geen beluchting motorruimte Risor 27

brandstof pomp filter tank ontluchten dynamo smeerolie druk meter

geen beluchting motorruimte Risor 27

Berichtdoor willem D » 24 Okt 2024, 15:11

Ik heb van het voorjaar een Risor 27 gekocht (jaren 70). Hierin staat een BMC captain van circa 40 pk.
Nu wil ik van de winter mijn motorruimte beter gaan isoleren, dus ik ben er van de week eens doorheen gekropen om e.e.a. op te meten.
Wat mij echter toen pas opviel, is dat er geen specifieke beluchting voor de motorruimte aanwezig is. Het lijkt er dan ook op dat de benodigde verbrandingslucht door wat kieren in de luiken en de gaten voor de kabels etc. wordt aangezogen.
Het heeft echter schijnbaar al 50 jaar zo gezeten dus het zal wel werken, maar wanneer ik nu alles wat beter ga isoleren, maak ik uiteraard alle kieren etc. nog kleiner. Zal dit goed gaan, of zal ik een separaat luchtkanaal naar buiten moeten gaan maken.
Het stinkt overigens wel naar 'een oude diesel' in de boot, dus misschien wordt dat ook beter als ik een separate motorruimte beluchting ga maken.
Wat zeggen jullie, luchtkanaal maken of niet nodig?
willem D

ligplaats: friesland
info: Risor 27, BMC 1500 tempest captain.

Re: geen beluchting motorruimte Risor 27

Berichtdoor Amersfow » 24 Okt 2024, 15:36

Zou zeker een extra kanaal maken. In de motorruimte aan de zijkant met een luchthapper, of nog beter, naar een plek op de achtersteven, dan heb je nog minder geluidshinder.
Gebruikers-avatar
Amersfow

ligplaats:
info:

Berichtdoor Keesl » 24 Okt 2024, 17:30

In mijn boot van ongeveer hetzelfde bouwjaar ligt een Thornycroft T154 62pk. Hierbij is de motorruimte goed geïsoleerd en ook geventileerd. In de motorruimte is een afzuigfan gemonteerd welke via een vaste aansluiting de warme lucht door de huid naar buiten blaast. Motorruimte word hierdoor een beetje gekoeld en blijft redelijk fris, Een olie of diesellucht ruik ik niet in de kajuit. Met een schakelaar zet ik deze fan aan. Deze winter wil ik hem door het contactslot laten schakelen. Dan kan ik nooit vergeten om hem aan te zetten.

Ik hoop dat je hier wat aan hebt, ben ook benieuwd naar de andere reacties.

M.vr.gr.

Kees
Keesl

ligplaats: Geen
info:

Berichtdoor heuvels » 24 Okt 2024, 18:36

ik heb aan beide zijkanten een luchthapper en achterop een rooster met ventilator naar buiten. Deze zet ik aan als de motor loopt, en na het varen laat ik deze nog even een minuut of 10 blazen om de ergste dampen tijdens het afkoelen af te voeren. Ik zou de ventilator dus niet door contactslot laten schakelen.
Gebruikers-avatar
heuvels

ligplaats: SW Vlietland
info: Vechtkruiser 7,20 meter
STAATSIE

Berichtdoor Keesl » 24 Okt 2024, 22:04

Daar heb je gelijk in, maar ik stop de motor met een aparte stop knop, dus de fan blijft dan draaien. Zolang ik het contact niet in de "off" stand zet blijft er spanning op staan. Even verder nagedacht over het systeem, ik wil hem nu de fan automatisch laten draaien bij het starten van de motor en via een timer nog circa 10 minuten laten nadraaien bij het stoppen van de motor.
Mooi knutsel project voor deze winter.

M.vr,gr.

Kees.
Keesl

ligplaats: Geen
info:

Berichtdoor Amersfow » 25 Okt 2024, 10:25

Een ventilator kan natuurlijk nooit de lucht bijbenen die een diesel verbruikt. Dat is giga. Ik heb in 2 boten een afzuiger zitten, maar die gebruik ik nooit, is alleen nodig bij een benzine motor. Zorg voor voldoende atmospherische aanvoeropeningen, liefst zover mogelijk bij de oren vandaag. En voor het geluid vervang de standaard keienvanger door een oliebad luchtfilter.
Gebruikers-avatar
Amersfow

ligplaats:
info:

Berichtdoor aadbloem » 25 Okt 2024, 13:37

Keesl schreef:Daar heb je gelijk in, maar ik stop de motor met een aparte stop knop, dus de fan blijft dan draaien. Zolang ik het contact niet in de "off" stand zet blijft er spanning op

Kijk wel uit dat je met contact aan laten niet 10 minuten lang veldspanning hebt op de dynamo die niet draait....

Amersfow schreef:Een ventilator kan natuurlijk nooit de lucht bijbenen die een diesel verbruikt. Dat is giga.

Klopt, grofweg 10m3 lucht per liter diesel. Toch is een ventilator wel handig om na te koelen, vindt de motor wel fijn met name op heel warme dagen.
aadbloem

ligplaats: Box ZW9
info:

Berichtdoor eagle » 25 Okt 2024, 21:49

aadbloem schreef:Kijk wel uit dat je met contact aan laten niet 10 minuten lang veldspanning hebt op de dynamo die niet draait....

Niet erg hoor; is slechts de voormagnetiseersroom(pje); die wordt begrensd door het laadlampje.

Gr, Eagle
eagle

ligplaats:
info:

Berichtdoor willem D » 26 Okt 2024, 09:45

De tendens is dus dat ik in ieder geval een goede ventilatie naar buiten moet gaan maken.
Raar toch dat de werf dit er niet standaard ingebouwd heeft? De Risor 27 die ik heb is werfgebouwd en het is een prima gebouwd bootje verder, maar dit valt me dan toch wat tegen...
En begrijp ik nu dat de motor minder geluid gaat maken wanneer ik het luchtfilter vervang? Dat zou wel interessant zijn, maar dan rijst bij mij gelijk de vraag welke ik dan zou moeten hebben (kijk je dan alleen naar de diameter van de aansluiting op de motor)?
willem D

ligplaats: friesland
info: Risor 27, BMC 1500 tempest captain.

Berichtdoor Amersfow » 26 Okt 2024, 10:50

Moet voldoende kuubs lucht door kunnen laten. Heb eens een te klein luchtfilter toegepast. Na een half jaar kon de motor niet meer vol gas zonder enorme zwarte rook.

Ik heb op mijn sloepje geluidsisolatie aangebracht rond de aansluiting motorkap, vloer. Dat was volgens mijn van de bouw uit de luchtinlaat. Daarom tegelijkertijd ook een luchthapper aan de zijkant gemaakt.

Letsel, het gaat om luchtinlaat. Eruit dat gaat allemaal via de motor.

Meeste effect voor geluid terugbrengen is alles luchtdicht afsluiten. Zet maar het raam eens op een kier open. Dan is alle geluid opeens terug.

Helemaal top is oliebad luchtfilter, en meerlaagse (lood, schuim...) geluidsisolatie aanbrengen tot de waterlijn. Maar dat levert minder op dan alle kieren dicht.
Gebruikers-avatar
Amersfow

ligplaats:
info:

Volgende

Terug naar Voortstuwingstechniek Diesel inboard