Dag allen.
Enkele maaanden geleden kochten wij een Pikmeers 10,5m.
Bij de proefvaar constateerde ik dat de max snelheid maar 10,8 km/h bij 2000 tr en zakte naar 9km/h bij 2200 tr/min.was.
Onze vorige Doerak 950Pav met een 47pk motor haalde een kruissnelheid van 11km/h op 1500tr en een max snelheid van 15km/h op 2200tr/min.
Een maand geleden was de boot uit het water voor het onderwaterschip en toen is de schroef met de toen kenende gegevens aangepast.
Deze gegevens zijn:
Motor Samofa met 45pk van 1986
Schroef: samofa 18R12
keerkoppeling Hurt HBW20 2R 947 50
toen geschat gewicht van de boot 8000kg.
Bij het plaatsen van de hekschroef nadien is vastgesteld det de kiel volgegoten is met beton.
Helaas is er vergeten te kijken bij het tewaterlating hoeveel de boot uiteindelijk weegt.
Bij de terugvaart naar de thuishaven stellen we vast dat de kruissnelheid nu 8,2km/h is bij 1800 tr en de max snelheid nu maar 9,2 km/h meer is.
We zijn er dus op achteruitgegaan.
In september 2025 gaat de boot opnieuw uit het water en dan is het het ogenblik om even een correctie te doen als dat nog kan.
Wellicht is de bot een stuk zwaarder dan verhoopt.
Ik besef dat er met deze motor wellicht geen rompsnelheid zal gehaald worden. Ik zou wel graag opnieuw naar de originele max snelheid gaan.
Ik controleerde ook het max toerental zonder belasting en dat is 2300 tr/min.
Ik stuurde reeds een mailtje naar de werf in Grau waar de Pikmeers gemaakt is maar daar kwam nooit reactie op. Vandaar dit bericht.
Iemand met de juiste kennis die een idee kan geven hieromtrent.
Ik zocht op Google reeds rekenbladen op om het via die weg te berekenen maar daar vind ik alleen maar rekenbladen van voor snelvaarders.
Mvg
Patrick