door Oeverloos » 28 Nov 2024, 20:56
Gefeliciteerd met de aankoop van de Pikmeerkruiser 10.50.
De vlakke vloeren zijn inderdaad een groot voordeel.
En de lage hoogte.
Naar mijn idee moet een Pikmeerkruiser 10.50 een knoop of 7,5 dus 14 km/u kunnen halen.
Maar wel met een 60-80 pk motor.
Met 40-45 pk blijft de top wellicht beperkt tot rond de 11- 12 km/u.
Bij 2000 rpm heb je 36 pk en dan is 10,8 km/u in mijn ogen normaal.
Je schrijft:
“Bij de proefvaar constateerde ik dat de max snelheid maar 10,8 km/h bij 2000 tr en zakte naar 9km/h bij 2200 tr/min.was.”
Dat is niet normaal.
De snelheid moet bij 2200 en 2300 gewoon mee omhoog gaan
en ergens tussen 11-12 km/u liggen. (Zonder aangroei en in diep water).
Ik denk dus dat de huidige schroef niet de juiste is voor deze boot en motor.
Ik adviseer je contact op te nemen
met Jachtwerf De Groot van de Pikmeerkruiser in Grou.
Een familiebedrijf met super aardige mensen.
Hendrik en Hilde de Groot kunnen je vast wel van de juiste informatie voorzien
over welke schroef bij deze motor en boot combinatie hoort
en de snelheden die daar bij horen.
Ik heb daar ooit een gebruikte Pikmeerkruiser 11.50 gekocht met een 100 pk Volvo Penta
en uitgebreid het bedrijf bezocht.
Het was een prima aankoop en veel plezier van gehad.
Heel waardevast.
Later heb ik nog eens een rondleiding gekregen van zijn vader.
Dus goede ervaringen.
Dat is ook het voordeel als je een werf gebouwde boot koopt
van een werf die nog bestaat.
Ik ben geen deskundige op het gebied van schroeven en snelheid,
maar mijn observatie is dat de schroef van een stalen water verplaatsende boot
meestal een compromis is.
Dat komt omdat er veel zaken een rol spelen.
De grootte van het schroefraam is het belangrijkste punt.
Dat bepaalt de diameter van de schroef.
Een schroef zou dan aan de volgende eisen moeten voldoen:
- een gewenste maximum snelheid opleveren
- soms een gewenste minimum snelheid (niet te snel)
- minimale cavitatie en trillingen veroorzaken
- passen bij het gewenste aantal omwentelingen van de schroef bij een bepaalde diameter
De schroef mag niet te snel maar ook niet te langzaam draaien. Bijvoorbeeld, tussen de 850-1000 omwentelingen.
- passen bij het maximum toerental van de motor en de reductie van de keerkoppeling
- passen bij het vermogen van de motor.
- rekening houden met de bekende stoorfrequenties en irritante resonanties voorkomen
- rekening houden met de afstand van het schroefblad tot het vlak (vrijslag).
Dat moet groot genoeg zijn om te veel cavitatie te voorkomen.
De grootte van het schroefraam is dus belangrijk.
Hoe groter hoe beter om een behoorlijke diameter van de schroef te krijgen voor adequate stuwkracht.
- rekening houden met trillingen die kunnen ontstaan bij het aantal bladen van de schroef.
De schroef moet zodanig zijn dat de motor het maximaal opgegeven toerental haalt in de vaart,
en dat de motor dat maximum toerental ook kan halen
als de boot in het werk aan een paal vast zit.
De temperatuur van de motor behoort zich, in die gevallen,
te bewegen binnen de door de fabrikant toegelaten waarden.
De boot moet dan ook de beoogde bootsnelheid halen.
De praktijk moet dus uitwijzen of je de juiste schroef hebt met het juiste aantal bladen.
Ideaal is testen, ook met een zwaardere schroef en kijken of de temperatuur oploopt.
En met een blad meer.
Uiteindelijk moet de praktijk uitwijzen of de uitgerekende schroef de juiste schroef is voor jouw boot.
Sommige schroeven geven in de praktijk te veel lawaai of rare resonanties
bij een kritisch punt of toeren bereik.
Jachtwerf De Groot van de Pikmeerkruiser heeft ruim ervaring met allerlei motoren
en schroef combinaties voor hun boten,
dus die weten echt wel wat hier onder hoort voor een fatsoenlijke snelheid.
Als je kan kiezen tussen een 3 blad en een 4 blad zonder aan snelheid in te leveren,
kies dan de laatste.
Normaal gesproken is die stiller.