bootsnelheid

brandstof pomp filter tank ontluchten dynamo smeerolie druk meter

Re: bootsnelheid

Berichtdoor Beemer » 26 Nov 2024, 11:55

Het Sluizenfront schreef:En toch heeft die breedte er weinig mee te maken naar mijn mening. Ik weet overigens niet of je een kano als een waterverplaatser mag:


Een kano gaat niet in plane, is dus gewoon een waterverplaatser.
Breedte in relatie tot lengte is zeker wel van invloed. Probeer die kano maar eens dwars door het water te verplaatsen ipv in de lengte :lol: :lol:
Beemer
 
Berichten: 462
Geregistreerd: 02 Jan 2012, 22:07
ligplaats:
info:

Re: bootsnelheid

Berichtdoor kajoe » 26 Nov 2024, 12:44

nou die kano en dwars is geen vergelijking helaas
met een van de schepen waar op gevaren 110 lang was dat geen verhouding leeg of geladen 26 km dwars rond 1/2 km als je dat zou halen maar zo werkt het niet ik heb nog nooit schepen dwars door het vaarwater zien gaan tja en zelfs grote ponton mooi vierkant halen vrijwel de snelheid van de duwende boot .er zijn dus wel dwars liggers maar ja geen bootjes dus maar de mensen .
kajoe
 
Berichten: 1451
Geregistreerd: 25 Apr 2015, 10:28
Woonplaats: terherne
ligplaats: terherne
info:

Re: bootsnelheid

Berichtdoor Renegade » 26 Nov 2024, 16:26

Beemer schreef:Een kano gaat niet in plane, is dus gewoon een waterverplaatser.

Dat wordt moeilijk,maar in plané gaan ,is dat een vaartuig over zijn boeggolf heen komt.
Maar een kano met inhoud is wel degelijk een waterverplaatser, want anders zou het standaard al in plané zijn.
Probeer die kano maar eens dwars door het water te verplaatsen ipv in de lengte :lol: :lol:

Dat peddelt een beetje veel beroerd. :mrgreen: :mrgreen:
Wie nooit op zoektocht gaat ,zal nooit iets vinden.
Renegade
 
Berichten: 274
Geregistreerd: 30 Apr 2024, 10:46
ligplaats: Buiten
info:

Re: bootsnelheid

Berichtdoor Oeverloos » 28 Nov 2024, 20:56

Gefeliciteerd met de aankoop van de Pikmeerkruiser 10.50.
De vlakke vloeren zijn inderdaad een groot voordeel.
En de lage hoogte.

Naar mijn idee moet een Pikmeerkruiser 10.50 een knoop of 7,5 dus 14 km/u kunnen halen.
Maar wel met een 60-80 pk motor.
Met 40-45 pk blijft de top wellicht beperkt tot rond de 11- 12 km/u.
Bij 2000 rpm heb je 36 pk en dan is 10,8 km/u in mijn ogen normaal.

Je schrijft:
“Bij de proefvaar constateerde ik dat de max snelheid maar 10,8 km/h bij 2000 tr en zakte naar 9km/h bij 2200 tr/min.was.”

Dat is niet normaal.
De snelheid moet bij 2200 en 2300 gewoon mee omhoog gaan
en ergens tussen 11-12 km/u liggen. (Zonder aangroei en in diep water).
Ik denk dus dat de huidige schroef niet de juiste is voor deze boot en motor.

Ik adviseer je contact op te nemen
met Jachtwerf De Groot van de Pikmeerkruiser in Grou.
Een familiebedrijf met super aardige mensen.
Hendrik en Hilde de Groot kunnen je vast wel van de juiste informatie voorzien
over welke schroef bij deze motor en boot combinatie hoort
en de snelheden die daar bij horen.

Ik heb daar ooit een gebruikte Pikmeerkruiser 11.50 gekocht met een 100 pk Volvo Penta
en uitgebreid het bedrijf bezocht.
Het was een prima aankoop en veel plezier van gehad.
Heel waardevast.
Later heb ik nog eens een rondleiding gekregen van zijn vader.
Dus goede ervaringen.

Dat is ook het voordeel als je een werf gebouwde boot koopt
van een werf die nog bestaat.

Ik ben geen deskundige op het gebied van schroeven en snelheid,
maar mijn observatie is dat de schroef van een stalen water verplaatsende boot
meestal een compromis is.
Dat komt omdat er veel zaken een rol spelen.
De grootte van het schroefraam is het belangrijkste punt.
Dat bepaalt de diameter van de schroef.

Een schroef zou dan aan de volgende eisen moeten voldoen:
- een gewenste maximum snelheid opleveren
- soms een gewenste minimum snelheid (niet te snel)
- minimale cavitatie en trillingen veroorzaken
- passen bij het gewenste aantal omwentelingen van de schroef bij een bepaalde diameter
De schroef mag niet te snel maar ook niet te langzaam draaien. Bijvoorbeeld, tussen de 850-1000 omwentelingen.
- passen bij het maximum toerental van de motor en de reductie van de keerkoppeling
- passen bij het vermogen van de motor.
- rekening houden met de bekende stoorfrequenties en irritante resonanties voorkomen
- rekening houden met de afstand van het schroefblad tot het vlak (vrijslag).
Dat moet groot genoeg zijn om te veel cavitatie te voorkomen.
De grootte van het schroefraam is dus belangrijk.
Hoe groter hoe beter om een behoorlijke diameter van de schroef te krijgen voor adequate stuwkracht.
- rekening houden met trillingen die kunnen ontstaan bij het aantal bladen van de schroef.

