade.
De Verhouding bij de Doerak weet ik niet en heb ook de papieren daarvan niet meer. Ik probeer het op te zoeken bij de leverancier daarvan. Ik koppel terug zodra ik dit weet.
Patrick


Hoe kan je nu een schroef aanpassen als je de overbreng verhouding niet weet ?
Toerenteller ? De verhouding is het motor toerental ten opzichte van het schroefas toerental !
Hoe moeilijk kan het zijn ?
Gr. Wolf1
Afbeelding
Take Care
AaKant@hccnet.nl
Gebruikers-avatar
Wolf1
 
Berichten: 2113
Geregistreerd: 31 Dec 2011, 19:24
ligplaats:
info:

Volgende

Terug naar Voortstuwingstechniek Diesel inboard

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 6 gasten