De schroef moet zodanig zijn dat de motor het maximaal opgegeven toerental haalt in de vaart,
en dat de motor dat maximum toerental ook kan halen
als de boot in het werk aan een paal vast zit.
De temperatuur van de motor behoort zich, in die gevallen,
te bewegen binnen de door de fabrikant toegelaten waarden.
De boot moet dan ook de beoogde bootsnelheid halen.
De praktijk moet dus uitwijzen of je de juiste schroef hebt met het juiste aantal bladen.

Ideaal is testen, ook met een zwaardere schroef en kijken of de temperatuur oploopt.
En met een blad meer.

Uiteindelijk moet de praktijk uitwijzen of de uitgerekende schroef de juiste schroef is voor jouw boot.
Sommige schroeven geven in de praktijk te veel lawaai of rare resonanties
bij een kritisch punt of toeren bereik.

Jachtwerf De Groot van de Pikmeerkruiser heeft ruim ervaring met allerlei motoren
en schroef combinaties voor hun boten,
dus die weten echt wel wat hier onder hoort voor een fatsoenlijke snelheid.
Als je kan kiezen tussen een 3 blad en een 4 blad zonder aan snelheid in te leveren,
kies dan de laatste.
Normaal gesproken is die stiller.
Oeverloos
 
Berichten: 753
Geregistreerd: 22 Nov 2019, 19:57
Woonplaats: Friesland
ligplaats: Denemarken
info:

Re: bootsnelheid

Berichtdoor Patrick55 » 29 Nov 2024, 19:53

Hoi

Jammer genoeg richte ik reeds een mailtje naar Scheepswerf De Groot.

Daar heb ik nooit reactie op gekregen maar wellicht komt dit omdat ik toen nog niet alle gegevens ter beschikking had.
Ik doe nog een een poging bij hen.
Wat ik nu reeds besef is dat ik van de huidige 45 pk motor niet meer moet verwachten, tenzij de schroef verkeerd zou zijn. Ergens betwijfel ik dit omdat het een Samofa schroef is.
Om dan een nieuwe 65pk motor te gaan plaatsen voor die enkele keren dat het echt nuttig zou zijn zal wellicht niet gebeuren. De motor heeft nog maar een 3300 vaaruren en is dus eigenlijk nog maar net ingelopen. De vorige eigenaren hebben het er ook mee gedaan. We zien het wel gebeuren.

mvg
Patrick
Patrick55
 
Berichten: 53
Geregistreerd: 14 Aug 2019, 13:32
ligplaats: Gent
info: Doerak 950 Pas

Re: bootsnelheid

Berichtdoor Oeverloos » 29 Nov 2024, 21:59

Als de motor goed start en geen olie gebruikt
en nog maar 3300 uur heeft gedaan,
kun je uitzoeken of je de motor wat meer toeren kan laten maken.

Daarvoor moet je de reductie weten van de keerkoppeling.
En de juiste schroefmaat.
En het maximum aantal omwentelingen dat de schroef mag maken.
En of de koeling dat aankan.
Misschien een vraag voor de werf?

Stel dat je nu 800 omwentelingen hebt bij 2300 rpm
en je kan naar 1000, bijvoorbeeld,
dan kun je daar het toerental van de motor aan aanpassen.

De berekening is bij een reductie van 2,9:
2000 rom : 2,9 = 689 omwentelingen bij 36 pk
2300 rpm : 2,9 = 793 bij 40 pk
2600 rpm : 2,9 = 896 bij 45 pk
3000 rpm : 2,9 = 1034 bij 52 pk

Bij een andere reductie moet je de berekening aanpassen.

Is de reductie 2 of minder (zoals waar forumlid bas hierboven van uitging)
dan zijn er qua toerental, denk ik, weinig opties,
behalve de vraag of je de juiste schroef hebt.
Als de geluidsisolatie van de motor ook uit 1986 is,
kun je in toekomst overwegen die te verbeteren.
Oeverloos
 
Berichten: 753
Geregistreerd: 22 Nov 2019, 19:57
Woonplaats: Friesland
ligplaats: Denemarken
info:

Re: bootsnelheid

Berichtdoor Patrick55 » 29 Nov 2024, 22:11

Dag

De gegevens van schroef zijn samofa 18R12
De keerkoppeling Hurt HBW20 2R 947 50
Zoals geschreven neem ik contact op met scheepswerf De Groot. Zij zullen wellicht het best weten of er aanpassingen kunnen gebeuren. De motor verbruikt geen olie, rookt niet e.d. De koeling kan momenteel met de nieuwe motorwaterpomp zijn werk doen.
De geluidsniveau is aanvaardbaar. De luiken zijn loodzwaar. Er zit lood in verwerkt. alleen de aansluiting van de luiken met de kaders moet ik eens opnieuw uitwerken met rubber banden zodat die perfect aansluiten. De motor is omkast maar krijgt voldoende verluchting via kanalen en uitmondingen in de romp.
Ik koppel terug zodra ik nieuws heb.

Mvg
Patrick
Patrick55
 
Berichten: 53
Geregistreerd: 14 Aug 2019, 13:32
ligplaats: Gent
info: Doerak 950 Pas

Re: bootsnelheid

Berichtdoor Oeverloos » 29 Nov 2024, 22:21

2R zou een reductie van 2:1 kunnen betekenen.
Ik denk dat een aantal omwentelingen van meer dan 1000
bij dit type waterverplaatsende boot, niet gewenst is.

Stel dat de reductie inderdaad 2:1 is,
dan kan je denken aan een keerkoppeling met een reductie van 3:1
en een hoger toerental met meer pk’s
en een bijpassende schroef.
Oeverloos
 
Berichten: 753
Geregistreerd: 22 Nov 2019, 19:57
Woonplaats: Friesland
ligplaats: Denemarken
info:

Vorige

Terug naar Voortstuwingstechniek Diesel inboard

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 4 gasten